Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI261 | ||||
Ders İsmi: | Rejeneratif Biyoloji ve Tıp Uygulamaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ASLI PINAR ZORBA YILDIZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Aslı Pınar Zorba Yıldız | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Rejeneratif biyoloji ile günümüz teknolojisi kullanılarak yerine getirilemeyecek dokuların , yaraların ya da antikor-aşı gibi immün süreçlerin değerlendirilmesini, güncel tedavi yaklaşımlarını, kullanılan biyomalzemeleri ve 3B biyoyazıcı sistemlerini uygulama alanlarını öğrenerek 21.YY becerilerine uygun çağı yakalayan bilgileri ve bilgiye ulaşma yollarını öğrenmek bu dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriğini rejeneratif biyolojinin günümüz teknolojisi ile çeşitli tedavilerdeki güncel kullanımları ve gelecekte yeni nesil teknolojiler ile daha ileri nasıl taşınacağı, çeşitli yasal düzenleme ve iyi laboratuvar uygulamalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Rejeneratif biyoloji kavramını açıklar ve doğadaki örneklerle karşılaştırır. 2) Rejeneratif tıp alanına giren tedavi yöntemlerini sınıflandırır. 3) Kök hücre ve somatik hücre sistemlerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. 4) Doku mühendisliği temel ilkelerini, biyomalzemeleri ve uygulama alanlarını açıklar. 5) Transplansyon süreçlerini, kök hücre aşılarını ve immün yanıtı açıklar. 6) Sistemlere göre yapay doku mühendisliği uygulama alanlarını ve yapılan işlemleri açıklar. 7) Nanoteknolojik yaklaşımları ve klonlamayı açıklar ve sınıflandırır. 8) GMP şartlarda çalışma prensiplerini ve yasal düzenlemeleri açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Rejeneratif Biyolojinin Tarihçesi, Tıbbi Açıdan Amacı ve Önemi | |
2) | Klonlama Teknolojisi: Terapötik ve Reprodüktif Klonlama | |
3) | Somatik Hücre Kültürü Temel Prensipleri ve Uygulamaları | |
4) | Kök Hücre Sistemleri, Çeşitleri ve Uygulama Alanları | |
5) | Eksozom Teknolojisi ve Uygulama Alanları | |
6) | Antikor Mühendisliği ve Kök Hücre Aşıları | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Temel Doku Mühendisliği, Hücre ve Doku Transplantasyonu ve İmmünitesi | |
9) | Rejeneratif Tıpta Kullanılan Biyomalzemeler ve Özellikleri | |
10) | 3-Boyutlu Yazıcılar ile ve Yapay Doku Mühendisliği | |
11) | Kas- İskelet Sistemi, Diyabet ve Adacık Rejeneratif Tıp Uygulamaları | |
12) | Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi Rejeneratif Tıp Uygulamaları | |
13) | Nanobiyoteknoloji Giriş, Nanorobotik Sistemler ve İlaç Uygulamaları | |
14) | GMP (İyi Üretim Uygulamaları) Teknolojisi, Çalışma Alanları, Yasal Düzenlemeler | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | • Alp Can, Kök Hücre, Akademisyen Kitapevi • Prof. Dr. Adil M. Allahverdiyev , Somatik ve Kök Hücre Kültür Sistemlerinin Temel İlkeleri, Nobel Tıp Kitapevleri • Michael A. Palladino, William J. Thieman, Biyoteknolojiye Giriş, Palme Yayıncılık • Steven R. Goodman , Goodman's Medical Cell Biology, 4th Edition, Elsevier |
Diğer Kaynaklar: | • Alp Can, Kök Hücre, Akademisyen Kitapevi • Prof. Dr. Adil M. Allahverdiyev , Somatik ve Kök Hücre Kültür Sistemlerinin Temel İlkeleri, Nobel Tıp Kitapevleri • Michael A. Palladino, William J. Thieman, Biyoteknolojiye Giriş, Palme Yayıncılık • Steven R. Goodman , Goodman's Medical Cell Biology, 4th Edition, Elsevier |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 | ||||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 2 | 10 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 16 | 16 | ||||
Toplam İş Yükü | 114 |