Histoloji ve Embriyoloji (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | HİS6103 | ||||
Ders İsmi: | Temel Dokular ve Kan | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AYŞE KÖYLÜ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. AYŞE KÖYLÜ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel dokuların histolojik yapılarının öğretilmesi |
Dersin İçeriği: | (DERS 1) Epitel doku-1 Epitelin genel özelliği Epitelin sınıflandırılması Hücre polaritesi Apikal farklılaşmalar (mikrovillus, stereosilyum, silyum) Lateral bölge bağlantı kompleksleri (tıkayıcı, sabitleyici, iletişim) Bazal farklılaşmalar (bazal membran, matriks bağlantılar, iç katlantılar) (DERS 2) Epitel doku-2 Epitel bez gelişimi Epitel bez sınıflandırılması Salgı çeşitleri Salgı mekanizması Hücre iskeleti (mikrofilaman, ara filaman, mikrotübül) (DERS 3) Epitel doku-3 Makale 1 (30 dk tartışma): “Cell Cell Junctions Organize Structural and Signaling Networks” Makale 2 (30 dk tartışma): “Pathological efects of ionizing radiation endothelial activation and dysfunction (DERS 4) Bağ doku-1 Bağ dokusu genel özelliği Bağ dokusunun sınıflandırılması Fibroblast yapı ve özellikleri Miyofibroblast yapı ve özellikleri Makrofaj yapı ve özellikleri Mast hücresi yapı ve özellikleri Adiposit yapı ve özellikleri Bağ dokusu lifleri (DERS 5) Bağ doku-2 Hücre dışı matriks yapısı ve özellikleri Bağ dokusu geçici hücre popülasyonu (lenfosit, plazma, nötrofil, eozinofil, bazofil, monosit) (DERS 6) Bağ doku-3 Özelleşmiş bağ dokusu: kıkırdak doku, kemik doku, adipoz doku genel özellikleri (DERS 7) Kas doku-1 İskelet kası yapısı Satellit hücresi yapı ve özellikleri Kas yenilenmesi Golgi tendon organı yapı ve özellikleri (DERS 8) Kas doku-2 Düz kas yapısı Kalp kası yapısı (DERS 9) Kas doku-3 Makale 1 (30 dk tartışma): “Heart Regeneration: 20 Years of Progress and Renewed Optimism” Makale 2 (30 dk tartışma): “Effects of Exercise and Aging on Skeletal Muscle” (DERS 10) Sinir doku-1 Nöronun yapısı ve özellikleri Nörogliya genel özellikleri Schwann hücresi yapısı ve özellikleri Satellit yapısı ve özellikleri Astrosit yapısı ve özellikleri Oligodendrosit yapısı ve özellikleri Mikroglia yapısı ve özellikleri Ependim hücre yapısı ve özellikleri (DERS 11) Sinir doku-2 Periferik sinirin bağ dokusu (endonöryum, perinoryum, epinöryum) yapısı Merkezi sinirin bağ dokusu (dura mater, araknoid, pia mater) yapısı Kan-beyin bariyeri yapısı ve özellikleri Koroid pleksus yapısı ve özellikleri (DERS 12) Sinir doku-3 Makale 1 (30 dk tartışma): “Central nervous system regeneration” Makale 2 (30 dk tartışma): “Neural plasticity in the ageing brain” (DERS 13) Kan doku-1 Plazma bileşenleri Eritrosit yapısı ve özellikleri Granülositlerin yapısı ve özellikleri (DERS 14) Kan doku-2 Agranülositlerin yapısı ve özellikleri Trombosit yapısı ve özellikleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Histolojideki dört temel dokuyu listeler 2) • Hücrelerin morfolojisi ile fonksiyonları arasında ilişki kurar 3) • Histolojik doku kesiti görüntülerini yorumlar 4) • Histolojik doku kesiti görüntülerinin analizini yapar 5) • Güncel literatürleri yorumlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Epitel doku 1 | |
2) | Epitel doku 2 | |
3) | Epitel doku 3 | |
4) | Bağ doku 1 | |
5) | Bağ doku 2 | |
6) | Bağ doku 3 | |
7) | Kas doku 1 | |
8) | Kas doku 2 | |
9) | Ara sınav | |
10) | Sinir doku 1 | |
11) | Sinir doku 2 | |
12) | Sinir doku 3 | |
13) | Kan doku 1 | |
14) | Kan doku 2 | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | • Kierszenbaum A.L., Tres L.L. Histoloji ve Hücre Biyolojisi (14’üncü Baskıdan çeviri). Palme Kitabevi • Pawlina W. Histoloji Konu Anlatımı ve Atlası. (6’ncı Baskıdan Çeviri). Palme Kitabevi |
Diğer Kaynaklar: |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
2) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | |
3) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |
4) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
5) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | |
6) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | 3 |
2) | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | 3 |
3) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. | 3 |
4) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | 2 |
5) | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | 3 |
6) | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 115 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 146 |