Ebelik (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | EBE5003 | ||||
Ders İsmi: | EBELİKTE PERİNATOLOJİ I | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | STAFF | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Perinatal dönemde kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığının normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon aşamalarında uygun ebelik bakımını planlayabilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Ebelik yüksek lisans öğrencisinin maternal sistemik hastalıklar nedeni ile gebeliğin riskli olduğu durumlardaki fizyopatolojik süreçleri ve Prenatal tanıda kullanılan invaziv işlemleri öğrenmesi ve Biokimyasal ve Biofizik İzlem ile Prenatal tanıda tespit edilen anormal fetal durumda danışmanlık ve yönetim becerilerini kapsar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrencinin Riskli gebeliklerin tanısı ve risk değerlendirmesini yapabilmesi, 2) Prenatal tanıda kullanılan invaziv işlemler için danışmanlık yapabilmesi, 3) Prenatal tanıda tespit edilen anormal fetal durumlarda danışmanlık yapabilmesi, 4) Günümüzde riskli gebeliklerin kanıta dayalı bakım ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olması, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Riskli Gebeliklerin Tanısı ve Risk Değerlendirme- Riskli Gebeliklere Yönelik Tanı Amaçlı Teknolojik Gelişmeler | |
2) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Kardiyovasküler Hastalıklar ( Konjenital Kalp Hastalıkları, Kapak Hastalıkları, kardiyomyopati, Hipertansiyon, Aritmiler, Damar Hastalıkları) | |
3) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Kardiyovasküler Hastalıklar ( Konjenital Kalp Hastalıkları, Kapak Hastalıkları, kardiyomyopati, Hipertansiyon, Aritmiler, Damar Hastalıkları) | |
4) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Solunum Sistemi Hastalıkları ( Astma, Tüberküloz, Sarkoidoz,Viral Pnömoniler, Cystic Fibrozis) | |
5) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Hematolojik Hastalıklar( Anemiler, Trombosit Bozuklukları, Kuagulasyon Defektleri) | |
6) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Endokrinolojik Hastalıklar( Troid Hastalıkları, Diyabet) | |
7) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Immunolojik Hastalıkları ( SLE, Antifosfolipid sendromu, Myastenia Gravis, Transplantasyon) Ramotolojik Hastalıkarı ( Romatoid Artrit, Diğer Kollagen Hastalıklar | |
8) | ara sınav | |
9) | Maternal Kaynaklı Riskli Durumlar Enfeksiyonlar (Hepatit, HIV, Rubella, Varicella, Parvovirus, Cytomegalovirus, Herpes Simplex, Adenovirüs, Human Papilloma Virüs, Bakteriyel Enfeksiyonlar, Parazitik İnfeksiyonlar) | |
10) | Prenatal Tanıda Kullanılar İnvaziv İşlemler Genetic Amniosentez ve CVS ( Chorionic Villus Sampling) Kordosentez (Direct Fetal Blood Sampling) Amnioinfusion: Indications and Controversies Fetal Surgery | |
11) | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlık | |
12) | Fetüsün Biokimyasal ve Biofizik izlemi Fetal Endokrin Fetal Akciğer Matürasyonu Antepartum Fetal İzlem | |
13) | Riskli Gebelikler Süresince İlaç Kullanımı | |
14) | Günümüzde Riskli Gebeliklerin Kanıta Dayalı Bakım ve Tedavileri | |
15) | Dersin değerlendirmesi | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999) |
Diğer Kaynaklar: | • Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, • Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. • Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) • Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) • Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), • “A Lange Medical Book: Çağdaş Obstetrik ve Jinekolojik Teşhis ve Tedavi (Cilt I-II)”, Barış Kitapevi, (1994) • Gilbert, E.S. ve Harmon, J.S. (Ed:Taşkın L.) (2002) “Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum” 2. Baskı, Ankara: Palme Yayıncılık. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir. | 3 |
2) | Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir | 3 |
3) | Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. | 3 |
4) | Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir | 3 |
5) | Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir | 3 |
6) | Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir. | 3 |
7) | Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. | 3 |
8) | Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. | 3 |
9) | Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. | 3 |
10) | Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 75 |
Sunum / Seminer | 14 | 56 |
Ödevler | 7 | 35 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 196 |