Spor Fizyoterapisi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SFT5001 | ||||
Ders İsmi: | Spor Yaralanma Mekanizmaları ve Önleme Programları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FERYAL SUBAŞI | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Gül Deniz Yılmaz Yelvar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Spor fizyoterapisi alanında; değerlendirmede, yaralanmalardan korunmada, yaralanma sonrası fizyoterapi uygulamaları ve spora geri dönüş konularında öğrencileri bilgilendirmek ve uygulama becerileri kazandırmak |
Dersin İçeriği: | Fırlatma ve temas sporlarında meydana gelen yaralanma mekanizmalarının tanımlanması. Yaralanmaların biyomekanik temellerinin tanımlanması, analiz edilmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sporda yaralanma mekanizmalarının önemini tanımlar, araştırır ve analiz eder. 2) Spor dallarına özel yaralanma mekanizmalarını araştırır, elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir, problem çözme ve klinik karar verme becerisine sahiptir. 3) Bir ekip elemanı olarak multidisipliner ve interdisipliner çalışır, etkin iletişim kurar ve bireysel beceri ve sorumluluklarını grup çalışmasına yansıtır. 4) Sporcularda yaralanma mekanizmaları ve yaralanmaları önlemedeki önemi ile ilgili olarak sporcuyu, antrenörü, klüpleri ve toplumu bilinçlendirir. 5) Sahada, kortta ve/veya salonda yaralanma mekanizmalarının oluş şeklini takip eder, sporculara ait hazırlayıcı özellikleri test eder, araştırma planlar, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve ulusal ve/veya uluslararası bilimsel toplantılarda sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriği hakkında bilgi | |
2) | Diz yaralanma mekanizmaları | |
3) | Ayak bileği yaralanma mekanizmaları | |
4) | Hamstring kas yaralanma mekanizmaları | |
5) | Kasık yaralanma mekanizmaları | |
6) | Ödev | |
7) | Kolumna vertebralis yaralanma mekanizmaları | |
8) | Omuz yaralanma mekanizmaları | |
9) | Kafa ve servikal bölge yaralanma mekanizmaları | |
10) | Dirsek yaralanma mekanizmaları | |
11) | Araştırma projesi ile ilgili literatürün sunulması | |
12) | Tendon yaralanma mekanizmaları | |
13) | Yaralanma mekanizmalarının yaralanmaları önlemedeki önemi | |
14) | Sporda yaralanma mekanizmaları ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | • Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. • Kısner C., Colby LA. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques. Second Ed.,1990, F.A. Davis Company, USA. • Wells CL., Women Sports and Performance, A Physiological Perspective. Second Ed. Human Kinetics Books, Champaign, Illinois, 1991. • Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001. |
Diğer Kaynaklar: | • Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. • Kısner C., Colby LA. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques. Second Ed.,1990, F.A. Davis Company, USA. • Wells CL., Women Sports and Performance, A Physiological Perspective. Second Ed. Human Kinetics Books, Champaign, Illinois, 1991. • Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | |
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |
4) Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
5) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | |
6) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Spor Fizyoterapisi alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 |
2) | Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 |
3) | Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 3 |
4) | Spor Fizyoterapisi alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 |
5) | Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 3 |
6) | Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 66 |
Sunum / Seminer | 13 | 71 |
Proje | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 188 |