Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY6016
Ders İsmi: SPOR YARALANMALARINDA HEDEFE YÖNELİK EGZERSİZ SEÇİMİ
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜL DENİZ YILMAZ YELVAR
Dersi Veren(ler): Dr. Gülşah BAŞANDAÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında öğrencilere, antreman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda kullanılan ön tedavi yöntemlerini açıklayabilecek ve uygulayabilecek bilgi-beceriyi kazandırmaktır. Spor sakatlıklarının nedenleri, spor sakatlıkları çeşitleri, yaralanmalarına karşı alınacak önlemleri açıklar
Dersin İçeriği: Spor yaralanmalarının nedenleri ve sporda fizyoterapi alanında bilimsel gelişmeleri öğrenebilmek için litaratür araştırması yapılmasını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fonksiyonel egzersizin spor yaralanmalarında çeşitlendirilmesi.
2) Üst ekstremitede kanıta dayalı egzersiz seçimini yapabilir.
3) Alt ekstremitede kanıta dayalı egzersiz seçimini yapabilir.
4) Fizyoterapi programını literatür ile tartışabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Spor yaralanmalarında Fizyoterapistin yeri, rolü, görevleri
2) Spor sakatlıkları tanımlamaları
3) Spor sakatlanmalarından korunma yöntemleri
4) Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri
5) Omuz-dirsek sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri
6) Spor sakatlıklarında sporcu muayenesi, soğuk ve sıcak tedavi yöntemleri, bandaj tedavisi yöntemleri ve uygulama çalışmalar
7) Kalça, diz ve ayak bileği sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri
8) Ara sınav
9) Spor sakatlıklarına neden olan faktörler, ve sportif aktiviteye geri dönüş
10) Spor yaralanmalarında ilk yardım, sargı ve bandajlama teknikleri ve uygulama çalışmaları
11) Sportif rehabilitasyonda hedefler, programlar, sportif ısınma ve soğuma teknikleri
12) Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri
13) Spor sakatlıkları, biyomotor özelliklerin (kuvvet, dayanıklılık, esneklik vb.) sakatlıklardan korunmadaki önemi
14) Tartışma
15) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Pubmed, WOS, Cochrane

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2 2 2 2
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2 2 2 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 3 3 3 3
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2 2 2 2
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 1 1 1 1
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 2 2 2 2
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 3
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 1
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 2
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 78
Ödevler 13 78
Ara Sınavlar 1 2
Final 2 4
Toplam İş Yükü 201