Sağlık Yönetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAYD6016
Ders İsmi: Sağlık Kuruluşlarında Kalite Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ÖZLEM ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Özlem Özaydın
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon konularında bilgi ve beceri sağlamak.
Dersin İçeriği: Kalite Kavramının Tanımı, Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirmenin Tarihçesi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti ve Memnuniyetin Ölçülmesi, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ve Kalite Ölçme Araçları, Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması, Sürekli İyileştirme ve İyileştirme Modelleri, Kalite İyileştirmede Kullanılan Temel ve Yönetsel Araçlar, Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon ve Belgelendirme, Türkiye’de Sağlık Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi ve Kalite Denetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıkta kalite ve akreditasyon kavramlarını ve önemini açıklar.
2) Müşteri memnuniyeti yaratma sürecini açıklar.
3) Sağlık hizmetlerinde kalitenin araçlarını sıralar ve açıklar.
4) Kalite geliştirmede ekip oluşturmanın önemi ve avantajlarını açıklar.
5) Kalite iyileştirme araçlarını açıklar.
6) Sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon belgelendirmeyi açıklar.
7) Türkiye’de sağlıkta kalite standartlarını sıralar.
8) Kalite denetimi sürecini anlatır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Ders Hakkında Genel Bilgiler, Kalite Kavramının Tanımı, Kalite İyileştirmenin Tarihçesi Yok
2) Sağlık Hizmetlerinde Verimlilik Yok
3) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti (Müşteri tanımı-çeşitleri, Müşteri Memnuniyeti Yaratma Süreci, Müşterilerin İhtiyaç ve Beklentilerinin Saptanması, Memnuniyetin Önemi, Memnuniyet Etkileyen Faktörler) Güncel makaleler
4) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi (Müşteri Memnuniyeti Modelleri, Algılanan Hizmet Kalitesi Modeli, SERVQUAL, SERVPERF, Kritik Olaylar Tekniği) Güncel makaleler
5) Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ve Kalite Ölçme Araçları (Ölçmenin Faydaları, Ölçüm Özellikleri, Yapı-Süreç-Sonuç Ölçümü, Dengeli Puan Cetveli, Kıyaslama-Benchmarking) Güncel makaleler
6) Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması (Ekip tanımı, Ekip Oluşturma, Ekip Çalışmasının Avantajları-Dezavantajları, Kalite İyileştirme Ekip Çeşitleri, Kalite Çemberleri) Güncel makaleler
7) Sürekli İyileştirme/ Toplam Kalite Yönetimi (Tanımı, Özellikleri, Etkileyen Faktörler, İyileştirme Modeli- PUKÖ (Planla-Uygula-Kontrol Et-Önlem Al) Döngüsü) Güncel makaleler
8) Kalite İyileştirme Modelleri (FOCUS-PDCA Modeli, Altı Sigma) Güncel makaleler
9) Kalite İyileştirme Modelleri (Juran Enstitüsünün Kalite İyileştirme Modeli, Yalın Yönetim) Güncel makaleler
10) Kalite İyileştirmede Kullanılan Temel Araçlar (Akış Şeması, Balık Kılçığı Diyagramı, Pareto Diyagramı, Çetele Tablosu, Kontrol Grafikleri, Histogram) Güncel makaleler
11) Kalite İyileştirmede Kullanılan Yönetim Araçları (İlgi (Yakınlık) Diyagramı, Mevcut Gerçeklik Ağacı, İlişki Diyagramı, Ağaç Diyagramı, Matris Diyagramı, Öncelikler Matrisi, Süreç Karar Program Tablosu, Poka-Yoke) Güncel makaleler
12) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödülleri (Akreditasyon Tanımı, Faydaları, Standartların Özellikleri, Joint Commission International (JCI) Akreditasyonu, EFQM (European Foundation For Quality Management) Mükemmellik Modeli, Malcolm Baldridge Ulusal Kalite Ödülü) Güncel makaleler
13) Türkiye’de Sağlık Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi (Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Kalite Uygulamalarının Gelişimi, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Belgeleri TSE, SKS, TÜSKA, TEMOS) Güncel makaleler
14) Kalite Denetimi (Denetim Nedir, Denetçi Tanımı-Özellikleri, Denetim Süreci, Denetimde Dikkat Edilecek Hususlar, Denetim Raporunun Hazırlanması) Güncel makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Seti
• T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları ADSH Seti
• Beylik, U ve Avcı, K. (2019). Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon Gazi Kitabevi.
• Özkoç, Ö (2022). SAS, JCI, SKS Temelinde Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Teori ve Uygulama. Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
• Öztürk, Z ve Gök, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Siyasal Kitabevi.
• Güncel makaleler.
Diğer Kaynaklar: • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Seti
• T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları ADSH Seti
• Beylik, U ve Avcı, K. (2019). Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon Gazi Kitabevi.
• Özkoç, Ö (2022). SAS, JCI, SKS Temelinde Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Teori ve Uygulama. Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
• Öztürk, Z ve Gök, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Siyasal Kitabevi.
• Güncel makaleler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Sağlık yönetimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olur ve mevcut bilgi birikimini geliştirir. 2 3 3 3 3 3 2 3
2) Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini ve politikalarını disiplinler arası bakış açısıyla eleştirel olarak analiz eder. 1 1 1 1 1 1 1 1
3) Sağlık kuruluşlarının yönetsel ve tıbbi işleyişini analiz eder, yönlendirir. 2 3 3 3 3 3 3 3
4) Sağlık sistemi genelinde ve sağlık kuruluşları özelinde önemli ve güncel konular ile ilgili ileri düzeyde bilimsel araştırmalar yaparak yeni sentezlere ulaşır ve değerlendirme yapar. 2 2 2 2 2 1 1 2
5) Sorunlara etkili, verimli, adil, sürdürülebilir yenilikçi çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Görüş ve önerilerini ilgili platformlarda etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 1 2 2 2 2 2 2 2
7) Bilimsel araştırma, yayın, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. 3 3 2 2 3 2 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık yönetimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olur ve mevcut bilgi birikimini geliştirir. 3
2) Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini ve politikalarını disiplinler arası bakış açısıyla eleştirel olarak analiz eder. 1
3) Sağlık kuruluşlarının yönetsel ve tıbbi işleyişini analiz eder, yönlendirir. 3
4) Sağlık sistemi genelinde ve sağlık kuruluşları özelinde önemli ve güncel konular ile ilgili ileri düzeyde bilimsel araştırmalar yaparak yeni sentezlere ulaşır ve değerlendirme yapar. 2
5) Sorunlara etkili, verimli, adil, sürdürülebilir yenilikçi çözüm önerileri geliştirir. 3
6) Görüş ve önerilerini ilgili platformlarda etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
7) Bilimsel araştırma, yayın, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 30
Sunum 3 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Sunum / Seminer 3 45
Ödevler 1 40
Toplam İş Yükü 197