UNI262 Complementary Therapies in Symptom ManagementIstinye UniversityDegree Programs General Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications

Course Introduction and Application Information

Course Code: UNI262
Course Name: Complementary Therapies in Symptom Management
Semester: Spring
Course Credits:
ECTS
5
Language of instruction: Turkish
Course Condition:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Departmental Elective
Course Level:
Array TR-NQF-HE:Array. Master`s Degree QF-EHEA:Array EQF-LLL:Array. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator: Öğr. Gör. NURTEN TOSUN
Course Lecturer(s): Lecturer Nurten TOSUN
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: The aim of this course; To provide students with the ability to develop a care plan for the continuation of recovery and quality of life by controlling the symptoms that develop due to the clinical condition of the individual.
Course Content: Management and care of the main signs and symptoms of diseases

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
1) To be able to describe the symptoms seen in some acute and chronic diseases that affect adult health.
2) Managing the symptoms of the disease
3) To know the complementary methods in addition to the medical treatment applied for the ongoing symptoms of the individual.
4) Being able to assist the individual and their families in symptom management
5) Define complementary therapies
6) To have knowledge about the application areas of complementary therapies
7) Being able to have information about the problems that may occur during complementary therapy applications

Course Flow Plan

Week Subject Related Preparation
1) Introduction of the course, Getting to know Read
2) Introduction to Complementary and Supportive Practices in Symptom Management Read
3) Mind-Body Based Therapies I (Hypnosis, Relaxation, Breathing, Exercises) Read
4) Mind-Body Based Therapies II (Yoga, Meditation, Prayer) Read
5) Art and Sensory-Based Therapies (Music, Art Therapy) Read
6) Art and Sensory-Based Therapies (Aromatherapy and Massage) Read
7) General Review/Article Review Read
8) Midtearm Exam or Assignment
9) Natural Products and Biological-Based Therapies (Phytotherapy, Apitherapy, Leech Therapy, Larva Therapy, Homeopathy) Read
10) Manipulative and Interventional Therapies I (Acupuncture, Cupping Therapy (Hacamat), Mesotherapy) Read
11) Manipulative and Interventional Therapies II (Reflexology, Osteopathy, and Chiropractic) Read
12) Energy-Based Therapies (Bioenergy Therapy, Reiki, Qi Gong, Pranic Healing, Healing Touch) Read
13) Article Review and Discussion Read
14) Article Review and Discussion Read
15) FINAL EXAM

Sources

Course Notes / Textbooks: • Atabay, F. A., Yılmaz, A., Tanrıverdi, M. H., Akpolat, V., & diğerleri. (2023). Tamamlayıcı ve geleneksel tıp. Orient Yayınları. ISBN 9786057273987
• Avcı, N. (Ed.). (2023). Geleneksel ve tamamlayıcı tedavi (GETAT): Güncel yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN 9786258103465
• Ağtürk G, Aydın M, Seymen HO, Ekçi B. Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. HTD / HMJ. 2023;3(2):33-40.
• Akalın, B., İrban, A., & Özargun, G. (2023). Türkiye’de Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Mevcut Standartları ve İyileştirme Önerileri. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 49-69.
• T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014). Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları yönetmeliği. Resmî Gazete, 27 Ekim 2014, Sayı: 29158.
• Karadeniz, H., Gündüz, C. S., & Gurkan, O. C. (2023). İnfertilitede kanıta dayalı biyolojik temelli geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 181-192.
• Örsçelik, A., & Solmaz, İ. (2023). Popüler Bir Tamamlayici Tip Tedavisi: Proloterapİ. Medical Journal of Süleyman Demirel University, 30(1), 135-142.
• Öğretim Elemanı ders notları ve diğer güncel makaleler
References: • Atabay, F. A., Yılmaz, A., Tanrıverdi, M. H., Akpolat, V., & diğerleri. (2023). Tamamlayıcı ve geleneksel tıp. Orient Yayınları. ISBN 9786057273987
• Avcı, N. (Ed.). (2023). Geleneksel ve tamamlayıcı tedavi (GETAT): Güncel yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN 9786258103465
• Ağtürk G, Aydın M, Seymen HO, Ekçi B. Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. HTD / HMJ. 2023;3(2):33-40.
• Akalın, B., İrban, A., & Özargun, G. (2023). Türkiye’de Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Mevcut Standartları ve İyileştirme Önerileri. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 49-69.
• T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014). Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları yönetmeliği. Resmî Gazete, 27 Ekim 2014, Sayı: 29158.
• Karadeniz, H., Gündüz, C. S., & Gurkan, O. C. (2023). İnfertilitede kanıta dayalı biyolojik temelli geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 181-192.
• Örsçelik, A., & Solmaz, İ. (2023). Popüler Bir Tamamlayici Tip Tedavisi: Proloterapİ. Medical Journal of Süleyman Demirel University, 30(1), 135-142.
• Öğretim Elemanı ders notları ve diğer güncel makaleler

Course - Program Learning Outcome Relationship

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Outcomes

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Average 3 Highest
       
Program Outcomes Level of Contribution

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Calculation

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 16 30
Study Hours Out of Class 16 32
Presentations / Seminar 1 1
Homework Assignments 7 14
Midterms 8 16
Final 16 32
Total Workload 125