Anatomi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ANT5009 | ||||
Ders İsmi: | Ürogenital Sistem Anatomisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MUSTAFA AYBERK KURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Mustafa Ayberk Kurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ürogenital sistemi oluşturan anatomik yapıları öğrenmesi ve ürogenital sistem ile ilgili klinik durumları anatomik bilgisiyle birleştirmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Ürogenital sistem hakkında genel bilgi, Böbrek anatomisi, Üreter, Mesane, Üretra, Kadın iç genital organları, Kadın dış genital organları, Erkek iç genital organları, Erkek dış genital organları, Pelvis anatomisi, Perineum anatomisi, Pelvis damarları, Pelvis sinirleri, Ürogenital sistem klinik anatomisi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Organizmayı oluşturan sistemlerin normal yapı ve işlevlerini açıklayabilir, 2) Sistem ve multisistem düzeyinde karşılaştığı genel klinik durumları tanıyabilir, 3) Hastalık etkenlerini ve bu etkenlere verilen hücresel yanıtları açıklayabilir, 4) Bağışıklık sistemine ait organların yapısı ve işlevini açıklayabilir ve klinik durumlarla ilişkilendirebilir 5) Farmakodinamik ve farmakokinetik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir, 6) Patolojinin tıbbi bilimlerdeki yerini, uygulama alanlarını, hastalıklara ait bulguları ve kullanımını doğru terminoloji ile ifade edebilir 7) Yaşamın farklı evrelerindeki değişiklikleri klinik durumlarla ilişkilendirebilir 8) Biyoistatistik bilimi tanır ve yöntemlerini çalışmalarında kullanabilir 9) Teorik derslerdeki öğrenilenleri laboratuvar uygulamalarıyla pekiştirebilir 10) Medikal/paramedikal bir konuyu araştırarak topluluk içinde sunabilir (SUNUM) 11) Sağlık hizmeti sunumuna temel oluşturacak mesleki becerileri uygulayabilir (MDU) 12) Temel laboratuvar kurallarına, güvenliğine ve biyolojik materyalle çalışma ilkelerine uygun tutum ve davranışları sergiler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ürogenital sistem hakkında genel bilgi | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
2) | Böbrek anatomisi | DersKitabı/Önerilen Kaynaklar Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
3) | Üreter | DersKitabı/Önerilen Kaynaklar Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
4) | Mesane | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
5) | Üretra | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
6) | Kadın iç genital organları | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
7) | Kadın dış genital organları | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
8) | Ara sınav/Değerlendirme | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
9) | Erkek iç genital organları | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
10) | Erkek dış genital organları | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
11) | Pelvis anatomisi | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
12) | Perineum anatomisi | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
13) | Pelvis damarları | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
14) | Pelvis sinirleri | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
15) | Ürogenital sistem klinik anatomisi | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
16) | Yarıyıl sonu sınavı | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
16) | Yarıyıl sonu sınavı | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
Ders Notları / Kitaplar: | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
Diğer Kaynaklar: | Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999. Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. | ||||||||||||||
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. | ||||||||||||||
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | ||||||||||||||
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | ||||||||||||||
2) Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir. | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | ||||||||||||||
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | ||||||||||||||
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | ||||||||||||||
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | ||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | ||||||||||||||
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. | |
1) | Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. | 2 |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 1 |
1) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | 1 |
2) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 2 |
2) | Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | |
3) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
4) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 3 |
4) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | 3 |
6) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Laboratuvar | 4 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 4 | 4 |
Laboratuvar | 5 | 4 |
Uygulama | 2 | 0 |
Derse Özgü Staj | 1 | 0 |
Arazi Çalışması | 2 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 10 |