Tibbi Biyoloji ve Genetik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | TGY6013 | ||||
Ders İsmi: | Epigenetik | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MURADİYE ACAR | ||||
Dersi Veren(ler): | MURADİYE ACAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı epigenetik mekanizmalar ve bu mekanizmaların gen ekpresyonun düzenlenmesindeki rollerinin anlatılmasıdır. Epigenetik araştırmalarda kullanılan teknikler hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Epigenetik bozuklukların kanser ve insan hastalıklarındaki etkisi incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | EPİGENETİĞE GİRİŞ, DNA METİLASYON MEKANİZMASI, HİSTON MODİFİKASYONLARININ MEKANİZMASI, KODLAMA YAPMAYAN RNA'LAR VE EPİGENETİĞİ, GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİ / GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONU DEĞERLENDİRME METODLARI, KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU, KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONU DEĞİŞİKLİKLERİ, TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONU, KANSERDE MİRNA'LARIN EPİGENETİK REGÜLASYONU, TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLER, MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMASI, KEMOTERAPİ DİRENCİ VE EPİGENETİK TEDAVİLER |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) EPİGENETİĞİ VE EPİGENETİK MEKANİZMALARI TANIMLAR 2) DNA METİLASYON MEKANİZMASINI BİLİR VE GEN EKSPRESYONU İLE İLİŞKİSİNİ TANIMLAR 3) HİSTON MODİFİKASYON MEKANİZMASINI ANLAR VE GEN EKSPRESYONU İLE İLİŞKİSİNİ TANIMLAR 4) KODLAMA YAPMAYAN RNA'LARI TANIMLAR VE EPİGENETİK REGÜLASYONDAKİ ÖNEMİNİ AÇIKLAR 5) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN VE GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONUNUN ANALİZİNDE KULLANILAN METODLARI BİLİR 6) KANSERDEKİ DNA HİPOMETİLASYON DEĞİŞİKLİKLERİNİN ÖNEMİNİ BİLİR 7) KANSERDE HİSTON MODİFİKASYON DEĞİŞİKLİKLERİNİN NASIL ETKİLEDİĞİNİ KAVRAR 8) TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONUNUN ÖNEMİNİ VE NASIL DEĞİŞTİĞİNİ BİLİR 9) MİRNA BİYOGENEZİNİ VE KANSERDEKİ REGÜLASYONUNU BİLİR 10) TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLERİ TANIMLAR 11) MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMA MEKANİZMASINI ANLAR 12) KEMOTERAPİ DİRENCİNİ VE EPİGENETİK TEDAVİLERİ AÇIKLAR |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | EPİGENETİĞE GİRİŞ | |
2) | DNA METİLASYON MEKANİZMASI | |
3) | HİSTON MODİFİKASYONLARININ MEKANİZMASI | |
4) | KODLAMA YAPMAYAN RNA'LAR VE EPİGENETİĞİ | |
5) | GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİ / GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONU DEĞERLENDİRME METODLARI | |
6) | KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU | |
7) | KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONU DEĞİŞİKLİKLERİ | |
8) | ARA SINAV | |
9) | TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONU | |
10) | KANSERDE MİRNA'LARIN EPİGENETİK REGÜLASYONU | |
11) | TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLER | |
12) | MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMASI | |
13) | KEMOTERAPİ DİRENCİ VE EPİGENETİK TEDAVİLER | |
14) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | "Handbook of Epigenetics Tne New Molecular and Medical Genetics Edited by Trygve Tollefsbol 2011, Elsevier" Epigenetic Alterations in Oncogenesis Edited by Adam R. Karpf Springer 2013 |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim üyesi ve öğrenciler tarafından hazırlanan sunumlar, ders kitapları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | ||||||||||||
2) Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | ||||||||||||
3) Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4) Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | ||||||||||||
5) Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | ||||||||||||
6) Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | ||||||||||||
7) Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında güncel literatürü takip eder, bilgileri toplar, uygun değerlendirme yöntemleri ile analiz eder ve sentezleyerek klinik uygulamalara yön verir. | 2 |
2) | Bilimsel araştırmalar için uygun yöntem ve teknolojik yapıyı kullanır, uygun hipotezi kurar, araştırma yöntemlerini belirler. | |
3) | Bilimsel Araştırma sonucunda elde ettiği sonuçları yorumlar, elde ettiği kanıt dayalı bilgiyi uygulamalara aktarır, geliştirir. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayımlar. | |
4) | Tıbbi Biyoloji ve Genetik uygulamalarında ve bilimsel çalışmalarında etik, deontolojik ve yasal çerçeve içerisinde meslek otonomisini gözeterek yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | |
5) | Akademik ve klinik ortamlarda disiplinler arası iş birliği sağlar, problem çözme ve yönetme konusunda bilgi ve beceri birikimine sahiptir. | |
6) | Bilimsel araştırmalarından ve literatürden edindiği bilgiyi toplum yararına kullanır ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık politikalarının şekillendirilmesini sağlar ve bu politikalar içerisinde yer alır. | |
7) | Klinik deneyim ile akademik bilgiyi birleştiren, tıbbi biyoloji alanında yaratıcı çözümler üreten, planlayan, uygulayan, nitelikli bilgi ve beceriye sahip biyologlar yetiştirir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Sunum / Seminer | 12 | 48 |
Ödevler | 12 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 188 |