Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY6010
Ders İsmi: PALYATİF BAKIMDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON UYGULAMALARI
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YASEMİN BURAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Yasemin BURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Palyatif bakım sürecinde palyatik bakım gereken hasta ve ailesinde fiziksel, psikiyatrik, manevi, sosyal, ve ekonomik sorunların tanımlanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanması, palyatif bakımda fizyoterapi planlanması ve kanıta dayalı uygulamalar, klinik karar verme, palyatif bakımın ülkemiz ve dünyadaki durumu gibi konularını tartışmaktır.
Dersin İçeriği: Palyatif bakımın temel kavram ve ilkeleri, Türkiye ve Dünyada palyatif bakım, palyatif bakımda fizyoterapi ve fizyoterapistin rolü, palyatif bakımda semptom yönetimi, yas dönemiyle baş etme yöntemleri, erişkin ve pediatrik hastada palyatif bakım.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Palyatif bakımın temel kavram ve ilkelerini, ekip çalışmasının önemini kavrar.
2) Palyatif bakımda semptom değerlendirme ve tedavisinde kanıta dayalı uygulamalar eşiğinde bilgi ve becerisi artar.
3) Ülkemiz ve dünyadaki palyatif bakım uygulamalarını karşılaştırarak yorumlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği hakkında bilgi
2) Palyatif bakımda temel kavram ve ilkeler
3) Türkiye ve dünyada palyatif bakım
4) Palyatif bakımda ekip fizyoterapinin rolü
5) Palyatif bakımda fizyoterapinin endikasyonları ve kontraendikasyonları
6) Palyatif bakımda semptom tedavisi: Ağrı
7) Palyatif bakımda semptom tedavisi: Dispne
8) Ara sınav
9) Palyatif bakımda semptom tedavisi: Yorgunluk
10) Palyatif bakımda semptom tedavisi: Psikolojik problemler
11) Organ yetmezliği ve palyatif bakım
12) Kanser ve palyatif bakım
13) Erişkin hastalarda palyatif bakım
14) Pediatrik hastalarda palyatif bakım
15) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Physical Therapy in Palliative Care: From Symptom Control to Quality of Life: A Critical Review. Indian J Palliat Care. 2010 Sep-Dec; 16(3): 138 146.
2. CME Resource/NetCE, Lori Alexander :Palliative Care and Pain Management at the End of Life,2012
3. Linda Verede Seaman :Symptom Management Algorithms: A Handbook for Palliative Care, 2008
Diğer Kaynaklar: 1. Physical Therapy in Palliative Care: From Symptom Control to Quality of Life: A Critical Review. Indian J Palliat Care. 2010 Sep-Dec; 16(3): 138 146.
2. CME Resource/NetCE, Lori Alexander :Palliative Care and Pain Management at the End of Life,2012
3. Linda Verede Seaman :Symptom Management Algorithms: A Handbook for Palliative Care, 2008

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2 1 3
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2 1 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 2 2 2
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 1 1 1
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 2 2 1
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 1 1
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 2
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 3
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 1
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 2
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 1
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 130
Ara Sınavlar 1 10
Toplam İş Yükü 188