Histoloji ve Embriyoloji (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HİS6103
Ders İsmi: Temel Dokular ve Kan
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞE KÖYLÜ
Dersi Veren(ler): Dr. AYŞE KÖYLÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel dokuların histolojik yapılarının öğretilmesi
Dersin İçeriği: (DERS 1) Epitel doku-1
Epitelin genel özelliği
Epitelin sınıflandırılması
Hücre polaritesi
Apikal farklılaşmalar (mikrovillus, stereosilyum, silyum)
Lateral bölge bağlantı kompleksleri (tıkayıcı, sabitleyici, iletişim)
Bazal farklılaşmalar (bazal membran, matriks bağlantılar, iç katlantılar)
(DERS 2) Epitel doku-2
Epitel bez gelişimi
Epitel bez sınıflandırılması
Salgı çeşitleri
Salgı mekanizması
Hücre iskeleti (mikrofilaman, ara filaman, mikrotübül)
(DERS 3) Epitel doku-3
Makale 1 (30 dk tartışma): “Cell Cell Junctions Organize Structural and Signaling Networks”
Makale 2 (30 dk tartışma): “Pathological efects of ionizing radiation endothelial activation and dysfunction
(DERS 4) Bağ doku-1
Bağ dokusu genel özelliği
Bağ dokusunun sınıflandırılması
Fibroblast yapı ve özellikleri
Miyofibroblast yapı ve özellikleri
Makrofaj yapı ve özellikleri
Mast hücresi yapı ve özellikleri
Adiposit yapı ve özellikleri
Bağ dokusu lifleri
(DERS 5) Bağ doku-2
Hücre dışı matriks yapısı ve özellikleri
Bağ dokusu geçici hücre popülasyonu (lenfosit, plazma, nötrofil, eozinofil, bazofil, monosit)
(DERS 6) Bağ doku-3
Özelleşmiş bağ dokusu: kıkırdak doku, kemik doku, adipoz doku genel özellikleri
(DERS 7) Kas doku-1
İskelet kası yapısı
Satellit hücresi yapı ve özellikleri
Kas yenilenmesi
Golgi tendon organı yapı ve özellikleri
(DERS 8) Kas doku-2
Düz kas yapısı
Kalp kası yapısı
(DERS 9) Kas doku-3
Makale 1 (30 dk tartışma): “Heart Regeneration: 20 Years of Progress and Renewed Optimism”
Makale 2 (30 dk tartışma): “Effects of Exercise and Aging on Skeletal Muscle”
(DERS 10) Sinir doku-1
Nöronun yapısı ve özellikleri
Nörogliya genel özellikleri
Schwann hücresi yapısı ve özellikleri
Satellit yapısı ve özellikleri
Astrosit yapısı ve özellikleri
Oligodendrosit yapısı ve özellikleri
Mikroglia yapısı ve özellikleri
Ependim hücre yapısı ve özellikleri
(DERS 11) Sinir doku-2
Periferik sinirin bağ dokusu (endonöryum, perinoryum, epinöryum) yapısı
Merkezi sinirin bağ dokusu (dura mater, araknoid, pia mater) yapısı
Kan-beyin bariyeri yapısı ve özellikleri
Koroid pleksus yapısı ve özellikleri
(DERS 12) Sinir doku-3
Makale 1 (30 dk tartışma): “Central nervous system regeneration” Makale 2 (30 dk tartışma): “Neural plasticity in the ageing brain”
(DERS 13) Kan doku-1
Plazma bileşenleri
Eritrosit yapısı ve özellikleri
Granülositlerin yapısı ve özellikleri
(DERS 14) Kan doku-2
Agranülositlerin yapısı ve özellikleri
Trombosit yapısı ve özellikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Histolojideki dört temel dokuyu listeler
2) • Hücrelerin morfolojisi ile fonksiyonları arasında ilişki kurar
3) • Histolojik doku kesiti görüntülerini yorumlar
4) • Histolojik doku kesiti görüntülerinin analizini yapar
5) • Güncel literatürleri yorumlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Epitel doku 1
2) Epitel doku 2
3) Epitel doku 3
4) Bağ doku 1
5) Bağ doku 2
6) Bağ doku 3
7) Kas doku 1
8) Kas doku 2
9) Ara sınav
10) Sinir doku 1
11) Sinir doku 2
12) Sinir doku 3
13) Kan doku 1
14) Kan doku 2
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kierszenbaum A.L., Tres L.L. Histoloji ve Hücre Biyolojisi (14’üncü Baskıdan çeviri). Palme Kitabevi
• Pawlina W. Histoloji Konu Anlatımı ve Atlası. (6’ncı Baskıdan Çeviri). Palme Kitabevi
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 2 2 2 2 3
2) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 2 2 3 2 3
3) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 2 2 3 2 2
4) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 3 2 2 2 2
5) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 3 2 3 3 3
6) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2 2 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 3
2) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 3
3) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 3
4) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 2
5) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 3
6) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 115
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 146