Anatomi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ANT5003
Ders İsmi: Periferik ve Merkezi Sinir Sistemi Anatomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYDIN ÖZBEK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Aydın Özbek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin; periferik sinir sistemini oluşturan spinal sinirler ve kraniyal sinirleri öğrenmesini, spinal sinir segmentlerini, dermatom sahalarını, spinal refleks mekanizmasını anlamasını, üst motor nöron ve alt motor nöron farkını ortaya koyabilmesini ve bunların lezyonları sonucu oluşacak klinik tabloları ayırt edebilmesini, kraniyal sinirlerin seyirlerini ve fonksiyonlarını kavramasını; öğrencilerin merkezi sinir sistemine ait anatomik yapıları ayırt etmesini, inen ve çıkan yolların pozisyonunu ve fonksiyonunu tanımlamasını, beyin sapı ve serebellumun yapısını ve fonksiyonunu kavrayabilmesini, duyu organları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Genel olarak Periferik Sinir Sistemi üzerinde durulacaktır. Cranial sinir, spinal sinir ve periferik otonom sinir sistemi bilgisi verilecektir. Sinielerin fonksiyonel anatomisi öğretilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1) Sinir Sisteminin temel işlevini tanımlayıp, ana morfolojik öğelerini kendi ifadeleri ile anlatabilir, Sinir sisteminin "anatomik" ve "fonksiyonel" alt bölümlerini eksiksiz olarak açıklayabilirler
2) Medulla spinalis’in canalis vertebralis içindeki pozisyonunu, fonksiyonlarını ve medulla spinalis segmentlerini açıklayabilirler.
3) Meduula spinalis'in inen ve çıkan yollarını fonksiyonlarına, seyirlerine ve omurilikte bulundukları funiculusa göre gruplayabilir ve her bir gruba ait yolları eksiksiz olarak sayabilirler.
4) Beyin sapının sınırlarını, yerleşimini, bölümlerini, bu bölümlerin müşterek özelliklerini tanımlayabilirler.
5) Cerebellum’un kafatası içerisindeki yerleşimini, komşuluklarını, temel morfolojik özelliklerini açıklayabilirler.Cerebellum’un bölümlerini filogenetik özelliklerini dikkate alarak sayabilir, loblarını vermis ve hemisferlerindeki bölümlerini eksiksiz olarak adlandırabilir.
6) Kraniyal sinirlerin isimlerini, önden arkaya doğru numaralanarak sayabilir, somatik, visceral, özel ve genel olup olmadığına göre fonksiyonel olarak ayırt edebilirler.Kraniyal sinirlerin çekirdeklerinin lokasyonlarını; özelliklerine, fonksiyonlarına ve embriyolojik kökenine göre belirleyebilirler.Kraniyal sinirlerin beyin sapından çıkış yerlerini, kafa içindeki seyirlerini ve kafa iskeletinden geçtikleri delik veya yarıkları tanımlayabilirler.Kraniyal sinirlerin uğradıkları ganglionları ve hedef organları ayrı ayrı açıklayabilirler.Kraniyal sinirlerin çekirdek yerleşimine, seyirlerine göre zarar görebileceği yerleri ve nedenleri değerlendirebilir ve klinik ilişkilendirilmesini yapabilirler.
7) Diencephalon’un yerleşimini, komşuluklarını, temel morfolojik özelliklerini ve bölümlerini tanımlayabilirler.Thalamus’un yerleşimi, iç ve dış yapısı, çekirdekleri, bağlantıları ve fonksiyonlarını açıklayabilirler.Hypohalamus’un yerleşimi, iç ve dış yapısı, çekirdekleri, bağlantıları ve fonksiyonlarını anlatabilirler.Epithalamus, metathalmus ve subthalamus'un iç ve dış yapısını, sınırlarını, çekirdeklerini, bağlantılarını ve fonksiyonlarını anlatabilirler.Diencephalon'un bölümlerini etkileyen klinik durumlara örnekler vererek ananatomik yapı-klinik bulgu ilişkisini kurabilirler.
8) Bazal çekirdeklerin neler olduğunu anatomik ve fonksiyonel yaklaşımla sayabilir, lokalizasyonlarını açıklayabilirler.Basal çekirdeklerin oluşturduğu fonksiyonel devreleri ve bu devrelerin fonksiyonlarını anlatabilirler.Basal çekirdeklerin direkt ve indirekt bağlantı yollarını tanımlayabilir ve bu yollardaki ya da çekirdeklerdeki harabiyetin yol açacağı klinik hastalık ve semptomları çözebilirler. Beyaz cevher içindeki lif demetlerinin isimlendirilme yöntemlerini, sınıflandırılmasını, temel yolları, bağladıkları yapıları ve fonksiyonlarını açıklayabilirler.Beyaz cevher içindeki yollardan herhangi birisindeki lezyonun, lokalizasyonuna göre yol açacağı klinik durumları ilişkilendirebilirler.
