İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM099
Ders İsmi: Mimarlık ve Teknoloji Tartışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MEHMET SARPER TAKKECİ
Dersi Veren(ler): Mehmet Sarper Takkeci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, bilgi ve hesaplama teknolojilerine tarihsel, toplumsal çerçeveden eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, ayrıca, bilgi teknolojileri ve hesaplama alanındaki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı hedeflemektedir. Bahsi geçen kavramlarla ilişkili olarak genişleyen hibrit uygulamalara, yaratıcı pratiklere dair eleştirel bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Genelde ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojiye ilişkin epistemolojik ve toplumsal analizler yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerini odağına almaktadır. Ders kapsamında, bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarımızdaki bağlantılı dönüşümlere yanıt veren kuram ve uygulamalar incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Teknolojiye dair eleştirel yaklaşabilme ve teknoloji-toplum ilişkisini analiz edebilme
2) Bilgi teknolojileri ve hesaplama alanına ait güncel kavramlara dair anlayış geliştirme ve bunları açıklayabilme
3) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, zihin-beden, yer ve gerçeklikle ilişkili uygulama ve yaratıcı pratikleri analiz edebilme ve eleştirebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanıtımı
2) Teknoloji, Bilgi ve Hesaplama Teknolojileri Bir Karmaşık Bilgi Makinesi olarak Mimarlık Okuma: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
3) Veri ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik ve Sistem Düşüncesi Okuma: Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
4) Beden ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik Organizma (Siborg), Hibrid Okuma: Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
5) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları (1) Hesaplamalı Zihin Kuramı Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
6) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları (2) Yapay Zeka ve Öğrenme Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
7) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları (3) Mimarlık ve Yapay Zeka Uygulamaları Okuma: Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
8) Sınıf içi Çalışma: Kavram Haritası 1
9) Ağ ekseninde teknoloji tartışmaları Sayısal Otonom Topluluklar, Blokzinciri, Akıllı Ağlar Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
10) Topluluk ekseninde teknoloji tartışmaları Açık kaynak, Paylaşım Ekonomisi Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
11) Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları (1) Sanal Gerçeklik, Deneyim Makinesi Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality
12) Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları (2) Karma Gerçeklik, Metaverse Nevelsteen, Kim J.L., Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse
13) Sınıf içi Çalışma: Kavram Haritası 2
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Carpo, Mario, Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence
Diğer Kaynaklar: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 10
Ödevler 2 8
Final 1 15
Toplam İş Yükü 75