Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | FZY6032 | ||||
Ders İsmi: | Fonksiyonel Rehabilitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YASEMİN BURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Murat DALKILINÇ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sporcunun rehabilitasyon programında sporla ilgili beceri paternlerine yönelik kazanımlardan başlayan ve spora dönüşe kadar olan süreçte; spora özel fonksiyonel aktiviteleri rehabilitasyon stratejileri ile nasıl birleştirilebileceğini kavramasını ve bunu uygulamaya yansıtılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Fonksiyonel rehabilitasyonun tanımlanması, fazların içeriklerinin kavranması Fonksiyonel rehabilitasyon içine yer alan çeviklik, hız,nöromuskuler kontrolü artıran aktivitelerin tanımlanması ve kavranması Reaktif nöromuskuler eğitimin kavranması Proprioseptif eğitiminin yeni bir yaralanmayı önlemede kullanılan kas refleks stabilizasyonunu başlatan eklem pozisyonu farkındalığını artırmadaki rolünün kavranması Fonksiyonel testlerin seçiminin kavranması ve uygulama sonuçlarının tanımlanması Spora dönüş için karar vermenin tanımlanması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarını ve içerdiği aktiviteleri kavrar. 2) Fonksiyonel değerlendirme test ve yöntemlerini uygular. 3) Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarına yönelik propriosepsiyon eğitimini tanımlar ve uygular. 4) Spora özgü fonksiyonel aktiviteleri kavrar, test yöntemleri ile değerlendirme sonuçlarına göre spora dönüş programını yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fonksiyonel rehabilitasyonun genel prensipleri,amaçları | |
2) | Fonksiyonel rehabilitasyon fazlarının özelikleri ve tanımlanması | |
3) | Reaktif nöromuskuler eğitim | |
4) | Alt ekstremite fonksiyonel rehabilitasyon programları | |
5) | Alt ekstremite fonksiyonel testleri ve uygulama | |
6) | Literatür | |
7) | Üst ekstremite fonksiyonel testleri ve uygulama | |
8) | Arasınav | |
9) | Üst ekstremite fonksiyonel rehabilitasyon programları | |
10) | Fonksiyonel rehabilitasyon fazları içinde Propriosepsiyon eğitim | |
11) | Sporlara özgü fonksiyonel eğitim ve fonksiyonel testlerin uygulanması | |
12) | Elektromyografi uygulamaları ve fonksiyonel rehabilitasyonda değerlendirme testlerindeki yeri ve önemi | |
13) | Kolumna vertebralis fonksiyonel rehabilitasyon programları | |
14) | Stabilizasyon egzersiz programlarının planlanması ve uygulanması | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. 2. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006. 3. Moran GT, McGlynn G. Dynamics of Strength Training and Conditioning, 2nd Edt. McGraw Hill CO. 1997. |
Diğer Kaynaklar: | 4. Tippett SR, Voight ML. Functional Progressions for Sport Rehabilitation, Human Kinetics 1995 5. Kisner C, Colby LA. (2007). Therapeutic exercise: Foundations and techniques. Philadelphia: F. A. Davis Company. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 | 1 | 2 | 1 | |||
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 1 | 2 | 2 | ||||
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 1 | 1 | |||||
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 | 1 | |||||
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar | |||||||
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 |
2) | Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 2 |
3) | Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 2 |
4) | Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 2 |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar | 1 |
7) | Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 150 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 208 |