Moleküler Onkoloji (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGY6013
Ders İsmi: Epigenetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MURADİYE ACAR
Dersi Veren(ler): MURADİYE ACAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı epigenetik mekanizmalar ve bu mekanizmaların gen ekpresyonun düzenlenmesindeki rollerinin anlatılmasıdır. Epigenetik araştırmalarda kullanılan teknikler hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Epigenetik bozuklukların kanser ve insan hastalıklarındaki etkisi incelenecektir.
Dersin İçeriği: EPİGENETİĞE GİRİŞ, DNA METİLASYON MEKANİZMASI, HİSTON MODİFİKASYONLARININ MEKANİZMASI, KODLAMA YAPMAYAN RNA'LAR VE EPİGENETİĞİ, GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİ / GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONU DEĞERLENDİRME METODLARI, KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU, KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONU DEĞİŞİKLİKLERİ, TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONU, KANSERDE MİRNA'LARIN EPİGENETİK REGÜLASYONU, TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLER, MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMASI, KEMOTERAPİ DİRENCİ VE EPİGENETİK TEDAVİLER

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) EPİGENETİĞİ VE EPİGENETİK MEKANİZMALARI TANIMLAR
2) DNA METİLASYON MEKANİZMASINI BİLİR VE GEN EKSPRESYONU İLE İLİŞKİSİNİ TANIMLAR
3) HİSTON MODİFİKASYON MEKANİZMASINI ANLAR VE GEN EKSPRESYONU İLE İLİŞKİSİNİ TANIMLAR
4) KODLAMA YAPMAYAN RNA'LARI TANIMLAR VE EPİGENETİK REGÜLASYONDAKİ ÖNEMİNİ AÇIKLAR
5) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN VE GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONUNUN ANALİZİNDE KULLANILAN METODLARI BİLİR
6) KANSERDEKİ DNA HİPOMETİLASYON DEĞİŞİKLİKLERİNİN ÖNEMİNİ BİLİR
7) KANSERDE HİSTON MODİFİKASYON DEĞİŞİKLİKLERİNİN NASIL ETKİLEDİĞİNİ KAVRAR
8) TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONUNUN ÖNEMİNİ VE NASIL DEĞİŞTİĞİNİ BİLİR
9) MİRNA BİYOGENEZİNİ VE KANSERDEKİ REGÜLASYONUNU BİLİR
10) TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLERİ TANIMLAR
11) MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMA MEKANİZMASINI ANLAR
12) KEMOTERAPİ DİRENCİNİ VE EPİGENETİK TEDAVİLERİ AÇIKLAR

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) EPİGENETİĞE GİRİŞ
2) DNA METİLASYON MEKANİZMASI
3) HİSTON MODİFİKASYONLARININ MEKANİZMASI
4) KODLAMA YAPMAYAN RNA'LAR VE EPİGENETİĞİ
5) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİ / GENOM ÇAPINDA DNA METİLASYONU DEĞERLENDİRME METODLARI
6) KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU
7) KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONU DEĞİŞİKLİKLERİ
8) ARA SINAV
9) TUMOROGENEZDE GEN REGULASYONU
10) KANSERDE MİRNA'LARIN EPİGENETİK REGÜLASYONU
11) TRANSFORMASYONDAKİ EPİGENETİK DEĞİŞİKLİKLER
12) MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK YENİDEN PROGRAMLANMASI
13) KEMOTERAPİ DİRENCİ VE EPİGENETİK TEDAVİLER
14) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Handbook of Epigenetics Tne New Molecular and Medical Genetics Edited by
Trygve Tollefsbol 2011, Elsevier"
Epigenetic Alterations in Oncogenesis Edited by Adam R. Karpf Springer 2013
Diğer Kaynaklar: Öğretim üyesi ve öğrenciler tarafından hazırlanan sunumlar, ders kitapları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Kanser ve moleküler kanserin güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini tanımlayabilme, değerlendirebilme ve kullanabilme
2) Moleküler kanser alanındaki bilimsel ve teknolojik bir konuyu sistematik bir yaklaşımla araştırabilme, kavrayabilme ve analiz edebilme
3) Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında yeni ve karmaşık fikirleri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme
4) Moleküler kanser alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni bir düşünce ya da bilinen bir düşünce ile yeni bir yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme
5) Kansere karşı geliştirilen tedavi yaklaşımlarına ait bilgileri sentezleyebilme, analiz edebilme, yorumlayabilme, sorgulayabilme ve eleştirebilme becerisi kazanma
6) Çalışmalarında sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey becerileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme
7) Çalışmalarında iyi iletişim becerine sahip olma ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme
8) Araştırmalarında etik sorumluluk bilincine sahip olmak ve bulgularını ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarak savunabilme
9) Moleküler kanser alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, bilişimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
10) Araştırma ve çalışma sonuçlarını yorumlayabilmek ve ortaya özgün bir yapıt çıkararak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kanser ve moleküler kanserin güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini tanımlayabilme, değerlendirebilme ve kullanabilme
2) Moleküler kanser alanındaki bilimsel ve teknolojik bir konuyu sistematik bir yaklaşımla araştırabilme, kavrayabilme ve analiz edebilme
3) Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında yeni ve karmaşık fikirleri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme
4) Moleküler kanser alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni bir düşünce ya da bilinen bir düşünce ile yeni bir yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme
5) Kansere karşı geliştirilen tedavi yaklaşımlarına ait bilgileri sentezleyebilme, analiz edebilme, yorumlayabilme, sorgulayabilme ve eleştirebilme becerisi kazanma
6) Çalışmalarında sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey becerileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme
7) Çalışmalarında iyi iletişim becerine sahip olma ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme
8) Araştırmalarında etik sorumluluk bilincine sahip olmak ve bulgularını ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarak savunabilme
9) Moleküler kanser alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, bilişimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
10) Araştırma ve çalışma sonuçlarını yorumlayabilmek ve ortaya özgün bir yapıt çıkararak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Sunum / Seminer 12 48
Ödevler 12 36
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 188