Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | DHD6024 | ||||
Ders İsmi: | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK | ||||
Dersi Veren(ler): | TÜLAY KAVLAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciye, kadın sağlığını bütüncül bir bakışla ele alma, sorun alanlarını belirleme ve sorunlara yönelik çözüm üretmede kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını analiz ve sentez etme bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında, kadın sağlığını etkileyen doğum ve doğum sonu dönemdeki riskli durumlarda hemşirelik yaklaşımları, genital enfeksiyonlar, aile planlaması yöntemleri, infertilite, pelvik yapı bozuklukları, ve jinekolojik kanserlerdeki güncel hemşirelik yaklaşımlarına yönelik bilgileri içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve doğum sonu dönemdeki riskli durumlardaki güncel hemşirelik hemşirelik yaklaşımları tartışabilme 2) Yenidoğanın değerlendirilmesi ve acil bakımında kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları açıklayabilme 3) Aile planlaması yöntemleri ve danışmanlığında yapılan hemşirelik uygulamalarını eleştirel olarak değerlendirebilme ve uygulayabilme 4) İnfertil çiftlerin yaşadıkları sorunlar ve güncel hemşirelik yaklaşımlarını tartışabilme 5) Menopoz dönemindeki kadının sağlığının korunması ve yükseltilmesine yönelik olarak hemşirelik bakımı planlayabilme 6) Kadına yönelik şiddet ve kadın sağlığı sorunlarının çözümü ve hemşirelik yaklaşımlarına ilişkin kanıt çalışmalarını yorumlayabilme 7) Kadın sağlığı sorunlarına yönelik, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak inceleyebilmeli. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Jinekolojik kanserde ve güncel hemşirelik yaklaşımları-I | |
1) | Riskli doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımları | |
2) | Yenidoğanın değerlendirilmesi ve acil bakımında hemşirelik | |
3) | Postpartum dönem ve hemşirelik yaklaşımları | |
4) | Üreme siklusu anomalileri ve hemşirelik yaklaşımı | |
5) | Aile planlaması yöntemleri ve danışmanlığında hemşirelik yaklaşımları | |
6) | Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda güncel hemşirelik yaklaşımları | |
7) | ARA SINAV | |
8) | İnfertil çiftlerin yaşadıkları sorunlar ve güncel yaklaşımlar | |
9) | Pelvik destek dokularının bozulmasına bağlı sorunlar ve güncel yaklaşımlar | |
10) | Kadına yönelik şidde | |
11) | Jinekolojik kanserde ve güncel hemşirelik yaklaşımları-I | |
12) | Jinekolojik kanserde ve güncel hemşirelik yaklaşımları-II | |
13) | Meme kanserinde güncel hemşirelik yaklaşımlar | |
14) | Menopoz dönemi ve güncel hemşirelik yaklaşımları handan | |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Bobak, I. N., Leson, M.O. (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise 2. Cunningham, F.G., Gant N.F., Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001) Williams Obstetrics, Editör: Yıldırım G.,21 Edition.McGraw-Hill companies. 3. Lodermilk, D., Perry, S. (2004) Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Edition,Printed in the United States of America. 4. Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Görak, G., Karataş, N., 5. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.16. Basım. Akademisyen Kitabevi 6. Kızılkaya Beji N. (2015). Kadın sağlığı ve Hastalıkları, Genişletilmiş2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri 7. Coşkun MA. (2016). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları 8. Sevim, Ü., Ertem, G. (2016) Perinatoloji ve Bakım, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri 9. Gilbert, E.S and Harmon J.S. “Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum”, Edit:Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara 2002. 10. Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2008). Kadın Sağlığı. Bedray BasınYayıncılık A.Ş., Ekim, İstanbul.Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.). (2007). Klinikte Obstetrik ve Jinekoloji. Güneş Tıp Kitap Evleri. 11. Fogel İ.C., Woods F.N.(Ed.) (2008). Women’s Health care İn Advanced Practice Nursing. Springer Publising Company. 12. Neville F., Hacker M.D.J., George Moore M.D., Joeseph C., Gambone, DO, Üstün C., Koçak İ. (Çev.). (2008). Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Tıp Kitapevleri. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | |
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 |
2) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 3 |
3) | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 3 |
4) | Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 3 |
5) | Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 |
6) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 3 |
7) | Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 60 |
Sunum / Seminer | 15 | 30 |
Ödevler | 14 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü | 188 |