Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel projeleri geliştirmek, yazmak ve yönetmek konusunda becerilerini ve yetkinliklerini arttırmaktır. Ders içeriği, örnek olaylar ve gerçek araştırmalarla desteklenecek ve başarılı bilimsel projelerin hangi koşullarda ortaya konduğu, çıktılarının nasıl yaygınlaştırıldığı tartışılarak, teorik bilgi bilimsel araştırmaya dönüşecektir. Öğrenciler böylece, üniversite dönemlerinde uygulamalı projelerde aktif yer alarak kendilerini geliştirecek ve gelecek kariyerlerine de hazırlanacaklardır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders bilimsel bir proje geliştirmenin adımlarını içermektedir. Bu kapsamda proje mantığı, bilimsel araştırmanın temelleri, yaratıcı fikirlerin geliştirilmesi, literatür taraması, araştırmanın tasarımı, proje haline getirilmesi, planlanması, raporlanması ve sunulması başlıklarına detaylı değinilecektir. Ders, bir projenin baştan sona yazımı, sunumu ve uygunsa başvurusuyla tamamlanacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş (Bilimsel araştırma, proje, yenilik, arge) |
|
2) |
Bilimsel araştırmanın temelleri – 1 (temel kavramlar, bilimsel araştırmanın özellikleri, amaç ve hedefler) |
|
3) |
Bilimsel araştırmanın temelleri -2 (akademik çalışmalar, proje örnekleri, proje destekleri, Tübitak, AB projeleri ve projeleri destekleyen diğer kuruluşlar) |
|
4) |
Bilimsel araştırmanın temelleri – 3 (sağlık bilimleri, sosyal bilimler, fen bilimleri ve diğer alanlarda proje örnekleri) |
|
5) |
Bilimsel bir araştırma için fikir geliştirme (araştırma problemi, özgün değer oluşturmak) |
|
6) |
Literatür taraması ve Etik |
|
7) |
Araştırma tasarımı (araştırma için uygun yöntemlerin seçimi) |
|
8) |
Vize – sunum (seçilen bir konuda detaylı literatür taraması, yapılması, research proposal şeklinde hazırlanması) |
|
9) |
Proje yazım aşamaları – 1 (Tübitak projeleri) |
|
10) |
Proje yazım aşamaları – 2 (AB projeleri) |
|
11) |
Proje yazım aşamaları – 3 (Diğer projeler) |
|
12) |
Proje yönetimi -1 (temel kavramlar, proje yönetim aşamaları, proje yaşam döngüsü) |
|
13) |
Proje yönetimi – 2 (planlama, riskler ve limitler, bütçe) |
|
14) |
Proje yönetimi – 3 (güncel teknikler) |
|
15) |
Final - Sunum |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve
optisyenlik meslek mevzuatını bilir. |
|
2) |
Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. |
|
3) |
Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. |
|
4) |
Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. |
|
5) |
Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. |
|
6) |
Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. |
|
7) |
Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. |
|
8) |
Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . |
|
9) |
Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. |
|
10) |
Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. |
|
11) |
Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. |
|
12) |
Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. |
|
13) |
Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. |
|
14) |
Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. |
|
15) |
Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
|