Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİM5102
Ders İsmi: Mimari Tasarım Projesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
13
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SEMRA AYDINLI
Dersi Veren(ler): Semra Aydınlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlığın disiplinlerarası ilişkiselliğini anlama ve görsel diyagramlarla yorumlama çalışmaları, bütüncül tasarım denemeleri, kuram ve pratik ilişkisini güçlü kılan okumalar, yorumlar, tartışmalar bağlamında tasarım pratikleri dersin içeriğini oluşturur.
Dersin İçeriği: Güncel tasarım düşüncelerinin uygulama alanında, meslek pratiğinde ete kemiğe bürünmesine katkıda bulunur; çok yönlü düşünen, sorgulayan, farklı bir bakış açısına sahip bir mimar yetiştirir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kent okumalarının yerel halk ile çevre duyarlı araştırmacıların birlikte üretim yaptıkları yaşam alanı tasarımına tercüme edilmesi
2) Permakültür tasarımı ile önerilen yeni yaşam alanında müşterekler ve sürdürülebilirlik kavramlarının mekânsal karşılığının araştırılması

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimari proje konu ve yer tanıtımı, dersin işleyişi hakkında giriş dersi: disiplinler üstü bir bakış açısıyla tasarım nasıl yapılır? Tasarım düşüncesinin yer ve program ile ilişkisini kurma: heidegger okumaları Neden Heidegger? Kuramsal çerçevenin aktarılması
2) Bedrettin mahallesinde Heidegger kavramları ve argümanları üzerinden okuma / yer’i anlama ve yorumlama pratikleri Kolaj, montaj çalışmaları ile eleştirel düşünme pratikleri video 1 eko-sistem: holizm ve bağlantısallık kavramlarına ilişkin izlence ve yorumlar
3) Permakültür nedir? Permakültür kavramı yoluyla olası yaşam alanı tasarlama önerileri üzerinden beyin fırtınası Eko-sistem üzerine kuramsal anlatı İnsan- doğa karşılıklı ilişkisi sistemi: bağlantısallık ve holistik bakış açısı
4) Heidegger okumalarının diyagramatik yorumları üzerine tartışma Mekânsal deneyimin görselleştirme çalışmaları mekan – yer – mekansallık kavramları üzerine kuramsal anlatı video 2 izlencesi ve yorumları
5) Bedrettin Mahallesinde müşterekler ve sürdürülebilirlik kavramlarını görselleştirme çalışmaları, sosyokültürel faktörlerin mekânsal karşılıkları (storyboard, transcriptler) video3 izlencesi “Bernard Tschumi: Conceptualizing Content” yorumlar
6) Bedrettin mahallesinde permakültür tasarım projesi önerisi Mekânsal yaşamsal kurgunun yerleşim planı ve kesitlerle ifadesi mekana biçim veren düşünceler: gerek kavramsal gerekse tektonik konular
7) Örnekler üzerinden tektonik konuların tartışılması: 1/50 kesit maket Tektonik konuların mekânsal karşılıklarının 1/50 kesit maket üzerinden irdelenmesi
8) 1/500 seçilen yer ve yakın çevresine ilişkin maket: hem dijital hem de fiziksel maket üzerinde kavramsal öneriler
9) Bedrettin mahallesinde ÖLÇEKLİ tasarım önerileri, yeni yaşam mekanlarını ve yaşamın örgüsünü yansıtan mekânsal kurguyu tartışma yaşamın örgüsü / yaşamın anlatısına yönelik “storyboard” tasarımı
10) 1/500 planlar, kesitler, hacimsel modellemeler İç-dış mekan geçişlerini / bütünselliğini gösteren zemin kat planları ve kesitler 1/200
11) 1/200 planlar, kesitler 1/200 kesit maket İç mekan örgütlenmesi 1/100 kesitler yaşamın örgüsünün iç mekan örgütlenmesine yansımaları
12) 1/200 planlar kesitler, görünüşler: yeni yaşam alanı permakültür ve Heidegger kavramlarının ete kemiğe bürünmesi Kritikler üzerinden proje geliştirme Örnek projeler / sergilenen, ödül alan projelerin neden öne çıktığına dair tartışmalar
13) 1/100 kısmi plan ve kesitler, mekânsal örgütlenme kritikleri 1/100 modelleme kesit perspektifler
14) Proje teslimi ve jüri değerlendirme Jürinin önerileri doğrultusunda revizyon

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Martin Heidegger - Dwelling Building Thinking
Diğer Kaynaklar: Christian de Potzamparc, Philippe Soller - Görmek ve Yazmak: Bir Mimar ile Bir Yazar Tanışıyor

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 2 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 3 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 1 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 1
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 2
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 25
Final Pratik 1 % 75
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 84
Uygulama 14 148
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 148
Toplam İş Yükü 380