Ebelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE5019
Ders İsmi: İLERİ YENİDOĞAN
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: öğrencinin, yenidoğan dönem özelliklerini, sık karşılaşılan sağlık sorunlarını, yenidoğan döneminde ebenin rollerini kavraması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Yenidoğan sağlığı ve hastalıklarına yönelik dünyada ve ülkemizdeki durumun yorumlanması, sık karşılaşılan yenidoğan sorunlarına yönelik bakım ve çözüme yönelik politikaların tartışılmasını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yenidoğan sorunlarının önlenmesine ve sağlığın geliştirilmesine yönelik ebelik girişimlerini ifade edebilir
2) Yüksek riskli yenidoğanın tanımlanabilmesi ve bunlara yönelik eylem planı geliştirme becerisi kazanır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünyada ve Türkiye’de yenidoğan sağlığı göstergeleri -
2) Yenidoğan Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesi -
3) Yenidoğanda Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Ebelik Uygulamaları -
4) Yenidoğanın Fizyolojisi -
5) Yenidoğanın Solunum Sistemi Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
6) Yenidoğanın Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
7) Yenidoğanın Üriner Sistem Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
8) ara sınav işlenen konular
9) Yenidoğanın Nörolojik Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
10) Yenidoğanın Metabolik ve Endokrin Sistem Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
11) Yenidoğanın Hematolojik Sorunları ve Ebelik Bakımı -
12) Yenidoğanda İmmun Sistem ve Bağışıklama -
13) Yenidoğanda Enfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı -
14) Bağlanma -
15) Ders değerlendirme -
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Macdonald & Henderson, (2004). Mayes’ Midwifery.13th Edition, Baillerri Tinddall Publihers
Diğer Kaynaklar: . Rudolph A. M, Kamei R.K, Overby K.J(2003). Rudolph’s Fundamentals Pediatrics Türkçe. 3. Baskı. Öncü Basımevi.Ankara 3. Çavuşoğlu H. (2000). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 4. Baskı. Cilt:2. bizim büro Basımevi. Ankara 4. Dağoğlu T., Görak G.(2002). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri 5. Robyn Rice ( 1996). Home Health Nursing Practise Concepts&Application. Second Edition. Mosby 6. Yurdakök M., Çoşkun T., (1995). (edt) Pediatri: Yeni Bilgiler Yeni Görüşler. Özışık Ofset, Ankara 7. Türkiye Nüfus ARAŞTIRMALARI Raporu, 2008 8. Kavaklı A. (1992). Çocukluk Çağlarında Büyüme ve Gelişme. Hilal Matb. İstanbul 9. Şipal K.(1996).çev. Alfred Adler- Çocuk Eğitimi. Cem Yan. Ankara 10. Yavuzer H. (1996).Çocuk Psikolojisi. 16. Baskı. Remzi Kitabevi. İstanbul 11. Yavuzer H. (1992). Çocuk ve Suç, Altın KitaplarYayınevi, İstanbul 12. Yörükoğlu A. (1990). Çocuk Ruh Sağlığı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Ankara 13. Yiğit R. (2008). Büyüme ve Gelişme, Mersin, 2008

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir.
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir 1 2
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. 2 2
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir 2 2
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir 1 1
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir.
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. 1 2
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. 2 2
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. 3 3
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir.
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir 3
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. 3
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir 1
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir 1
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir.
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. 2
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. 1
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. 3
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 64
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 96