Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİM5101
Ders İsmi: Tasarım ve Metodoloji Düşüncesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler): Uğur Tanyeli, Zehra Tonbul
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin;
1. Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmesi,
2. Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmesi,
3. Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmesi,
4. Yeni teknik/teknolojik imkanları mimarlık açısından değerlendirmesi,
5. Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmesi,
6. Global ve dekolonyal mimarlık düşüncesi üretmesi,
7. Güncel Türkiye ortamı bağlamında tasarlama ve mimarlık üretme düşüncesi geliştirmesi,
Amaçlanmaktadır.


Dersin İçeriği: Ders, mimarlık düşüncesinin kaynaklarını sorgulamaya yöneliktir. Mimarlık araştırmalarını disiplinler arası bir alan olarak tartışmaya açar. Bu amaçla ders, mimarlığın bilim ve sanat arasındaki yeri; sosyal bilimler, edebiyat, kültür çalışmaları ile ilişkisi etrafındaki sorgularla şekillenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek
2) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek
3) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek
4) Mimarlık alanında sadece mesleki olmakla kalmayan toplumsal işbirlikleri ve katılım pratikleri geliştirebilmek
5) Mimari temsil araçlarını yaratıcı kullanım becerileri geliştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Mimarlık bir bilim midir? Pérez, Gómez A. Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge, Mass: MIT Press, 1983. Introduction.
3) Mimarlık sanat mıdır? Bruno, Giuliana. Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso, 2018. A Geography of the Moving Image: 165-211 Rendell, Jane. Art and Architecture: A Place between. London: I.B. Tauris, 2008. Introduction:12-30. Shiner, Larry E. The Invention of Art: A Cultural History. Chicago: University of Chicago Press, 2001. [Larry Shiner, Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2004] Foster, Hal. The Art-Architecture Complex. London: Verso, 2011.
4) Mimarlık ve Sosyal Bilimler LeFebvre, H. Mekânın Üretimi (çev. Işık Ergüder). İstanbul: Sel Yayıncılık, 2015. Mendes, Maria M, Teresa Sá, and João Cabral. Architecture and the Social Sciences: Inter- and Multidisciplinary Approaches between Society and Space. Cham: Springer, 2018.
5) Mimarlık ve Edebiyat Spurr, David. Architecture and Modern Literature. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012. Introduction (Meaning in Architecture and Literature).
6) Mimarlık ve Kültürel Çalışmalar Michel Foucault. Of Other Spaces (1967), Heterotopias. Benjamin W., Asja Lacis, Naples.
7) Mimarlık ve Politik Düşünce Leach. N. Introduction. Architecture and Revolution. Routledge. 1999. Boym, Svetlana, Tatlin’s Techne and Revolutionary Ruins, Architecture of the Off-Modern, 8-15.
8) Mimarlık ve anlam Roland Barthes, Bir Deneme Bir Ders - Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi Barthes, Müellifin Ölümü
9) Araştırma Konusu Seçimi
10) Literatür Çalışmaları
11) Makale Oluşturma ve Bibliyografta Geliştirme
12) Makale Oluşturma ve Bibliyografta Geliştirme
13) Seminer 1
14) Seminer 2

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cornelie Leopold, Christopher Robeller, Ulrike Weber, Research Culture in Architecture: Cross-Disciplinary Collaboration, Birkhäuser, 2019.
Diğer Kaynaklar: Pérez, Gómez A. Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge, Mass: MIT Press, 1983. Introduction.
Bruno, Giuliana. Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso, 2018. A Geography of the Moving Image: 165-211
Rendell, Jane. Art and Architecture: A Place between. London: I.B. Tauris, 2008. Introduction:12-30.
Shiner, Larry E. The Invention of Art: A Cultural History. Chicago: University of Chicago Press, 2001. [Larry Shiner, Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2004]
Foster, Hal. The Art-Architecture Complex. London: Verso, 2011.
LeFebvre, H. Mekânın Üretimi (çev. Işık Ergüder). İstanbul: Sel Yayıncılık, 2015.
Mendes, Maria M, Teresa Sá, and João Cabral. Architecture and the Social Sciences: Inter- and Multidisciplinary Approaches between Society and Space. Cham: Springer, 2018.
Spurr, David. Architecture and Modern Literature. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012. Introduction (Meaning in Architecture and Literature).
Michel Foucault. Of Other Spaces (1967), Heterotopias.
Benjamin W., Asja Lacis, Naples.
Leach. N. Introduction. Architecture and Revolution. Routledge. 1999.
Boym, Svetlana, Tatlin’s Techne and Revolutionary Ruins, Architecture of the Off-Modern, 8-15.
Roland Barthes, Bir Deneme Bir Ders - Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi
Barthes, Müellifin Ölümü


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3 2 2
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2 2 3 2 1
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2 2 2 3 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 3 2 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 3
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 1
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 206
Sunum / Seminer 5 20
Ödevler 9 36
Toplam İş Yükü 290