| Course Code: | UNI262 | ||||
| Course Name: | Complementary Therapies in Symptom Management | ||||
| Semester: | Spring | ||||
| Course Credits: |
|
||||
| Language of instruction: | Turkish | ||||
| Course Condition: | |||||
| Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||
| Type of course: | Departmental Elective | ||||
| Course Level: |
|
||||
| Mode of Delivery: | E-Learning | ||||
| Course Coordinator: | Öğr. Gör. NURTEN TOSUN | ||||
| Course Lecturer(s): | Lecturer Nurten TOSUN | ||||
| Course Assistants: |
| Course Objectives: | The aim of this course; To provide students with the ability to develop a care plan for the continuation of recovery and quality of life by controlling the symptoms that develop due to the clinical condition of the individual. |
| Course Content: | Management and care of the main signs and symptoms of diseases |
|
The students who have succeeded in this course;
1) To be able to describe the symptoms seen in some acute and chronic diseases that affect adult health. 2) Managing the symptoms of the disease 3) To know the complementary methods in addition to the medical treatment applied for the ongoing symptoms of the individual. 4) Being able to assist the individual and their families in symptom management 5) Define complementary therapies 6) To have knowledge about the application areas of complementary therapies 7) Being able to have information about the problems that may occur during complementary therapy applications |
| Week | Subject | Related Preparation |
| 1) | Introduction of the course, Getting to know | Read |
| 2) | Introduction to Complementary and Supportive Practices in Symptom Management | Read |
| 3) | Mind-Body Based Therapies I (Hypnosis, Relaxation, Breathing, Exercises) | Read |
| 4) | Mind-Body Based Therapies II (Yoga, Meditation, Prayer) | Read |
| 5) | Art and Sensory-Based Therapies (Music, Art Therapy) | Read |
| 6) | Art and Sensory-Based Therapies (Aromatherapy and Massage) | Read |
| 7) | General Review/Article Review | Read |
| 8) | Midtearm Exam or Assignment | |
| 9) | Natural Products and Biological-Based Therapies (Phytotherapy, Apitherapy, Leech Therapy, Larva Therapy, Homeopathy) | Read |
| 10) | Manipulative and Interventional Therapies I (Acupuncture, Cupping Therapy (Hacamat), Mesotherapy) | Read |
| 11) | Manipulative and Interventional Therapies II (Reflexology, Osteopathy, and Chiropractic) | Read |
| 12) | Energy-Based Therapies (Bioenergy Therapy, Reiki, Qi Gong, Pranic Healing, Healing Touch) | Read |
| 13) | Article Review and Discussion | Read |
| 14) | Article Review and Discussion | Read |
| 15) | FINAL EXAM |
| Course Notes / Textbooks: | • Atabay, F. A., Yılmaz, A., Tanrıverdi, M. H., Akpolat, V., & diğerleri. (2023). Tamamlayıcı ve geleneksel tıp. Orient Yayınları. ISBN 9786057273987 • Avcı, N. (Ed.). (2023). Geleneksel ve tamamlayıcı tedavi (GETAT): Güncel yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN 9786258103465 • Ağtürk G, Aydın M, Seymen HO, Ekçi B. Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. HTD / HMJ. 2023;3(2):33-40. • Akalın, B., İrban, A., & Özargun, G. (2023). Türkiye’de Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Mevcut Standartları ve İyileştirme Önerileri. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 49-69. • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014). Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları yönetmeliği. Resmî Gazete, 27 Ekim 2014, Sayı: 29158. • Karadeniz, H., Gündüz, C. S., & Gurkan, O. C. (2023). İnfertilitede kanıta dayalı biyolojik temelli geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 181-192. • Örsçelik, A., & Solmaz, İ. (2023). Popüler Bir Tamamlayici Tip Tedavisi: Proloterapİ. Medical Journal of Süleyman Demirel University, 30(1), 135-142. • Öğretim Elemanı ders notları ve diğer güncel makaleler |
| References: | • Atabay, F. A., Yılmaz, A., Tanrıverdi, M. H., Akpolat, V., & diğerleri. (2023). Tamamlayıcı ve geleneksel tıp. Orient Yayınları. ISBN 9786057273987 • Avcı, N. (Ed.). (2023). Geleneksel ve tamamlayıcı tedavi (GETAT): Güncel yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN 9786258103465 • Ağtürk G, Aydın M, Seymen HO, Ekçi B. Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. HTD / HMJ. 2023;3(2):33-40. • Akalın, B., İrban, A., & Özargun, G. (2023). Türkiye’de Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Mevcut Standartları ve İyileştirme Önerileri. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 49-69. • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2014). Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları yönetmeliği. Resmî Gazete, 27 Ekim 2014, Sayı: 29158. • Karadeniz, H., Gündüz, C. S., & Gurkan, O. C. (2023). İnfertilitede kanıta dayalı biyolojik temelli geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 181-192. • Örsçelik, A., & Solmaz, İ. (2023). Popüler Bir Tamamlayici Tip Tedavisi: Proloterapİ. Medical Journal of Süleyman Demirel University, 30(1), 135-142. • Öğretim Elemanı ders notları ve diğer güncel makaleler |
| Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Outcomes |
| No Effect | 1 Lowest | 2 Average | 3 Highest |
| Program Outcomes | Level of Contribution |
| Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
| Homework Assignments | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 60 |
| total | % 100 | |
| PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
| PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
| total | % 100 | |
| Activities | Number of Activities | Workload |
| Course Hours | 16 | 30 |
| Study Hours Out of Class | 16 | 32 |
| Presentations / Seminar | 1 | 1 |
| Homework Assignments | 7 | 14 |
| Midterms | 8 | 16 |
| Final | 16 | 32 |
| Total Workload | 125 | |