Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM5101
Ders İsmi: Fizyopatoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMİNE TÜRKMEN
Dersi Veren(ler): Emine Turkmen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Bu dersin amacı; Hastalık durumlarında bedende meydana gelen değişimlerin fizyolojisini inceleyerek, hemşirelik bakımına aktarılmasını sağlamak.

Dersin İçeriği: Bu derste; hücre, homeostasis, vücut sıcaklığının düzenlenmesinde değişimler, sıvı elektrolit dengesizliği, beslenmede değişimler, inflamasyon ve doku onarımı konuları ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, hücrenin yapı ve işlevlerini açıklayabilecekler
2) Öğrenciler hücrenin yaralanmasına ve ölümüne neden olan durumları ve yaralanmaya hücresel tepkiyi açıklayabilecekler
3) Öğrenciler homeostatik mekanizmaları açıklayabilecekler
4) Öğrenciler bireyde meydana gelen sıvı elektrolit dengesizliklerini analiz edebilecekler
5) Öğrenciler beden savunmasında meydana gelen değişimleri analiz edebilecekler
6) Öğrenciler ağrı mekanizmasını açıklayabilecekler
6) Öğrenciler şokta meydana gelen değişiklikleri analiz edebilecekler

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders programının ve hedeflerinin tartışılması
2) Patofizyolojiye giriş
3) Hücre ve hücre/dokuda meydana gelen temel değişimler
4) Hücre bölünmesi ve farklılaşmasında değişimler
5) Homeostazis, stress, uyum
6) Sıvı elektrolit dengesizliği
7) Sıvı elektrolit dengesizliği
8) Ara sınav
9) Vücut sıcaklığının düzenlenmesinde değişimler
10) Beden savunmasında değişimler -İnflamasyon yara iyileşmesi
11) Enfeksiyon
12) Immünitede değişimler
13) Ağrı
14) Şok
15) Bitirme sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bir Bakışta Patofizyoloji Hemşireler İçin. Çeviri editörü: Töre F, Birinci Baskı,Güneş Tıp Kitapevleri, 2019
2. Fizyopatoloji. Editörler: Aslan Eti F, Olgun N. Birinci Baskı, Akademisyen Kitapevi, 2017
3. Patafizyoloji pratik Bir Yaklaşım. Çeviri editörleri: Ovayolu N, Ovayolu Ö, İkinci Baskı, Nobel Kitapevi, 2016
4. Basitleştirilmiş Klinik Patafizyoloji. Çeviri editörleri: Nurten A, Anğ Ö, Birinci Baskı, Baskı, Nobel Kitapevi, 2016
5. Underwood's Pathology, Editor: Simon S. Cross , Seventh Edition, 2019
6. Robbins Temel Patoloji. Çeviri editörleri: Tuzlalı S, Güllüoğlu M, Çevikbaş U., Dokuzuncu Baskı, Nobel Kitapevi, 2014
7. Olgu Dosyaları Patoloji. Çeviri editörü:Çobanoğlu Şimşek B. İkinci Baskı, Nobel Kitapevi, 2012
8. Patofizyolojinin Temelleri. Çeviri editörü:Tanrıöver Dursun M, Sarı A. Dördüncü Baskı,Palme Yayınevi, 2017
Diğer Kaynaklar: 1. Bir Bakışta Patofizyoloji Hemşireler İçin. Çeviri editörü: Töre F, Birinci Baskı,Güneş Tıp Kitapevleri, 2019
2. Fizyopatoloji. Editörler: Aslan Eti F, Olgun N. Birinci Baskı, Akademisyen Kitapevi, 2017
3. Patafizyoloji pratik Bir Yaklaşım. Çeviri editörleri: Ovayolu N, Ovayolu Ö, İkinci Baskı, Nobel Kitapevi, 2016
4. Basitleştirilmiş Klinik Patafizyoloji. Çeviri editörleri: Nurten A, Anğ Ö, Birinci Baskı, Baskı, Nobel Kitapevi, 2016
5. Underwood's Pathology, Editor: Simon S. Cross , Seventh Edition, 2019
6. Robbins Temel Patoloji. Çeviri editörleri: Tuzlalı S, Güllüoğlu M, Çevikbaş U., Dokuzuncu Baskı, Nobel Kitapevi, 2014
7. Olgu Dosyaları Patoloji. Çeviri editörü:Çobanoğlu Şimşek B. İkinci Baskı, Nobel Kitapevi, 2012
8. Patofizyolojinin Temelleri. Çeviri editörü:Tanrıöver Dursun M, Sarı A. Dördüncü Baskı,Palme Yayınevi, 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

6

Program Kazanımları
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2 1 2 2 2 2 2
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 1 2 2 2 2 2 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 2 2 2 2 2 2 2
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 3 2 2 3 3 3 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2 2 3 3 3 2 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 3 2 2 2 2 2 2
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2 2 2 2 2 2 2
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 2 2 2 1 2 2
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2 2 2 2 2 2 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 3 2 2 2 1 2 1
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2 3 3 2 2 3 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 3
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 2
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 3
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 3 70
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 1 4 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 115