Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHY5009
Ders İsmi: Sağlığın Değerlendirilmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SELVİNAZ ALBAYRAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Selvinaz Albayrak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; bireyin/hastanın gereksinimlerini ve bu gereksinimlere ilişkin sağlık sorunlarını belirlemeye yönelik fiziksel muayene becerilerini kazandırmaktır
Dersin İçeriği: Dersin İçeriği Sağlığın değerlendirilmesine giriş, sağlık öyküsü alma, fizik muayene, cilt değerlendirmesi, aktivite ve egzersizi değerlendirmesi, kas-iskelet sistemini değerlendirmesi, solunum sisteminin değerlendirmesi, kalp ve dolaşım sistemini değerlendirmesi, boşaltım sistemini değerlendirmesi ve abdominal muayene, duyu ve algıları değerlendirmesi, uyku ve dinlenmeyi değerlendirmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı/hasta bireyin sağlığını değerlendirme yöntemlerini açıklar.
2) Sağlıklı/hasta birey ile görüşme yapma ve sağlık öyküsünü alma becerilerini kazanır.
3) Sağlıklı/hasta bireyin değerlendirilmesi sonucu elde ettiği verileri yorumlar ve analiz eder.
4) Sağlıklı/hasta bireyin vücut sistemlerinin değerlendirilmesinde fiziksel muayene becerilerini kullanır.
5) Sağlıklı/hasta bireyin bütüncül bir yaklaşımla (baştan-ayağa) fiziksel değerlendirmesini yapar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görüşme ilkeleri, öykü alma, objektif subjektif veriler ve fizik muayene teknikleri Sunumlar
2) Deri, saç ve tırnakların değerlendirilmesi Sunumlar
3) Baş, yüz, boyun ve bölgesel lenf nodlarının değerlendirilmesi Sunumlar
4) Gözlerin değerlendirilmesi, Kulak, burun, ağız, boğaz değerlendirmesi Sunumlar
5) Solunum sisteminin değerlendirilmesi Sunumlar
6) Kardiyovasküler sisteminin değerlendirilmesi Sunumlar
7) Ara sınav Sunumlar
8) Genel tekrar -
9) Abdominal muayene -
10) Meme muayenesi ve aksilla değerlendirilmesi -
11) Sinir sisteminin değerlendirilmesi -
12) Baştan Ayağa Muayene -
13) Baştan Ayağa Muayene -
13) Baştan Ayağa Muayene -
14) Genel tekrar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Swartz MH. (Çev. Eds: Ünal S., Özkaya Şahin G.). 2006. Fiziksel Tanı Hikaye Alma ve Muayene. Güneş Kitabevi, Ankara. Enç, N. 2015. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
Diğer Kaynaklar: *Sabuncu N., Ay AF.(Ed) 2010.Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakımı ve Takibi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
*Kuyurtar F.2020. Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Görgülü, RS. 2014.
*Hemşireler İçin Fiziksel Muayene Yöntemleri, 72 Tasarım Limited, Ankara. Eti Aslan F. (2017). Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak.
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek.
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 2 2
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek.
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 1 2
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek.
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 2
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 2
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 36 108
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 2 28 56
Toplam İş Yükü 192