Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHD6022
Ders İsmi: Perinatoloji Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK
Dersi Veren(ler): TÜLAY KAVLAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye, Perinatoloji hemşireliğine ilişkin ileri düzeyde kuramsal bilgiyi özümseyerek, profesyonel rolleri ile perinatoloji hemşireliği konusunda mesleki eğitim sürecinin yapılandırılmasına katkıda bulunabilmesi, bakım hizmetinin sürdürülmesinde uygulayıcı, lider, yönetici rollerini üstlenebilmesi, konu ile ilgili araştırmalar yürütebilmesi amçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, gebelik, doğum ve lohusalık dönemlerinde aile merkezli yaklaşımla, normal ve riskli gebe, fetüs, lohusa ve yenidoğanın, perinatal hasta güvenliği, optimalite ve transkültürel kavramlar çerçevesinde oluşturulan güncel modeller doğrultusunda fiziksel ve psikososyal bakımı içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci bilgi birikimi ile perinatoloji hemşireliği rol ve sorumluluklarını yerine getirebilir.
2) Öğrenci perinatoloji olgularını bütüncül kapsamlı deperlendirerek, standart, kaliteli bakım planlayıp uygulayabilir. Bakım yönetimini yapabilir
3) Öğrenci perinatolojideki gelişmeleri ve yenilikleri takip edebilir ve alana, klinik uygulamalara yansımasını sağlayabilir.
4) Öğrenci perinatolojideki riskleri, acilleri bilir ve yönetimini yapabilir.
5) Öğrenci perinatolaji alanına özgü hemşirelik tanılarını, kanıt düzeyindeki uygulamaları bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması
2) Perinatoloji hemşireliği ve Perinatal optimalite
3) Prekonsepsiyonel bakım ve hemşirelik yaklaşımları
4) Cinsel Sağlık
5) Perinatoloji alanında, tedavi teknikleri ve uygulamalarında yeni gelişmeler ve kanıt temelli uygulamalar
6) Prenatal eğitim programları
7) Doğum Korkusu ve hemşirelik müdahaleleri
8) ARA SINAV
9) Riskli Doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımları
10) Doğum sonu fizyolojik, psiko-sosyal uyum ve değerlendirme, hemşirelik bakım uygulamaları ve kanıt düzeyleri
11) Doğum sonu komplikasyon yönetimi, yapılan girişimler ve kanıt düzeyleri, Doğum sonu eğitimin planlanması, taburculuk ve izlem
12) Acil Obstetrik bakım ve hemşirelik yaklaşımları
13) Riskli yenidoğan ve kanıt temelli uygulamalar
14) Anne sütü ve emzirme
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bobak, I. N., Leson, M.O. (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise
2. Cunningham, F.G., Gant N.F., Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001) Williams Obstetrics, Editör: Yıldırım G.,21 Edition.McGraw-Hill companies.
3. Lodermilk, D., Perry, S. (2004) Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Edition,Printed in the United States of America.
4. Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Görak, G., Karataş, N.,
5. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.16. Basım. Akademisyen Kitabevi
6. Kızılkaya Beji N. (2015). Kadın sağlığı ve Hastalıkları, Genişletilmiş2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri
7. Coşkun MA. (2016). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları
8. Sevim, Ü., Ertem, G. (2016) Perinatoloji ve Bakım, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
9. Gilbert, E.S and Harmon J.S. “Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum”, Edit:Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara 2002.
10. Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2008). Kadın Sağlığı. Bedray BasınYayıncılık A.Ş., Ekim, İstanbul.Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.). (2007). Klinikte Obstetrik ve Jinekoloji. Güneş Tıp Kitap Evleri.
11. Fogel İ.C., Woods F.N.(Ed.) (2008). Women’s Health care İn Advanced Practice Nursing. Springer Publising Company.
12. Neville F., Hacker M.D.J., George Moore M.D., Joeseph C., Gambone, DO, Üstün C., Koçak İ. (Çev.). (2008). Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Tıp Kitapevleri.

Diğer Kaynaklar: 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. 3 3 3 3 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. 3 3 3 3 3
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak 3 3 3 3 3
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak 3 3 3 3 3
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. 3 3 3 3 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak 3 3 3 3 3
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. 3 3 3 3 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. 2 3 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. 3
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak 3
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak 3
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak 3
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Seminer 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 192