Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY6032
Ders İsmi: Fonksiyonel Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YASEMİN BURAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Murat DALKILINÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sporcunun rehabilitasyon programında sporla ilgili beceri paternlerine yönelik kazanımlardan başlayan ve spora dönüşe kadar olan süreçte; spora özel fonksiyonel aktiviteleri rehabilitasyon stratejileri ile nasıl birleştirilebileceğini kavramasını ve bunu uygulamaya yansıtılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Fonksiyonel rehabilitasyonun tanımlanması, fazların içeriklerinin kavranması
Fonksiyonel rehabilitasyon içine yer alan çeviklik, hız,nöromuskuler kontrolü artıran aktivitelerin tanımlanması ve kavranması
Reaktif nöromuskuler eğitimin kavranması
Proprioseptif eğitiminin yeni bir yaralanmayı önlemede kullanılan kas refleks stabilizasyonunu başlatan eklem pozisyonu farkındalığını artırmadaki rolünün kavranması
Fonksiyonel testlerin seçiminin kavranması ve uygulama sonuçlarının tanımlanması
Spora dönüş için karar vermenin tanımlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarını ve içerdiği aktiviteleri kavrar.
2) Fonksiyonel değerlendirme test ve yöntemlerini uygular.
3) Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarına yönelik propriosepsiyon eğitimini tanımlar ve uygular.
4) Spora özgü fonksiyonel aktiviteleri kavrar, test yöntemleri ile değerlendirme sonuçlarına göre spora dönüş programını yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fonksiyonel rehabilitasyonun genel prensipleri,amaçları
2) Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarının özelikleri ve tanımlanması
3) Reaktif nöromuskuler eğitim
4) Alt ekstremite fonksiyonel rehabilitasyon programları
5) Alt ekstremite fonksiyonel testleri ve uygulama
6) Literatür
7) Üst ekstremite fonksiyonel testleri ve uygulama
8) Arasınav
9) Üst ekstremite fonksiyonel rehabilitasyon programları
10) Fonksiyonel rehabilitasyon fazları içinde Propriosepsiyon eğitim
11) Sporlara özgü fonksiyonel eğitim ve fonksiyonel testlerin uygulanması
12) Elektromyografi uygulamaları ve fonksiyonel rehabilitasyonda değerlendirme testlerindeki yeri ve önemi
13) Kolumna vertebralis fonksiyonel rehabilitasyon programları
14) Stabilizasyon egzersiz programlarının planlanması ve uygulanması
15) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006.
2. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006.
3. Moran GT, McGlynn G. Dynamics of Strength Training and Conditioning, 2nd Edt. McGraw Hill CO. 1997.

Diğer Kaynaklar: 4. Tippett SR, Voight ML. Functional Progressions for Sport Rehabilitation, Human Kinetics 1995
5. Kisner C, Colby LA. (2007). Therapeutic exercise: Foundations and techniques. Philadelphia: F. A. Davis Company.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2 1 2 1
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 1 2 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 1 1
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 1 1 1 1
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 1 1
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 1 1 1 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 2
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 2
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 1
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 150
Ara Sınavlar 1 10
Toplam İş Yükü 208