Tıp | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TIP0001 | ||||
Ders İsmi: | İç Hastalıkları 3 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HİKMET KOÇAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dönem Koordinatörü: Prof. Dr. Nuriye Taşdelen Fışgın Ders (staj) Yürütücüsü: Dr. Öğr. Üyesi H. Bora Uslu, Dersi veren diğer öğretim elemanları: Prof.Dr.Şenol Kobak Prof.Dr.N.Faruk Aykan Prof.Dr. Tekin Akpolat Prof. Dr. Murat Korkmaz Prof.Dr. Alper Can Prof. Dr.Taflan Salepçi Prof. Dr. Canfeza Sezgin Prof.Dr. Duygu Derin Prof. Dr. Hasan Mutlu Prof. Dr. Fatma Paksoy Türkoz Prof. Dr .Binnur Şimşek Prof.Dr. Emre Merdan Fayda Doç.Dr.Hilmi Doğu Dr.Öğr. Üyesi.Hamit Cilveger Dr. Öğr. Üyesi.Himmet Bora Uslu Dr.Öğr. Üyesi Ferda Kaya Dr.Öğr. Üyesi Ekrem Aslan Dr.Öğr. Üyesi Ramazan Ersoy | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İç hastalıkları alanında koruyucu, önleyici hekimliği benimseyen ve uygulayabilen, sık karşılaşılan hastalıklara ve acil durumlara tanı koyabilen ve tedavisini düzenleyebilen hekimler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | İç hastalıkları alanında Çekirdek Eğitim Programında belirtilen öğrenim hedeflerini kapsayacak şekilde temel hastalıkların semptom ve bulguları, tanı ve tedavisi prensiplerini kapsar Hasta başı uygulamaları, Yoğun bakım viziti, Laboratuvarda veri değerlendirme, Reçete yazma, Seminer ve bölüm toplantılarına katılma, nöbet, Olgu tartışmalarını kapsar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1-Ayrıntılı öykü alır ve fizik muayene yapar 2) 2- Tanı, ayırıcı tanı yapar, laboratuvar tetkiklerini yorumlar 3) 3-Alana özgü bilimsel makaleleri tartışabilir, yazabilir. 4) 4-Alana özgü olguyu kanıta dayalı tıp ilkelerine uygun yönetebilir. 5) 5-Alana özgü olgunun yönetiminde akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygulayabilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hasta Başı Eğitim Poliklinik çalışması Nöbet uygulaması Makale Saati | yok |
2) | Hasta Başı Eğitim Poliklinik çalışması Nöbet uygulaması Makale Saati | yok |
3) | Hasta Başı Eğitim Poliklinik çalışması Nöbet uygulaması Makale Saati | yok |
4) | Hasta Başı Eğitim Poliklinik çalışması Nöbet uygulaması Makale Saati | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Hasta Muayenesi ve Kliniğe Giriş, Gürbüz Gümüşdiş,2004 Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, 2000,İzmir 2-İç hastalıkları 1-2 Cilt Takım, İliçin-Bibereoğlu,Süleymanlar-Üna, Güneş Tıp Kitabevi, 2012,Ankara, 3- Cecil Essentials of Medicine.İç Hastalıkları :Ivor Benjamin, Çeviri Editörü Prof. Dr. Serhat ÜNAL, Güneş Tıp kitapevi 4- İç Hastalıklarında Semptomdan Tanıya, İstanbul tıp kitabevi, Scott D. C. Stern,Akademik kitaplar, 5-Harrison İç Hastalıkları Cep Kitabı, Uzm. Dr. Bulut Demirel , Doç. Dr. Aydın Çifci , Dr. Öğr. Üyesi Sema Avcı , Doç. Dr. Şadiye Visal Buturak, Nobel Tıp Kitapevi,2019 |
Diğer Kaynaklar: | 1-Hasta Muayenesi ve Kliniğe Giriş, Gürbüz Gümüşdiş,2004 Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, 2000,İzmir 2-İç hastalıkları 1-2 Cilt Takım, İliçin-Bibereoğlu,Süleymanlar-Üna, Güneş Tıp Kitabevi, 2012,Ankara, 3- Cecil Essentials of Medicine.İç Hastalıkları :Ivor Benjamin, Çeviri Editörü Prof. Dr. Serhat ÜNAL, Güneş Tıp kitapevi 4- İç Hastalıklarında Semptomdan Tanıya, İstanbul tıp kitabevi, Scott D. C. Stern,Akademik kitaplar, 5-Harrison İç Hastalıkları Cep Kitabı, Uzm. Dr. Bulut Demirel , Doç. Dr. Aydın Çifci , Dr. Öğr. Üyesi Sema Avcı , Doç. Dr. Şadiye Visal Buturak, Nobel Tıp Kitapevi,2019 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||
1) Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||||||||
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
5) Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
6) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
7) Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
8) Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
9) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
10) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
11) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||||||||
12) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||
13) Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
14) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||
15) Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
16) Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||
17) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
18) Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
19) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
20) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
21) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
22) Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||||||||||||||
23) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||
24) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 3 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 2 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 2 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | 1 |
5) | Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 |
6) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 3 |
7) | Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | 3 |
8) | Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | 2 |
9) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 3 |
10) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 2 |
11) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 3 |
12) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
13) | Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 3 |
14) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 3 |
15) | Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | 3 |
16) | Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 3 |
17) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 2 |
18) | Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 3 |
19) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
20) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 3 |
21) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
22) | Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 2 |
23) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 2 |
24) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Arazi Çalışması | 1 | % 40 |
Derse Özgü Staj | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 4 | 60 |
Uygulama | 4 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Toplam İş Yükü | 124 |