Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | CHY5008 | ||||
Ders İsmi: | Sağlığın değerlendirilmesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SELVİNAZ ALBAYRAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Selvinaz Albayrak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; bireyin/hastanın gereksinimlerini ve bu gereksinimlere ilişkin sağlık sorunlarını belirlemeye yönelik fiziksel muayene becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Sağlığın değerlendirilmesine giriş, sağlık öyküsü alma, fizik muayene, cilt değerlendirmesi, aktivite ve egzersizi değerlendirmesi, kas-iskelet sistemini değerlendirmesi, solunum sisteminin değerlendirmesi, kalp ve dolaşım sistemini değerlendirmesi, boşaltım sistemini değerlendirmesi ve abdominal muayene, duyu ve algıları değerlendirmesi, uyku ve dinlenmeyi değerlendirmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı/hasta bireyin sağlığını değerlendirme yöntemlerini açıklar. 2) Sağlıklı/hasta birey ile görüşme yapma ve sağlık öyküsünü alma becerilerini kazanır. 3) Sağlıklı/hasta bireyin değerlendirilmesi sonucu elde ettiği verileri yorumlar ve analiz eder. 4) Sağlıklı/hasta bireyin vücut sistemlerinin değerlendirilmesinde fiziksel muayene becerilerini kullanır. 5) Sağlıklı/hasta bireyin bütüncül bir yaklaşımla (baştan-ayağa) fiziksel değerlendirmesini yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması | - |
2) | Görüşme ilkeleri, öykü alma, objektif subjektif veriler ve fizik muayene teknikleri | - |
3) | Deri, saç ve tırnakların değerlendirilmesi | |
4) | Baş, yüz, boyun ve bölgesel lenf nodlarının değerlendirilmesi | - |
5) | Gözlerin değerlendirilmesi, Kulak, burun, ağız, boğaz değerlendirmesi | - |
6) | Genel tekrar | - |
7) | Solunum sisteminin değerlendirilmesi | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Kardiyovasküler sisteminin değerlendirilmesi | - |
10) | Abdominal muayene | - |
11) | Meme muayenesi ve aksilla değerlendirilmesi | - |
12) | Sinir sisteminin değerlendirilmesi | - |
13) | Baştan Ayağa Muayene | - |
14) | Baştan ayağa muayene |
Ders Notları / Kitaplar: | Swartz MH. (Çev. Eds: Ünal S., Özkaya Şahin G.). 2006. Fiziksel Tanı Hikaye Alma ve Muayene. Güneş Kitabevi, Ankara. Enç, N. 2015. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Swartz MH. (Çev. Eds: Ünal S., Özkaya Şahin G.). 2006. Fiziksel Tanı Hikaye Alma ve Muayene. Güneş Kitabevi, Ankara. Enç, N. 2015. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 2 |
1) | Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 |
2) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 3 |
2) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
4) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 2 |
4) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 1 |
5) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 1 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 |
7) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 28 | 56 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 14 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 40 | ||||
Final | 2 | 30 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 198 |