SBK027 Türk İdare Tarihiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK027
Ders İsmi: Türk İdare Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf Erbay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, Türk idare tarihinin gelişim sürecini, temel özelliklerini ve başlıca sorunlarını, tarihsel bakış açısıyla bir bütün olarak kavratmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Türkiye’nin idare tarihi incelenirken, kaçınılmaz olarak Osmanlı idare tarihinin ayrıntılı olarak ele alınması gerekmektedir. Osmanlı Devleti’nden Cumhuriyete aktarılan mirasın en önemli kesimlerinden birini idari kurumlar ve idari yapılanmanın esasları teşkil etmektedir. İdare ve idari teşkilat yapısının ekonomik, sosyal ve siyasal gelişmelerle ilişkilendirilmeden anlatılamayacağı açıktır. Bu bağlamda, dersin işleyişi “idare sistemi” odağında geliştirilmiş ve buna bağlı olarak yukarda anılan diğer gelişmelerle ilişkilendirilerek bir konu bütünlüğü oluşturulmuştur. Osmanlı idare sisteminin, içinde bulunduğu bölgede yaşamış eski imparatorluklar olan Sasani ve Bizans İmparatorlukları ile aynı inanç normlarını taşıdığı İslam ve Selçuklu İmparatorluklarından gelen unsurlardan etkilendiği bilinmektedir. Bu anlamda, bölgede kurulan imparatorluklardan Cumhuriyet dönemine kadar ulaşan tarihi gelişmeler ve birikim dersimizin içeriğini oluşturacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, -Türk idare sisteminin tarihi gelişimi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olacaklar.
2) Türk idare sisteminin dayandığı Osmanlı idari yapılanmasını kavrayacaklar.
3) Osmanlı idare sisteminin etkilendiği devletlerdeki idari yapılanmayı öğrenecekler.
4) Sözü edilen tarihi gelişim süreciyle ilgili olarak fikir yürütebilecek ve tartışabilecek düzeyde donanıma sahip olacaklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Osmanlı İdare Sistemini Etkileyen İmparatorluklar: Sasaniler ve Bizans.
3) Osmanlı İdare Sistemini Etkileyen İmparatorluklar: İslam İmparatorluğu.
4) Selçuklu ve Anadolu Selçuklu Devletlerinde İdari Yapılanma.
5) Osmanlı Devleti’nin Doğuşu ve Toprak Sistemi.
6) Osmanlı Devleti’nin Merkez Örgütü
7) Osmanlı Devleti’nin Taşra Örgütü.
8) Vize Sınavı
9) Osmanlı Şehir Yönetimi
10) Osmanlı İdare Sisteminde Özgün bir Kurum: Kadılık
11) Osmanlı Devlet Düzeninde Değişim
12) Yönetimin Modernleşmesi: Tanzimat ve Islahat Dönemleri
13) Meşrutiyet Dönemlerinde İdare
14) Erken Cumhuriyet Döneminde İdare
15) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedid, Ankara, 2007 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2003.
Diğer Kaynaklar: Carter Findley, Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire, Princeton, 1980. - Findley, Carter V. (2011), Modern Türkiye Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul. - Roderic Davison, Reform in the Ottoman Empire, Princeton, 1963. - Davison, Roderic H. (1990). Essays in Ottoman and Turkish History, 1774-1923, The Impact of the West. Austin: University of Texas Press. - Shaw, Stanford J. and Ezel Kural Shaw (1977). History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, Volume II: Reform, Revolution, and Republic: The Rise of Modern Turkey, 1808-1975. New York: Cambridge University Press. - Önen, Nizam ve Reyhan, Cenk (2011), Mülkten Ülkeye, Türkiye’de Taşra İdaresinin Dönüşümü, İletişim Yayınları, İstanbul. - İnalcık, Halil (2012), “Tanzimat Nedir”, İnalcık, Halil ve Seyitdanlıoğlu, Mehmet (Ed.), Tanzimat, Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, s. 29-56. - İnalcık, Halil (2011), Rönesans Avrupası, Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. - Zürcher, Erik Jan (2010), Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul. - Uzunçarşılı, İ. H. (1965). Osmanlı devletinin ilmiye teşkilâtı (No. 17). Türk Tarih Kurumu Basımevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2 3 3 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2 3 3 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 2 3 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2 3 2 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 2 3 3 2
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 2 3 3 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3 2 2 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3 2 3 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 2 3 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1 1 1 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 2
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sunum / Seminer 16 16
Ara Sınavlar 16 16
Final 16 40
Toplam İş Yükü 120