Beslenme ve Diyetetik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES5102
Ders İsmi: İleri Beslenme 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ELİF GÜNER
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ ELİF EMİROĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlığın korunması ve devam ettirilmesinde insan beslenmesinin rolünün ayrıntılı olarak irdelenmesidir. Mikro besin öğeleri ve su metabolizmasının biyokimya, fizyoloji, toksikoloji ve beslenme bilimleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Mikro besin öğelerinin özellikleri, biyokimyasal ve fizyolojik fonksiyonları, vitamin ve mineral etkileşimleri ile yetersizlik belirtileri ile toksik etkileri ders, tartışma ve öğrenci seminerleri şeklinde incelenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Beslenme ile ilgili önemli noktalarda ileri düzey bilgi sahibi olur.
2) Mikro besin ögeleri ve sağlıkla etkileşimleri konusunda bilgi becerilerini uygulama yetkinliği kazanır.
3) Beslenme alanında basılı materyalleri irdeler, derleyip sunar.
4) Beslenme ile ilgili yeni konularda tartışma yetkinliği kazanır (düşünme, bilgiye ulaşma, değerlendirme ve sentez edebilme).

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Giriş
2) Beslenmede mikro besin ögelerinin yeri
3) Yağda çözünen vitaminler ve sağlıkla olan etkileşimi (A, D)
4) Yağda çözünen vitaminler ve sağlıkla olan etkileşimi (E, K)
5) Suda çözünen vitaminler ve sağlıkla olan etkileşimi (Tiamin, Riboflavin, Niasin)
6) Suda çözünen vitaminler ve sağlıkla olan etkileşimi (B6, Folat, B12)
7) Suda çözünen vitaminler ve sağlıkla olan etkileşimi (C, Pantotenik asit, Biotin)
8) Ara sınav
9) Mineraller ve sağlıkla olan etkileşimi (Kalsiyum, Fosfor)
10) Mineraller ve sağlıkla olan etkileşimi (Demir, Çinko, İyot)
11) Mineraller ve sağlıkla olan etkileşimi (Bakır, Selenyum, Krom, Flor)
12) Mikro besin ögeleri ve gen ekspresyonu
13) Pro- ve antioksidan olarak mikro besin ögeleri ve sağlıkla etkileşimleri
14) Genel değerlendirme/tartışma
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Introduction to Human Nutrition (ISBN: 978-1-4051-6807-6); The Nutrition Society, 2nd Edition, Wiley-Blackwell Publishing. 2009.
2.Nutrition and Metabolism (ISBN: 978-1-4051-6808-3); The Nutrition Society, Wiley-Blackwell Publishing. 2011.
3.Metabolic Regulation: A Human Perspective, 3rd edition (ISBN: 978-1-4051-8359-8); Wiley-Blackwell Publishing. 2010.
4.Modern Nutrition in Health and Disease, 11th edition (ISBN: 978-1-6054-7461-8); Williams & Wilkins. 2014.
5.Biochemical and Physiological and Molecular Aspects of Human Nutrition, 4th edition (ISBN: 978-0-323-44181-0); Elsevier, 2019.
Diğer Kaynaklar: 1.Introduction to Human Nutrition (ISBN: 978-1-4051-6807-6); The Nutrition Society, 2nd Edition, Wiley-Blackwell Publishing. 2009.
2.Nutrition and Metabolism (ISBN: 978-1-4051-6808-3); The Nutrition Society, Wiley-Blackwell Publishing. 2011.
3.Metabolic Regulation: A Human Perspective, 3rd edition (ISBN: 978-1-4051-8359-8); Wiley-Blackwell Publishing. 2010.
4.Modern Nutrition in Health and Disease, 11th edition (ISBN: 978-1-6054-7461-8); Williams & Wilkins. 2014.
5.Biochemical and Physiological and Molecular Aspects of Human Nutrition, 4th edition (ISBN: 978-0-323-44181-0); Elsevier, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 3 3 3 3
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 3 3 3 3
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 1 1 1 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. 1 1 1 1
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. 1 1 1 1
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 1 1 1 1
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. 1 1 1 1
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 3
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 3
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. 1
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 1
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. 1
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 196
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 241