Tibbi Biyoloji ve Genetik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | TGY6004 | ||||
Ders İsmi: | Mikroorganizma Genetiği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. PINAR YURDAKUL MESUTOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof Dr Pınar Yurdakul-Mesutoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mikroorganizma genetiği, bakteriler, arkeler, virüsler, bazı protozoonlar ve mantarlar dahil olmak üzere mikroorganizmalardaki kalıtsal bilgi mekanizmalarının incelenmesidir. Mikrobiyal Genetik, kalıtsal özelliklerin mikroplar tarafından aktarılması ve kalıtımı incelemek için kullanılan yöntem ve ilkelerle ilgilenir. Mikrobiyal evrimin yönlendirilmesinde genetik varyasyonun rolü, altta yatan bir tema olacaktır. Ayrıca, konjugasyon gibi bakterilerdeki doğal genetik süreçlerin öneminden, arzu edilen özelliklerin oluşturulması için kontrollü koşullar altında transformasyon ve transdüksiyonun kullanımı hakkında bilgi verilecektir. Son otuz yılda geliştirilen ve çekirdek genomları, karşılaştırmalı genomikleri, metagenomikleri ve genetik ve fizyolojik biyoçeşitliliğin çeşitli etkenlerini anlama becerimizde devrim yaratan son teknoloji kavramlar ve yaklaşımlar hakkında bilgi paylaşılacaktır. Ayrıca, mikroorganizma omikleri, biyoteknolojik yaklaşımlar ve antibiyotik direnç mekanizmaları tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Mikroorganizmaların nükleik asit özellikleri ve çoğaltılması; moleküler hibridizasyonla mikroorganizmaların tanımlanmaları; moleküler tiplendirme; yeni teknolojiler; mikroorganizmalarda omikler; mikroorganizmaların moleküler belirlenmeleri; sistem mikrobiyolojisi; patojen/konak etkileşimi; antibiyotik direnç mekanizmaları; klinikte mikrobiyal genetiğin kullanılması; biyoteknolojide mikrobiyal genetiğin kullanılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mikrobiyal genetiğin, temel ilkelerinin, paradigmalarının ve benzersiz yönlerinin anlaşılması 2) Mikrobiyal genetikte kullanılan tarihsel olarak önemli, çağdaş ve son teknoloji araştırma tekniklerine aşinalık 3) Eleştirel düşünme, kavram ve fikirlerin entegrasyonu/sentezi ve bilimsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi 4) Genotip ve fenotip arasındaki ilişkiyi tanımlama 5) Genetik seçimler, taramalar ve zenginleştirmeler arasındaki farkı ve her birinin belirli mutant türlerini izole etmek için nasıl kullanılabileceğini listelemek 6) Transformasyon, konjugasyon ve transdüksiyon yoluyla gen değişimi mekanizmalarını tanımlamak 7) Hfr'lerin nasıl oluştuğunu ve genleri haritalamak için nasıl kullanılabileceğini açıklamak 8) Transpozonların ana sınıflarını, transpozisyon mekanizmasını ve genetik analiz için transpozonların önemini tanımlamak 9) Lac operonu, ara operonu ve iki bileşenli düzenleyici sistemler dahil olmak üzere yaygın düzenleyici sistemlerin mekanizmasını tanımlamak 10) Fajların gelişim döngülerini ve genetik ve moleküler yapılarını tanımlamak 11) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin klinikte kullanımlarını açıklamak 12) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin biyoteknolojide kullanımlarını açıklamak 13) Mikrobiyal omikleri ve kullanım alanlarını açıklamak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mikrobiyal genetiğin, temel ilkeleri, paradigmaları ve özgün yönleri | |
2) | Mikrobiyal genetikte kullanılan tarihsel olarak önemli, çağdaş ve son teknoloji araştırma teknikleri | |
3) | Genotip ve fenotip arasındaki ilişki | |
4) | Transformasyon, konjugasyon ve transdüksiyon yoluyla gen değişimi mekanizmaları | |
5) | HFr mekanziması | |
6) | Transpozonların ana sınıfları, transpozisyon mekanizması ve genetik analiz için transpozonların önemi | |
7) | Lac operonu, ara operonu ve iki bileşenli düzenleyici sistemlerin mekanizması | |
8) | Fajlar | |
9) | Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin klinikte kullanımları | |
10) | Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin biyoteknolojide kullanımları | |
11) | Mikrobiyal omikler |
Ders Notları / Kitaplar: | Thompson & Thompson Genetics and Genomics in Medicine, 9th Edition Klug and Cummings, Concepts of Genetics, 12th Edition |
Diğer Kaynaklar: | Thompson & Thompson Genetics and Genomics in Medicine, 9th Edition Klug and Cummings, Concepts of Genetics, 12th Edition |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | |||||||||||||
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | |||||||||||||
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | |||||||||||||
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | |||||||||||||
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | |||||||||||||
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | 2 |
2) | Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | |
3) | Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | |
4) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | |
5) | Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | |
6) | Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | |
7) | Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 4 | 2 | 78 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 10 | 130 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 0 | 0 | ||||
Final | 2 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 208 |