UNI249 Freewillİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI249
Ders İsmi: Özgür İrade
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. İBRAHİM EYLEM DOĞAN
Dersi Veren(ler): İbrahim Eylem Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, özgür irade kavramına ilişkin çeşitli felsefi argümanları tarihsel ve tematik olarak keşfetmeyi, açıklamayı ve tartışmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin amacı, öğrencilere özgür irade kavramına ilişkin temel felsefi sorular hakkında giriş niteliğinde bir bilgi sağlamaktır. Etkili ve kapsamlı bir felsefi çalışma, her şeyden önce, söz konusu sorunun kavramsal çerçevesi hakkında düşünmeyi gerektirir. Bu ilkeye uygun olarak ders, irade, özgür irade ve determinizm kavramlarına odaklanan bir giriş bölümü ile başlamaktadır. Ardından, tarihsel bir sıra takip ederek, Antik Yunan'dan yirminci yüzyıla kadar on farklı düşünürün yaklaşımlarını dört modül altında inceleyecektir. Dönem boyunca yaptığımız tartışmalardan hareketle, bireysel sorumluluk, kötülük sorunu, ahlâkın olanağı, felsefi özgürlük, hukuk ve adaletin temelleri gibi özgür irade kavramıyla yakından bağlantılı birçok önemli felsefi konu tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Aktif olarak felsefi metinleri okumayı öğreneceklerdir.
2) Felsefe tarihi boyunca bazı önemli felsefi sorular hakkındaki tartışmalara dair bilgi sahibi olacaktır.
3) Yaratıcı bir şekilde akıl yürütmeyi öğreneceklerdir.
4) Temel felsefi problemler hakkında eleştirel düşünmeyi öğreneceklerdir.
5) Felsefenin farklı alanlarına ilişkin tarihsel bir bakış açısı geliştireceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal Çerçeve: İrade, Özgür İrade ve Determinizm
2) Platon: Ahlaki Determinizm Selection from Plato, Gorgias, Phaedo, Phaedrus
3) Aristoteles: Ahlaki Bilgi ve Özgür İrade Sorunu Selection from Aristotle, The Nichomachean Ethics
4) Aziz Augustinus: Özgür İrade, “Kötü” ve Tanrı Selection from St Augustine, On Free Choice of Will
5) Thomas Aquinas: Akıl, İrade ve Karar Verme Özgürlüğü Selection from St Thomas Aquinas, De Veritate
6) Tekrar
7) Ara Sınav
8) Descartes: Sınırsız Özgürlük ve Sınırlı Güç Selections from René Descartes, Meditations
9) Spinoza: Determinist bir Dünyada İnsanın Özgürlüğü Reading Material: Baruch Spinoza, Selections from The Ethics
10) Kant: Özgür İrade ve Pratik Akıl Selection from Immanuel Kant, Fundamental Principles of the Metaphysics of Ethics
11) Schopenhauer: Özgür İrade ve Determinizm Reading: Selection from Arthur Schopenhauer, On the Freedom of the Will
12) Nietzsche: Özgür İrade Mitolojisi ve İnsan Kararlarının Soybilimsel Analizi Selection from Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil, Human, All Too Human.
13) Sartre: Özgürlüğe Mahkum Olmak Reading: Selection from Jean Paul Sartre, Being and Nothingness
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Aristotle, The Nichomahean Ethics
- Descartes René, Meditations
- Kant Immanuel, Groundwork of the Metaphysics of Morals
- Nietzsche Friedrich, Beyond Good and Evil
- Nietzsche Friedrich, Human, All Too Human
- Plato, Gorgias
- Plato, Phaedo
- Plato, Phaedrus
- Sartre Jean Paul, Being and Nothingness
- Schopenhauer Arthur, On the Freedom of the Will
- Spinoza Baruch, The Ethics
- St Augustine, On Free Choice of Will
- St Thomas Aquinas, De Veritate
Diğer Kaynaklar: - Aristotle, The Nichomahean Ethics
- Descartes René, Meditations
- Kant Immanuel, Groundwork of the Metaphysics of Morals
- Nietzsche Friedrich, Beyond Good and Evil
- Nietzsche Friedrich, Human, All Too Human
- Plato, Gorgias
- Plato, Phaedo
- Plato, Phaedrus
- Sartre Jean Paul, Being and Nothingness
- Schopenhauer Arthur, On the Freedom of the Will
- Spinoza Baruch, The Ethics
- St Augustine, On Free Choice of Will
- St Thomas Aquinas, De Veritate

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
3) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
4) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
5) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
6) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
3) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
4) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
5) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
6) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği. 2
9) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 4 3 91
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 15 3 18
Toplam İş Yükü 121