Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK027 | ||||
Ders İsmi: | Türk İdare Tarihi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, Türk idare tarihinin gelişim sürecini, temel özelliklerini ve başlıca sorunlarını, tarihsel bakış açısıyla bir bütün olarak kavratmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Türkiye’nin idare tarihi incelenirken, kaçınılmaz olarak Osmanlı idare tarihinin ayrıntılı olarak ele alınması gerekmektedir. Osmanlı Devleti’nden Cumhuriyete aktarılan mirasın en önemli kesimlerinden birini idari kurumlar ve idari yapılanmanın esasları teşkil etmektedir. İdare ve idari teşkilat yapısının ekonomik, sosyal ve siyasal gelişmelerle ilişkilendirilmeden anlatılamayacağı açıktır. Bu bağlamda, dersin işleyişi “idare sistemi” odağında geliştirilmiş ve buna bağlı olarak yukarda anılan diğer gelişmelerle ilişkilendirilerek bir konu bütünlüğü oluşturulmuştur. Osmanlı idare sisteminin, içinde bulunduğu bölgede yaşamış eski imparatorluklar olan Sasani ve Bizans İmparatorlukları ile aynı inanç normlarını taşıdığı İslam ve Selçuklu İmparatorluklarından gelen unsurlardan etkilendiği bilinmektedir. Bu anlamda, bölgede kurulan imparatorluklardan Cumhuriyet dönemine kadar ulaşan tarihi gelişmeler ve birikim dersimizin içeriğini oluşturacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk idare sisteminin tarihi gelişimi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olunur. 2) Türk idare sisteminin dayandığı Osmanlı idari yapılanmasını kavranılır. 3) Osmanlı idare sisteminin etkilendiği devletlerdeki idari yapılanmayı öğrenilir. 4) Sözü edilen tarihi gelişim süreciyle ilgili olarak fikir yürütebilecek ve tartışabilecek düzeyde donanıma sahip olunur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Osmanlı İdare Sistemini Etkileyen İmparatorluklar: Sasaniler ve Bizans. | |
3) | Osmanlı İdare Sistemini Etkileyen İmparatorluklar: İslam İmparatorluğu. | |
4) | Selçuklu ve Anadolu Selçuklu Devletlerinde İdari Yapılanma. | |
5) | Osmanlı Devleti’nin Doğuşu ve Toprak Sistemi. | |
6) | Osmanlı Devleti’nin Merkez Örgütü | |
7) | Osmanlı Devleti’nin Taşra Örgütü. | |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Osmanlı Şehir Yönetimi | |
10) | Osmanlı İdare Sisteminde Özgün bir Kurum: Kadılık | |
11) | Osmanlı Devlet Düzeninde Değişim | |
12) | Yönetimin Modernleşmesi: Tanzimat ve Islahat Dönemleri | |
13) | Meşrutiyet Dönemlerinde İdare | |
14) | Erken Cumhuriyet Döneminde İdare | |
15) | Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedid, Ankara, 2007 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | Carter Findley, Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire, Princeton, 1980. - Findley, Carter V. (2011), Modern Türkiye Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul. - Roderic Davison, Reform in the Ottoman Empire, Princeton, 1963. - Davison, Roderic H. (1990). Essays in Ottoman and Turkish History, 1774-1923, The Impact of the West. Austin: University of Texas Press. - Shaw, Stanford J. and Ezel Kural Shaw (1977). History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, Volume II: Reform, Revolution, and Republic: The Rise of Modern Turkey, 1808-1975. New York: Cambridge University Press. - Önen, Nizam ve Reyhan, Cenk (2011), Mülkten Ülkeye, Türkiye’de Taşra İdaresinin Dönüşümü, İletişim Yayınları, İstanbul. - İnalcık, Halil (2012), “Tanzimat Nedir”, İnalcık, Halil ve Seyitdanlıoğlu, Mehmet (Ed.), Tanzimat, Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, s. 29-56. - İnalcık, Halil (2011), Rönesans Avrupası, Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. - Zürcher, Erik Jan (2010), Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul. - Uzunçarşılı, İ. H. (1965). Osmanlı devletinin ilmiye teşkilâtı (No. 17). Türk Tarih Kurumu Basımevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 2 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. | 3 |
5) | Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. | 3 |
6) | Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. | 2 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 3 |
8) | Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Seminer | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 69 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 120 |