Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CHY5008
Ders İsmi: Sağlığın değerlendirilmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SELVİNAZ ALBAYRAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Selvinaz Albayrak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; bireyin/hastanın gereksinimlerini ve bu gereksinimlere ilişkin sağlık sorunlarını belirlemeye yönelik fiziksel muayene becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Sağlığın değerlendirilmesine giriş, sağlık öyküsü alma, fizik muayene, cilt değerlendirmesi, aktivite ve egzersizi değerlendirmesi, kas-iskelet sistemini değerlendirmesi, solunum sisteminin değerlendirmesi, kalp ve dolaşım sistemini değerlendirmesi, boşaltım sistemini değerlendirmesi ve abdominal muayene, duyu ve algıları değerlendirmesi, uyku ve dinlenmeyi değerlendirmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı/hasta bireyin sağlığını değerlendirme yöntemlerini açıklar.
2) Sağlıklı/hasta birey ile görüşme yapma ve sağlık öyküsünü alma becerilerini kazanır.
3) Sağlıklı/hasta bireyin değerlendirilmesi sonucu elde ettiği verileri yorumlar ve analiz eder.
4) Sağlıklı/hasta bireyin vücut sistemlerinin değerlendirilmesinde fiziksel muayene becerilerini kullanır.
5) Sağlıklı/hasta bireyin bütüncül bir yaklaşımla (baştan-ayağa) fiziksel değerlendirmesini yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması -
2) Görüşme ilkeleri, öykü alma, objektif subjektif veriler ve fizik muayene teknikleri -
3) Deri, saç ve tırnakların değerlendirilmesi
4) Baş, yüz, boyun ve bölgesel lenf nodlarının değerlendirilmesi -
5) Gözlerin değerlendirilmesi, Kulak, burun, ağız, boğaz değerlendirmesi -
6) Genel tekrar -
7) Solunum sisteminin değerlendirilmesi -
8) Ara sınav -
9) Kardiyovasküler sisteminin değerlendirilmesi -
10) Abdominal muayene -
11) Meme muayenesi ve aksilla değerlendirilmesi -
12) Sinir sisteminin değerlendirilmesi -
13) Baştan Ayağa Muayene -
14) Baştan ayağa muayene

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Swartz MH. (Çev. Eds: Ünal S., Özkaya Şahin G.). 2006. Fiziksel Tanı Hikaye Alma ve Muayene. Güneş Kitabevi, Ankara. Enç, N. 2015. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Swartz MH. (Çev. Eds: Ünal S., Özkaya Şahin G.). 2006. Fiziksel Tanı Hikaye Alma ve Muayene. Güneş Kitabevi, Ankara. Enç, N. 2015. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2 2 2 2 2
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2 2 2 2 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 3 3 3 3 3
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 2 2 2 2 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2 2 2 2 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 3 3 3 3 3
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2 2 2 3 3
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 2 2 2 2 2
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2 2 2 2 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2 2 2 2 2
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 3
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 1
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 2
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 1
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 1
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 28 56
Sunum / Seminer 1 14 14
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 2 30 60
Toplam İş Yükü 198