Spor Fizyoterapisi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SFT5002 | ||||
Ders İsmi: | Fonksiyonel Anatomi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜL DENİZ YILMAZ YELVAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Gül Deniz Yılmaz Yelvar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere vücut yapılarının, kemik, ligament yüzeyel ve derin kasların yapıları, diğer yumuşak doku yapıları ( tendon, menisküs, diskler bursalar vs) eklem hareketleri, vücut hareket düzlemleri, kas yapıları, kas kontraksiyon tipleri, kas, eklem ve ligamentlerin fonksiyonları, kinetik prensipleri, üst ve alt ekstremite ve columna vertebralis yapıları anlatılır |
Dersin İçeriği: | Kasların, ligamentlerin, kemik, konnektif doku componentlerinin özellikleri, (bursa, kartilaj, tendonvs), Kas yapıları, Kasların origo, insertion, innervasyonları, Eklem hareketleri, eklem yapıları, tipleri, Üst ve alt ekstermiteye ait Eklem bölgelerinin yapıları ve fonksiyonları, Günlük yaşamda hareketin gerçekleştirilmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kas iskelet sistemini, eklem fonksiyonlarını, synovial eklemlerin sınıflandırılmasını, farklı kemik yapıları, konnektif ve destekleyici dokuları ( tendon, ligament, fibrö ve hyalin kartilaj yapılarını açıklar. 2) İskelet kaslarının yapısal farklılıklarını, kas fibril yapısını, motor üniteyi, kas kontraksiyon tiplerini açıklar. 3) İnsan hareketinin nörolojik temellerini, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonlarını açıklar 4) Üst ve alt ekstremiteye kas iskelet sistemimi açıklar 5) Omurganın ligamentleri, kemik ve kaslarını ve diğer yumuslak doku yapılarını açıklar 6) Normal yürüme paterni, normal yürümenin fazları, merdiven inme ve çıkma fazlarını açıklar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hareketin muskuloskeletal temelleri, eklem harekteleri, eklem hareket tipleri, eklem fonksiyonları, synovial eklemlerin sınıflandırılması | |
2) | Kemik yapılar, kemik dokunun özellikler, kartilaj yapılar, kemiğin strese adaptasyonu, Konnektif ve destekleyici yapılar,tendon, ligamentler, Kartilaj yapı tipleri | |
3) | Kas yapıları, iskelet kaslarının karakteristikleri, kas fibrilleri, motor ünite,myofibriller, kas kontraksiyon tipleri | |
4) | İnsan hareketinin nörolojik temellerini, sinir sisteminin temel yap ve fonksiyonları | |
5) | Üst Ekstremite: Omuz | |
6) | Dirsek | |
7) | El ve el bileği | |
8) | Vize | |
9) | Alt ekstremite: Pelvis ve kalça | |
10) | Diz | |
11) | Ayak ve ayak bileği | |
12) | Kolumna vertebralis | |
13) | Yürümenin kinezyolojisi | |
14) | Genel tekrar | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Neumann D.A. Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundation for Rehabilitations. 2nd Ed. Mosby, Elsevier, 2010. Cael C. Functional Anatomy: Musculoskeletal Anatomy, Kinesiology, and Palpation for Manual Therapists, Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Fundamental Orthopedic Management for the Physical Therapist Assistant. Mosby, 2 nd Ed., 2004 |
Diğer Kaynaklar: | Neumann D.A. Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundation for Rehabilitations. 2nd Ed. Mosby, Elsevier, 2010. Cael C. Functional Anatomy: Musculoskeletal Anatomy, Kinesiology, and Palpation for Manual Therapists, Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Fundamental Orthopedic Management for the Physical Therapist Assistant. Mosby, 2 nd Ed., 2004 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
4) Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
5) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 |
6) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 |
2) | Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 |
3) | Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 2 |
4) | Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 |
5) | Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 3 |
6) | Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 143 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 189 |