9) Cortex tiplerini, loblarını, kortikal yapıları, gyrus ve sulcusların isimlendirmesini, cortex'in katmanlı yapısını, bilinç için önemini açıklayabilirler.Dominant-non-dominant hemisferlerin beynin işlevselliğine katkısını yorumlayabiir, serebral hemisferlerde Broadman alanlarını ayırt edebilir, anatomik lokalizasyonlarını anlatabilirler.Tüm Broadman alanlarının numaralandırmasını, işgal ettiği korteks sahasını, temel fonksiyonunu açıklayabilir ve klinik ilişkilendirmesini yapabilirler.Assosiasyon, motor, duyu alanları gibi tanımlamaların fonksiyonel ve klinik önemlerini örnekler de vererek ifade edebilirler, her bir beyin lobunda bulunan motor, duyu ve assosiasyon alanlarını eksiksiz olarak sayabilirler.Korteksin foksiyonel anatomisi hakkındaki bilgilerden yararlanarak; agnosia, astereognosis, apraksi, hemiparezi, hemipleji, amnezi, akinesia, afazi, amusia, alexia, agraphia, yabancı el sendromu, Gerstmann sendromu, Phineas Gage sendromu gibi klinik hastalıkların ilişkilendirmesini yapabilirler.
10) Limbik sistemi oluşturan yapıları, bu yapıların bölümlerini, yerleşimlerini ve fonksiyonlarını anlatabilirler.Geniş bir bölgeye yayılan farklı yapılardan oluşan limbik sisteme ait bu yapıların arasında bağlantı sağlayan ve bu yapılardan başlayarak diğer merkezlere giden yolları açıklayabilirler.Limbik sistemin fonsiyonel önemini klinik durum örnekleri vererek tartışabilirler.Ventriküler sistemi oluşturan yapıları sırasıyla adlandırabilir ve her birinin anatomik lokalizasyonunu ve bağlantılarını, önemli komşuluk ve duvarlarını açıklayabilirler.Plexus choroideus’un oluşum mekanizmasını, ventriküller içerisindeki konumunu ve arteriyel beslenmesini ve görevini tanımlayabilirler.Beyin omurilik sıvısının oluşumunu, beyin içerisindeki sirkülayonunu, venöz sisteme transferini açıklayabilir ve BOS dolaşımının fonksiyonel önemini tartışabilirler.Ventriküller, plexus choroideus ve BOS kaynaklı hastalık, lezyon ve BOS teminine yönelik girişimleri anatomik temel bilgilerini kullanarak tartışabilrler.
11) Beyin zarlarının katmanlarını sırasıyla sayabili, temel anatomik özelliklerini ve merkezi sinir sistemi için önemini anlatabilirler.Dura mater cranialis’in lamina interna’sının cavum cranii’yi kompartmanlara ayırdığı katlantıları açıklayabilir, beyin zarlarının arasında ya da üzerinde kalan boşlukları klinik önemleri ile birlikte tartışabilirler.Beyin venöz sinüslerinin isimlerini, yerleşimlerini, başlangıç ve bitiş noktalarını, seyirlerini, döküldükleri oluşumu, varsa bağlantıda olduğu nörovasküler yapıları, komşuluklarını ve varyasyonlarını anatomik, radyolojik, fonksiyonel ve klinik açıdan yorumlayabilirler.Merkezi sinir siteminin arterlerinin çıktığı damarları, dallarını ve dallandıkları bölgeleri, besledikleri beyin bölümlerini klinik çıkarımlar ile birlikte ifade edebilirler.Circulus arteriosus cerebri’yi konumlandırabilmeli; Merkezi sinir siteminin venlerinin oluşum aşamalarını ve drene oldukları damar yada boşlukları, dallarını ve dallandıkları bölgeleri, drene ettikleri beyin bölümlerini klinik çıkarımlar ile birlikte inceleyebilirler. Otonom sinir sistemi yapılarını, bölümlerini, fonksiyonlarını ve sinir sistemi içindeki lokalizasyonlarını, preganglionik-postganglionik nöron ilişkisini açık bir biçimde açıklayabilirler.Sempatik sistem yapılarını, bölümlerini, truncus sympaticus kısmını, fonksiyonlarını, hormonlarını ve sinir sistemi içindeki lokalizasyonlarını anlatabilirler.Parasempatik sistem yapılarını, bölümlerini, kafa çiftleri ile var olan ilişkisini, fonksiyonlarını, hormonlarını ve sinir sistemi içindeki lokalizasyonlarını ifade edebilirler. Otonom sinir sistemi'ne ait büyük ganglionlar ve plexus'ların isimlerini, yerlerini, bölümlerini, bağlantılarını ve görevlerini eksiksiz olarak listeleyebilirler.OSS anatomisinin klinikle ilişkilendirmesini kurabilirler.
