Tibbi Biyoloji ve Genetik (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGY6004
Ders İsmi: Mikroorganizma Genetiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. PINAR YURDAKUL MESUTOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof Dr Pınar Yurdakul-Mesutoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikroorganizma genetiği, bakteriler, arkeler, virüsler, bazı protozoonlar ve mantarlar dahil olmak üzere mikroorganizmalardaki kalıtsal bilgi mekanizmalarının incelenmesidir. Mikrobiyal Genetik, kalıtsal özelliklerin mikroplar tarafından aktarılması ve kalıtımı incelemek için kullanılan yöntem ve ilkelerle ilgilenir. Mikrobiyal evrimin yönlendirilmesinde genetik varyasyonun rolü, altta yatan bir tema olacaktır. Ayrıca, konjugasyon gibi bakterilerdeki doğal genetik süreçlerin öneminden,
arzu edilen özelliklerin oluşturulması için kontrollü koşullar altında transformasyon ve transdüksiyonun kullanımı hakkında bilgi verilecektir. Son otuz yılda geliştirilen ve çekirdek genomları, karşılaştırmalı genomikleri, metagenomikleri ve genetik ve fizyolojik biyoçeşitliliğin çeşitli etkenlerini anlama becerimizde devrim yaratan son teknoloji kavramlar ve yaklaşımlar hakkında bilgi paylaşılacaktır. Ayrıca, mikroorganizma omikleri, biyoteknolojik yaklaşımlar ve antibiyotik direnç mekanizmaları tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Mikroorganizmaların nükleik asit özellikleri ve çoğaltılması; moleküler hibridizasyonla mikroorganizmaların tanımlanmaları; moleküler tiplendirme; yeni teknolojiler; mikroorganizmalarda omikler; mikroorganizmaların moleküler belirlenmeleri; sistem mikrobiyolojisi; patojen/konak etkileşimi; antibiyotik direnç mekanizmaları; klinikte mikrobiyal genetiğin kullanılması; biyoteknolojide mikrobiyal genetiğin kullanılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mikrobiyal genetiğin, temel ilkelerinin, paradigmalarının ve benzersiz yönlerinin anlaşılması
2) Mikrobiyal genetikte kullanılan tarihsel olarak önemli, çağdaş ve son teknoloji araştırma tekniklerine aşinalık
3) Eleştirel düşünme, kavram ve fikirlerin entegrasyonu/sentezi ve bilimsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi
4) Genotip ve fenotip arasındaki ilişkiyi tanımlama
5) Genetik seçimler, taramalar ve zenginleştirmeler arasındaki farkı ve her birinin belirli mutant türlerini izole etmek için nasıl kullanılabileceğini listelemek
6) Transformasyon, konjugasyon ve transdüksiyon yoluyla gen değişimi mekanizmalarını tanımlamak
7) Hfr'lerin nasıl oluştuğunu ve genleri haritalamak için nasıl kullanılabileceğini açıklamak
8) Transpozonların ana sınıflarını, transpozisyon mekanizmasını ve genetik analiz için transpozonların önemini tanımlamak
9) Lac operonu, ara operonu ve iki bileşenli düzenleyici sistemler dahil olmak üzere yaygın düzenleyici sistemlerin mekanizmasını tanımlamak
10) Fajların gelişim döngülerini ve genetik ve moleküler yapılarını tanımlamak
11) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin klinikte kullanımlarını açıklamak
12) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin biyoteknolojide kullanımlarını açıklamak
13) Mikrobiyal omikleri ve kullanım alanlarını açıklamak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyal genetiğin, temel ilkeleri, paradigmaları ve özgün yönleri
2) Mikrobiyal genetikte kullanılan tarihsel olarak önemli, çağdaş ve son teknoloji araştırma teknikleri
3) Genotip ve fenotip arasındaki ilişki
4) Transformasyon, konjugasyon ve transdüksiyon yoluyla gen değişimi mekanizmaları
5) HFr mekanziması
6) Transpozonların ana sınıfları, transpozisyon mekanizması ve genetik analiz için transpozonların önemi
7) Lac operonu, ara operonu ve iki bileşenli düzenleyici sistemlerin mekanizması
8) Fajlar
9) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin klinikte kullanımları
10) Mikrobiyal genetiğe dayalı yöntemlerin biyoteknolojide kullanımları
11) Mikrobiyal omikler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thompson & Thompson Genetics and Genomics in Medicine, 9th Edition

Klug and Cummings, Concepts of Genetics, 12th Edition
Diğer Kaynaklar: Thompson & Thompson Genetics and Genomics in Medicine, 9th Edition

Klug and Cummings, Concepts of Genetics, 12th Edition

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir.
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler.
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir.
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır.
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. 2
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler.
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar.
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir.
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır.
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 4 2 78
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 0 10 130
Ara Sınavlar 2 0 0
Final 2 0 0
Toplam İş Yükü 208