Ebelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE5017
Ders İsmi: TRANSKÜLTÜREL EBELİK
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): STAFF
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmeyi hedefler
Dersin İçeriği: Toplum, kültür, kültür ve sağlık, sağlık-hastalık kavramları ile kültür arasındaki ilişki, değer, inanç ve spiritualite, spiritualite ve din kavramları, spiritual distres ve spiritual ağrı kavramı kapsamı ve özellikleri, kültür, değer, inanç, spiritualitenin insan yaşamı ve ebelik açısından önemi, kültür, değer, inanç, spiritualitenin sağlık, hastalık ve yaşam olayları üzerine etkileri, spiritual bakımın önemi, kültür, değer, inanç ve spiritualitenin değerlendirilmesi, kültür, değer ve inancın, spiritual özelliklerin sağlığa etkisinin değerlendirilmesi, ebelik bakımında kültür, değer, inanç ve spiritual bakımın önemi konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür kavramı ve kuramları konusunda bilgi kazanabilme
2) Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapılar; kültürel tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar konularında bilgi sahibi olabilme,
3) Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrayabilme
4) Öğrencinin bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanıyabilmesi
5) Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin amacı ve kültür kavramının incelenmesi
2) Kültürün sağlığa etkisi, Transkültürel ebelik bakımı
3) Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar
4) İnsan ve kültürel yapı, kültürel farklılıklar ve benzerlikler
5) Sağlık Bakımında Güç kullanımı ve kültüre etkisi
6) Kültür ve sağlık inançları
7) Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri-I
8) ara sınav
9) Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri-II
10) Kültür ve değişim ilişkisi
11) Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi
12) Gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar
13) Yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar
14) Kültürlerarası ebelik bakımına yönelik vaka tartışmaları, gözlemlerin aktarılması, grup çalışması
15) Dersin değerlendirmesi
16) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009 Yrd. Doç. Dr. Rabia Genç
Diğer Kaynaklar: 1. Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. 2. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. 3. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. 4. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. 5. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. 6. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir.
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir 2 2 1 2
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. 3 3 3 3 3
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir 1 1 1 1 2
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir 2 2 2 2 2
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir.
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. 1
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. 1 1 1 1 1
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. 3 3 2 2 3
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir.
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. 3
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir 1
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir 1
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir.
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. 2
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. 3
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. 3
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 75
Sunum / Seminer 15 60
Ödevler 6 30
Final 2 4
Toplam İş Yükü 197