Spor Fizyoterapisi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SFT5013 | ||||
Ders İsmi: | Spor Biyomekaniği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜL DENİZ YILMAZ YELVAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Aydın ÖZBEK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin fiziksel aktivite, tedavi egzersizleri ve spor biyomekaniği ile ilgili prensipleri bilmesi ve yerine göre kullanabilmesi |
Dersin İçeriği: | Bu derste, fizik ve biyoloji ışığında egzersiz, fiziksel aktivite ve spor yaparken gerekli olan normal vücut biyomekaniği, düzgün hareketin gerçekleştirilme prensipleri ve yaralanmalardan korunma prensipleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Biyomekanik kavramını açıklar 2) Vücut biyomekaniği, düzgün postür ve bozuk postür ilişkisini açıklar 3) Tedavi egzersizlerini kinetik ve kinematik prensipler kapsamında açıklar 4) Vücut mekaniğinin korunması, gravite merkezi ve denge ilişkisini açıklar 5) Günlük yaşam hareketleri ve sporda kullanılan hareketleri kinetik ve kinematik prensipler kapsamında inceler 6) Biyomekaniksel değerlendirme ve problem çözme alıştırmaları yapar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyomekaniğe ve biyomekanik prensiplere giriş | |
2) | Biyomekanide anatomik terminoloji | |
3) | Normal postür | |
4) | Vücut mekaniği ve postüral kontrol | |
5) | Kinemaktik: Hareket tipleri, pozisyon, hız, sürat, hızlanma, yavaşlama, yer değiştirme | |
6) | Kinematik: Egzersizde ve spor aktivitelerinde kinematik | |
7) | Kinetik: Ağırlık, kütle, kuvvet (rotasyonel ve stabilizatör kuvvetler), sonuç-net kuvvet, moment kuvvet-tork. | |
8) | Vize | |
9) | Egzersiz ve sporda vücuda etki eden kuvvetler | |
10) | Kinetik egzersizde ve spor aktivitelerinde kinetik değerlendirme | |
11) | Biyolojik maddelerin özellikleri: Viscoelastisite, Stress-strain | |
12) | Biyolojik maddeler binen yükler: Kas tendon, ligament ve kemiklerin cevabı. | |
13) | Farklı pozisyonlarda vertebral kolana binen yükler; yüklerin hesaplanması | |
14) | Akışkan mekaniği: Fizik kurallar | |
15) | Yüzme, yürüme,koşma biyomekaniği | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. İnal HS. – Egzersiz ve Sporda Biyomekani. 2. Basıkı, Papatya Yayınları, 2012. 2. Wirhed R. - Athletic Ability and the Anatomy of Motion. Mosby-Wolfe, 1996. 3. Neuman DA. (2002). Kinesiology of the musculoskeletal system. Foundations for physical rehabilitation. Mosby, St.Luis. 4. Winter DA. (1990). Biomechanics and motor control of human movement. Second Edition, John Wiley & Sons Inc, New York. |
Diğer Kaynaklar: | 1. İnal HS. – Egzersiz ve Sporda Biyomekani. 2. Basıkı, Papatya Yayınları, 2012. 2. Wirhed R. - Athletic Ability and the Anatomy of Motion. Mosby-Wolfe, 1996. 3. Neuman DA. (2002). Kinesiology of the musculoskeletal system. Foundations for physical rehabilitation. Mosby, St.Luis. 4. Winter DA. (1990). Biomechanics and motor control of human movement. Second Edition, John Wiley & Sons Inc, New York. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
4) Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
5) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
6) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 3 |
2) | Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 3 |
3) | Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 2 |
4) | Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 2 |
5) | Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 2 |
6) | Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 112 |
Sunum / Seminer | 6 | 30 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 191 |