Sağlık Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI261 | ||||
Ders İsmi: | Rejeneratif Biyoloji ve Tıp Uygulamaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ASLI PINAR ZORBA YILDIZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Aslı Pınar Zorba Yıldız | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Rejeneratif biyoloji ile günümüz teknolojisi kullanılarak yerine getirilemeyecek dokuların , yaraların ya da antikor-aşı gibi immün süreçlerin değerlendirilmesini, güncel tedavi yaklaşımlarını, kullanılan biyomalzemeleri ve 3B biyoyazıcı sistemlerini uygulama alanlarını öğrenerek 21.YY becerilerine uygun çağı yakalayan bilgileri ve bilgiye ulaşma yollarını öğrenmek bu dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriğini rejeneratif biyolojinin günümüz teknolojisi ile çeşitli tedavilerdeki güncel kullanımları ve gelecekte yeni nesil teknolojiler ile daha ileri nasıl taşınacağı, çeşitli yasal düzenleme ve iyi laboratuvar uygulamalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Rejeneratif biyoloji kavramını açıklar ve doğadaki örneklerle karşılaştırır. 2) Rejeneratif tıp alanına giren tedavi yöntemlerini sınıflandırır. 3) Kök hücre ve somatik hücre sistemlerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. 4) Doku mühendisliği temel ilkelerini, biyomalzemeleri ve uygulama alanlarını açıklar. 5) Transplansyon süreçlerini, kök hücre aşılarını ve immün yanıtı açıklar. 6) Sistemlere göre yapay doku mühendisliği uygulama alanlarını ve yapılan işlemleri açıklar. 7) Nanoteknolojik yaklaşımları ve klonlamayı açıklar ve sınıflandırır. 8) GMP şartlarda çalışma prensiplerini ve yasal düzenlemeleri açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Rejeneratif Biyolojinin Tarihçesi, Tıbbi Açıdan Amacı ve Önemi | |
2) | Klonlama Teknolojisi: Terapötik ve Reprodüktif Klonlama | |
3) | Somatik Hücre Kültürü Temel Prensipleri ve Uygulamaları | |
4) | Kök Hücre Sistemleri, Çeşitleri ve Uygulama Alanları | |
5) | Eksozom Teknolojisi ve Uygulama Alanları | |
6) | Antikor Mühendisliği ve Kök Hücre Aşıları | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Temel Doku Mühendisliği, Hücre ve Doku Transplantasyonu ve İmmünitesi | |
9) | Rejeneratif Tıpta Kullanılan Biyomalzemeler ve Özellikleri | |
10) | 3-Boyutlu Yazıcılar ile ve Yapay Doku Mühendisliği | |
11) | Kas- İskelet Sistemi, Diyabet ve Adacık Rejeneratif Tıp Uygulamaları | |
12) | Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi Rejeneratif Tıp Uygulamaları | |
13) | Nanobiyoteknoloji Giriş, Nanorobotik Sistemler ve İlaç Uygulamaları | |
14) | GMP (İyi Üretim Uygulamaları) Teknolojisi, Çalışma Alanları, Yasal Düzenlemeler | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | • Alp Can, Kök Hücre, Akademisyen Kitapevi • Prof. Dr. Adil M. Allahverdiyev , Somatik ve Kök Hücre Kültür Sistemlerinin Temel İlkeleri, Nobel Tıp Kitapevleri • Michael A. Palladino, William J. Thieman, Biyoteknolojiye Giriş, Palme Yayıncılık • Steven R. Goodman , Goodman's Medical Cell Biology, 4th Edition, Elsevier |
Diğer Kaynaklar: | • Alp Can, Kök Hücre, Akademisyen Kitapevi • Prof. Dr. Adil M. Allahverdiyev , Somatik ve Kök Hücre Kültür Sistemlerinin Temel İlkeleri, Nobel Tıp Kitapevleri • Michael A. Palladino, William J. Thieman, Biyoteknolojiye Giriş, Palme Yayıncılık • Steven R. Goodman , Goodman's Medical Cell Biology, 4th Edition, Elsevier |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | ||||||||||||||
2) Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
3) Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | ||||||||||||||
4) Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
6) Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | ||||||||||||||
7) Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | ||||||||||||||
8) Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||
9) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | ||||||||||||||
10) Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | ||||||||||||||
11) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | ||||||||||||||
12) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | ||||||||||||||
13) Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | ||||||||||||||
14) Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | |
2) | Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | |
3) | Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | |
4) | Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
6) | Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | |
7) | Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | |
8) | Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | |
10) | Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | |
11) | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | |
12) | Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | |
13) | Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | |
14) | Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 | ||||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 2 | 10 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 16 | 16 | ||||
Toplam İş Yükü | 114 |