Spor Fizyoterapisi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SFT5004
Ders İsmi: Spor Yaralanmalarında Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜL DENİZ YILMAZ YELVAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Gül Deniz Yılmaz Yelvar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Spor fizyoterapistliğinde sporcuya özel ölçme ve değerlendirme sonuçlarını tanımlayabilmek ve ifade edebilmek
Dersin İçeriği: Fizik yapı, antropometrik ölçüm, vücut kompozisyonunun değerlendirilmesi
Somototip ve spor arasındaki ilişkinin kavranması
Sporda performansın değerlendirilmesi
Kassal kuvvet ve enduransın ölçülmesi ve değerlendirilmesi
Hız, çeviklik, denge ve koordinasyonun değerlendirilmesi
Öğrenilen testlerin uygulanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sporcular fiziksel yapı ve somatotiplerinin değerlendirilmesi, klinik olarak spor yaralanmalarında değerlendirme
2) Bu ders anatomi, fizyoloji ve patoloji bilgilerini yenileme, klinik olarak spor yaralanmalarını değerlendirme ve inceleme, literatür tartışarak değerlendirme ve sentezleme yeteneği kazandırır
3) Kompleks yaralanmaların tedavisinde takım çalışmasının önemi ve kanıta dayalı uygulamalar konusunda bilgi sahibi olur
4) Sahada, kortta ve/veya salonda kullanılan prensipler ve uygulamalar ölçme ve değerlendirme yöntemleri konusunda araştırma planlar, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar
5) Yaralanma sonrası rehabilitasyon sürecini yönetmek için gerekli becerileri kazanır, özellikle de egzersiz program tasarlama, manuel terapi uygulama ve sporcunun performansını değerlendirme becerileri gelişir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriği hakkında bilgi
2) Fizik yapının değerlendirilmesi
3) Antropometrik ölçümler
4) Vücut kompozisyonu
5) Somatotip-spor
6) Performansın değerlendirilmesi
7) Kassal enduransın ve kuvvetin değerlendirimesi
8) Vize
9) Kuvvet testlerinin pratiği
10) İzokinetik sistemler
11) Kısalığın değerlendirilmesi
12) Hızın değerlendirilmesi
13) Koordinasyon ve dengenin değerlendirilmesi
14) Testlerin pratik gösterimi
15) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006.
Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006.
Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001.
Diğer Kaynaklar: Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006.
Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006.
Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2 2 3 2
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 3 3 3 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 2 3 2 2
4) Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 1 1 2 1
5) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2 2 3 2
6) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2 2 3 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 3
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 1
4) Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 2
5) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2
6) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 146
Ara Sınavlar 1 1
Final 2 2
Toplam İş Yükü 188