Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | FZY6005 | ||||
Ders İsmi: | BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI UYGULAMALARIN FİZYOTERAPİDE KULLANIMI | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YASEMİN BURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç.Dr. Yasemin Buran Çırak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Fizyoterapistlerin kullanabileceği bilişsel-davranışçı uygulamaların teorik bir çerçevede nasıl uygulanabileceği konusundaki bilgi vermek. Psikolojik modellerin açıklanması ve bilişsel-davranışçı terapinin fizyoterapi uygulamalarının etkinliğini arttırmak için bir araç olarak kullanılması konusunda bilgilerin verilmesi. |
Dersin İçeriği: | Bilişsel davranışçı terapinin kökeni ve tarihsel gelişimi, Bilişsel davranışçı yaklaşımları tedavi planına dahil etme, Biliş ve davranış arasındaki biyomedikal bağlantılar, Kronik ağrı, Bilişsel davranışçı ilkeleri kullanarak fibromiyalji yönetimi, Kronik yorgunluk sendromu, Kronik yorgunluk sendromu yönetimi, Egzersiz uyumu, Egzersiz uyumunu artırıcı bilişsel-davranışsal stratejiler, Farklı hastalık gruplarında bilişsel- davranışçı yaklaşımlar hakkındaki kanıtların incelenmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilişsel davranışçı terapi hakkında bilgi edinir 2) Bilişsel davranışçı yaklaşımları tedavi programına dahil etme hakkında bilgi edinir 3) Biliş ve davranış arasındaki biyomedikal bağlantılar hakkında bilgi edinir 4) Farklı hastalıkların tedavisinde bilişsel davranışçı yaklaşımların kullanımı hakkında bilgi edinir 5) Egzersiz uyumu ve egzersizi uyumu artırıcı yöntemler hakkında bilgi edinir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilişsel davranışçı terapinin kökeni ve gelişimi | |
2) | Bilişsel davranışçı yaklaşımlarını tedavi planına dahil etme | |
3) | Biliş ve davranış arasındaki biyomedikal bağlantılar | |
4) | Kronik ağrı | |
5) | Bilişsel davranışçı ilkeleri kullanarak fibromiyalji yönetimi | |
6) | Kronik yorgunluk sendromu | |
7) | Bilişsel davranışçı ilkeleri kullanarak kronik yorgunluk sendromu yönetimi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Egzersiz uyumu | |
10) | Egzersiz uyumunu artırıcı bilişsel davranışsal stratejiler | |
11) | Egzersiz uyumunu artırıcı bilişsel davranışsal stratejiler | |
12) | Psikomotor Terapi | |
13) | Farklı hastalık gruplarında bilişsel davranışçı yaklaşımlar hakkındaki kanıtların incelenmesi | |
14) | Farklı hastalık gruplarında bilişsel davranışçı yaklaşımlar hakkındaki kanıtların incelenmesi | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları paylaşılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | Cochrane, Pubmed, WOS |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | 2 |
2) | Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | 3 |
3) | Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | 1 |
4) | Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | 1 |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar | 2 |
7) | Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 84 |
Ödevler | 13 | 78 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 207 |