Histoloji ve Embriyoloji (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HİS6107
Ders İsmi: Temel Histokimyasal Teknikler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞE KÖYLÜ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Köylü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Histoloji laboratuvarlarında kullanılan temel teknikleri öğretmek ve dersin sonunda bu teknikleri uygulama yaptırarak beceri kazandırmaktır. Öğrencinin bağımsız bir şekilde, dokudan preparat hazırlama sürecini yaşamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: (DERS 1) Fiksasyon çeşitleri ve yöntemleri 1
Fiksasyonun amacı, dokularda fiksasyon sonucu değişiklikler, fiksasyon çeşitleri, fiksasyonun çalışma mekanizması, fiksasyonu etkileyen faktörler
(DERS 2) Fiksasyon çeşitleri ve yöntemleri 2
Formaldehit, glutaraldehit, ozmium tetraoksit, metil alkol, aseton, Bouin’s fiksatifi, Mercury, Zenker çeşitleri ve bunların özellikleri; fiksasyon sonucu artefaktlar
(DERS 3) Doku takip basamakları
Doku takibinin amacı, örneğin boyut özellikleri, dehidrasyon, dehidrasyon ajanları, şeffaflaştırma, şeffaflaştırma ajanları, emdirme, makine ile takip, el ile takip prosedür örnekleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar
(DERS 4) Boyama çeşitleri ve prensipleri
Boya çeşitleri, boyamanın teorisi, boyamaya etki eden faktörler, metakromatik boyalar, mordant, boyama prosedür örnekleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar
(DERS 5) Hematoksilen ve eozin boyası
Hematoksilen çeşitleri, hematoksilen ve eozin boyama prosedür örnekleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 6) Karbonhidrat, protein, lipid boyaları 1
Farklı karbonhidratların boyanması, Periodic Acid-Schiff’s (PAS) boyası ve özellikleri, Alcian blue boyası ve özellikleri. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 7) Karbonhidrat, protein, lipid boyaları 2
Farklı lipid boyaları, Sudan black, Oil red O boyası ve özellikleri, farklı protein boyaları. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 8) Nükleik asit ve pigment boyaları
Nükleik asit ve farklı pigment (hemosiderin, safra, melanin, lipofuskin, kromaffin) boyaları, örnekleri ve özellikleri. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 9) Bağ dokusu boyaları 1
Masson Trichrome, Van Gieson, Verhoeff’s boyaları ve özellikleri. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 10) Bağ dokusu boyaları 2
Orcein, Phosphotungstic Acid, Weigert boyaları ve özellikleri. Örnek mikrograftların yorumlanması
(DERS 11) İmmünohistokimya 1
İmmünohistokimyasal boyaların çalışma prensibi, yöntem (doku temini, fiksasyon, antigen retrieval, pozitif ve negatif kontrollerin kullanımı, kromojen boyama)
(DERS 12) İmmünohistokimya 2
“Troubleshooting” ele alma ve yönetme, kalite kontrolleri, boyama kalitesini etkileyen faktörler, preparatların monitörde gözlenmesi ve dikkat edilmesi gereken noktalar
(DERS 13) İmmünohistokimya 3
Farklı immünohistokimyasal markırlara ait mikrograft resimlerinin gözlenmesi ve yorumlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Histolojide kullanılan boyaları sınıflandırır
2) • Histolojide kullanılan boyalara örnek verir
3) • Bir mikrograftı yorumlar
4) • İmmünohistokimyasal basamakları uygular
5) • Histokimyasal basamakları uygular
6) • Uygulamalar esnasında çıkabilecek sorunlara çözüm üretir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fiksasyon çeşitleri ve yöntemleri 1
2) Fiksasyon çeşitleri ve yöntemleri 2
3) Doku takip basamakları
4) Boyama çeşitleri ve prensipleri
5) Hematoksilen ve eozin boyası
6) Karbonhidrat, protein, lipid boyaları 1
7) Karbonhidrat, protein, lipid boyaları 2
8) Nükleik asit ve pigment boyaları
9) ara sınav
10) Bağ dokusu boyaları 1
11) Bağ dokusu boyaları 2
12) İmmünohistokimya 1
13) İmmünohistokimya 2
14) İmmünohistokimya 3
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • S. Kim Suvarna, Christopher Layton, John D. Bancroft. Bancroft’s Theory and Practice of Histological Techniques. 8th ed.
• Pranab Dey. Basic and Advanced Laboratory Techniques in Histopathology and Cytology. Springer Nature 2018.
Diğer Kaynaklar: S. Kim Suvarna, Christopher Layton, John D. Bancroft. Bancroft’s Theory and Practice of Histological Techniques. 8th ed.
• Pranab Dey. Basic and Advanced Laboratory Techniques in Histopathology and Cytology. Springer Nature 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 2 2 3 3 2 2
2) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 3 2 3 3 2 2
3) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 2 3 2 2 3 3
4) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 2 2 3 2 2 3
5) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 2 2 2 2 3 2
6) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2 2 2 3 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 3
2) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 3
3) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 3
4) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 3
5) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 3
6) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Laboratuvar 3 3
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 103
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 137