Dil ve Konuşma Terapisi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DKT6018
Ders İsmi: Baş Boyun Kanserli Vakaların Yönetimi ve İleri Araştırma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. SÜHEYLANUR SAL
Dersi Veren(ler): SERKAN BENGİSU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Baş boyun kanserleri hakkında bilgi sahibi olmak, baş boyun kanserlerinde uygulana radyoterapi, kemoterapi sonrasında ses, konuşma ve yutmanın ne şekilde etkilendiği hakkında bilgilenmek, baş boyun kanserlerinde uygulana cerrahi tedavi tipleri ve değişen anatomi hakkında bilgi sahibi olmak, baş boyun kanserlerinde uygulana cerrahiler sonrasında ses, konuşma ve yutmanın ne şekilde etkilendiği hakkında bilgilenmek, BBK sonrası ses konuşma ve yutma üretiminde kullanılan alternatif cihaz ve terapi yöntemlerinin neler olduğuna dair bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler baş boyun kanserleriyle ilgili olarak baş boyun kanserlerinin nedenlerini, baş boyun kanserinde kullanılan tanı ve değerlendirme yöntemlerini, baş boyun kanserlerinde kullanılan radyoterapi, kemoterapi yöntemleri sonrası ses konuşma ve yutmanın nasıl etkilendiğini, baş boyun kanserlerinde kullanılan cerrahi yöntemler ve bu yöntemlerden sonra ses konuşma ve yutmanın nasıl etkilendiğini, ses konuşma ve yutma üretiminde kullanılan alternatif cihaz ve terapi yöntemlerinin neler olduğuna dair bilgi edinecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • BBK görüldüğü bölgeleri öğrenir.
2) • BBK de uygulanan tedavi yöntemlerini öğrenir.
3) • BBK sonrası ses, yutma ve konuşmanı ne şekilde etkilendiğini öğrenir.
4) • BBK sonrası ses konuşma ve yutma üretiminde kullanılan alternatif cihaz ve terapi yöntemlerini öğrenir.
5) • BBK vakalarında DKT olarak görevlerini, değerlendirme sürecine katkıda bulunabilecek farklı meslek/disiplinden ekip üyelerinin rollerini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Baş Boyun Kanserlerine Genel Bakış --
2) Oral Kavite Kanserleri --
3) Orafarenks Kanserleri --
4) Nazofarenks Kanserleri --
5) Hipofarenks Kanserleri --
6) Larenks Kanserleri --
7) Ara Sınav --
8) Oral Kavite ve Orafarenks Kanseri Sonrası Reahbiltasyon --
9) Larenks Kanserleri Sonrası Ses, Konuşma ve Yutma Bozuklukların Rehabilitasyonu --
10) Ses- Konuşma Protezlerinin Kullanımı --
11) Trakeözafageal Konuşma --
12) Alerngeal Konuşma --
13) Vaka İnceleme --
14) Vaka İnceleme --
15) Vaka İnceleme --
16) Final --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kitap: Casper, J ve Colton R., ‘Clincal Manual For Laryngectomy and Head Neck Cancer Rehabiltation’
• Kitap: Ruddy, B., Ho, H., Sapienza, C., Lehman, J., Cases in Head and Neck Cancer Multidisciplinary Approach’
Diğer Kaynaklar: • Kitap: Casper, J ve Colton R., ‘Clincal Manual For Laryngectomy and Head Neck Cancer Rehabiltation’
• Kitap: Ruddy, B., Ho, H., Sapienza, C., Lehman, J., Cases in Head and Neck Cancer Multidisciplinary Approach’

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. 2 2 2 2 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 1 2 2 2 2
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 1 2 1 2 2
4) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. 2 2 1 2 2
5) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. 2 2 2 1 2
6) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. 1 2 2 2 2
7) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2 2 2 2 2
8) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. 1 2 2 2 2
9) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2 1 1 1 1
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 1 1 1 1 1
11) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 1 1 1 1 1
12) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. 2 2 2 2 2
13) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. 1 2 1 3 3
14) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 2 2 2 2 1
15) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. 1 2 2 2 2
16) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. 2 2 2 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. 2
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. 2
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 2
4) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. 2
5) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. 2
6) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. 1
7) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2
8) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. 2
9) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 2
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 2
11) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 2
12) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. 1
13) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. 1
14) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 1
15) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. 2
16) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 0
Laboratuvar 1 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1 1 3
Final 1 1 1 1 3
Toplam İş Yükü 6