12) Orbita'nın sınırlarını, lokalizasyonunu ve içindeki yapıları açıklayabililer.Gözün yardımcı oluşumlarını sayabilirler, göz kaslarının başlangıç-bitiş noktaları, inervasyon ve fonksiyonlarını anlatabilir, vagina bulbi, periorbita,palpebra, tarsus, gl. tarsalis'i detaylı bir şekilde ifade edebilirler. Bulbus oculi, bölümlerini, tunica fibrosa (externa) bulbi, tunica vasculosa (media) bulbi ve tunica nervosa (interna) bulbi içindeki yapıların anatomisini dıştan içe doğru gösterebilirler.Bulbus oculi ve yapılarını arterial, venöz ve lenfatik dolaşımıni açıklayabilir ve klinik ilişkilendirmesini yapabilir.Işığı kıran yapıları, ışığın retina’ya ulaşana kadar sırayla söyleyebilirler.Görme yollarının optik sinirin bulbus oculiden çıktığı andan itibaren optik kanal ve kafa içindeki seyrini, çaprazlaşmalarını ve uğradığı yapıları açıklayabilir, görme bozuklukları ve körlük gibi klinik durumlarla ilişkilendirebilir. Kulağın temporal kemik içindeki lokalizasyonunu, bölümlerini, inervasyonunu, arterial beslenmesini, venöz dönüşünü tanımlayabilirler.Dış kulak bölümlerinin tüm anatomik yapılarını, duvarlarını, fonksiyonlarını, komşuluklarını açıklayabilirler.Orta kulak bölümlerinin tüm anatomik yapılarını, duvarlarını, fonksiyonlarını, komşuluklarını anlatabilirler. Kulak kemikçiklerinin morfolojik ve morfometrik özelliklerini eksiksizz olarak sayabilirler.İç kulak bölümlerinin tüm anatomik yapılarını, duvarlarını, fonksiyonlarını, komşuluklarını gösterebilirler.İşitme ve denge sinirlerinin oluşumlarını, fonksiyonel mekanizmalarını, meatus acusticus internustaki lokalizasyonları, facial sinir ile ilişkilerini ve kafa içindeki seyirlerini ifade edebilirler.Bu bilgilerin ışığında işitme ve denge bozuklukları gibi klinik durumları analiz edebilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medulla Spinalis Anatomisi ve periferik sinir sistemi ilişkisi
2) Afferent periferik sinir yolağı
3) Efferent periferik sinir yolağı
4) Periferik miyelinisazyon
5) Periferik reseptörler
6) Periferik otonom sistem ve ganglionlar
7) Kranial sinirler 5-7
8) Kranial sinirler 9-10-11-12
9) Kranial sinirler 1-2-3-4-6
10) Plexus cervicalis
11) Plexus brachilais
12) Plexus lumbosacralis
13) Genital-urinery sistem inervasyonu
14) Dermatom sahaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999.
Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011.
Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014.
Diğer Kaynaklar: Moore KL, Dalley AF. Clinically Oriented Anatomy. 4th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 1999.
Netter FH. Atlas of Human Anatomy. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011.
Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 5. Baskı. Cilt 1 ve 2, Güneş Kitabevi, Ankara; 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
2) Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır.
1) Anatomi Yüksek Lisans Programının temel amacı sağlıklı insan bedeninin morfolojik yapısının sistem bazında aktarılması, vücut boşlukların tanımlanması, organların yapılarının, bedendeki konumlarının, vücut yüzeyindeki izdüşümlerinin, birbirleriyle olan komşuluk ilişkilerinin, damarlanmaları ve inervasyonlarının işlevsel bazda irdelenmesi, sağlık alanında gerçekleştirilen rutin uygulamalar açısından önem taşımakta olan referans noktalarının tanımlanması, gözlenen varyasyonların tanımlanması, çeşitli lezyonların anatomik temelde değerlendiri, teorik bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesidir. Yüksek lisans eğitiminin sonunda öğrencilerin ayrıca edindikleri bilgileri temel alarak projeler geliştirme yetisine sahip olmaları, bunun yanı sıra bilgileriniz özellikle pratik düzeyde aktarabilmeleri amaçlanmaktadır. 2
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 1
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 1
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 2
2) Anatomi Anabilim Dalı, sağlık bilimleri alanında çalışabilecek, temel laboratuvar becerilerini kazanmış elemanlar yetiştirir. Ana araştırma faaliyetleri, insan anatomisi, kadavra diseksiyonu, eğitimdir.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
3) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 3
4) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme 3
6) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuvar 7 % 0
Sunum 3 % 0
Seminer 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 0
Laboratuvar 6 0 0
Uygulama 4 0 0
Sunum / Seminer 1 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0