Sağlık Yönetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAYD6008
Ders İsmi: Halk Sağlığı ve Sağlığı Geliştirme Semineri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ÖZLEM ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğretim Üyesi Özlem Özaydın
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin halk sağlığı ve sağlığın geliştirilmesi konuları hakkında bilgi sahibi olmaları, edindikleri bilgiyi kavramsal olarak açıklayabilmeleri ve tartışma becerisi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Halk sağlığı kavramı, gelişimi, önemli halk sağlığı sorunları, küresel halk sağlığı uygulamaları, sağlığın geliştirilmesi bu dersin temel konularıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Halk sağlığı kavramını ve tarihsel gelişimini açıklayabilmek
2) Öncelikli halk sağlığı sorunlarını sıralayabilmek
3) Sağlığı geliştirme uygulamalarını tartışabilecek
4) Türkiye’de toplum sağlığının geliştirilmesi için önerilerde bulunabilecektir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı – Halk Sağlığı Tanımı ve Tarihsel Gelişimi Yoktur
2) Kadın Sağlığı Yoktur
3) Çocuk Sağlığı Yoktur
4) Bulaşıcı Hastalıklar ve Bağışıklama Yoktur
5) Çevre Sağlığı Yoktur
6) Yaşlı Sağlığı ve Türkiye’de Uygulanan Politikalar Yoktur
7) İş Sağlığı ve Güvenliği Yoktur
8) Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Okuryazarlığı Yoktur
9) Afetlerde Halk Sağlığı Yoktur
10) Seminer Yoktur
11) Seminer Yoktur
12) Öğrenci sunumları Yoktur
13) Öğrenci Sunumları Yoktur
14) Öğrenci Sunumları Yoktur

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Bonita, R., Beaglehole, R., & Kjellström, T. (2009). Temel epidemiyoloji. Ankara (Türkçe basım): Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlık Kurumu.
• Kelly, M. P., & Barker, M. (2016). Why is changing health-related behaviour so difficult?. Public health, 136, 109-116.
• Gardner, J. (2014). Ethical issues in public health promotion. South African Journal of Bioethics and Law, 7(1), 30-33.
• Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesine Yönelik Dönüm Noktaları Global Konferanslardan Bildiriler. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 2011.
• Türkiye’de Yaşlı Bakım Hizmetleri Raporu Avrupa’dan En İyi Uygulama Örnekleri̇ ve Türkiye İçin Bir Model Tasarımı. Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. 2017.
• Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Ankara, Türkiye.
• Türkiye Anne Ölümleri Raporu 2015-2019. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. 2021.
Diğer Kaynaklar: • Bonita, R., Beaglehole, R., & Kjellström, T. (2009). Temel epidemiyoloji. Ankara (Türkçe basım): Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlık Kurumu.
• Kelly, M. P., & Barker, M. (2016). Why is changing health-related behaviour so difficult?. Public health, 136, 109-116.
• Gardner, J. (2014). Ethical issues in public health promotion. South African Journal of Bioethics and Law, 7(1), 30-33.
• Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesine Yönelik Dönüm Noktaları Global Konferanslardan Bildiriler. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 2011.
• Türkiye’de Yaşlı Bakım Hizmetleri Raporu Avrupa’dan En İyi Uygulama Örnekleri̇ ve Türkiye İçin Bir Model Tasarımı. Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. 2017.
• Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Ankara, Türkiye.
• Türkiye Anne Ölümleri Raporu 2015-2019. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. 2021.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sağlık yönetimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olur ve mevcut bilgi birikimini geliştirir. 3 3 3 3
2) Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini ve politikalarını disiplinler arası bakış açısıyla eleştirel olarak analiz eder. 3 3 3 3
3) Sağlık kuruluşlarının yönetsel ve tıbbi işleyişini analiz eder, yönlendirir. 1 1 1 1
4) Sağlık sistemi genelinde ve sağlık kuruluşları özelinde önemli ve güncel konular ile ilgili ileri düzeyde bilimsel araştırmalar yaparak yeni sentezlere ulaşır ve değerlendirme yapar. 3 3 3 3
5) Sorunlara etkili, verimli, adil, sürdürülebilir yenilikçi çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3
6) Görüş ve önerilerini ilgili platformlarda etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 3 3 3 3
7) Bilimsel araştırma, yayın, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık yönetimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olur ve mevcut bilgi birikimini geliştirir. 3
2) Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini ve politikalarını disiplinler arası bakış açısıyla eleştirel olarak analiz eder. 3
3) Sağlık kuruluşlarının yönetsel ve tıbbi işleyişini analiz eder, yönlendirir. 1
4) Sağlık sistemi genelinde ve sağlık kuruluşları özelinde önemli ve güncel konular ile ilgili ileri düzeyde bilimsel araştırmalar yaparak yeni sentezlere ulaşır ve değerlendirme yapar. 3
5) Sorunlara etkili, verimli, adil, sürdürülebilir yenilikçi çözüm önerileri geliştirir. 3
6) Görüş ve önerilerini ilgili platformlarda etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 3
7) Bilimsel araştırma, yayın, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 40
Sunum 2 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Sunum / Seminer 3 45
Ödevler 1 33
Toplam İş Yükü 204