Sinirbilim (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY5019
Ders İsmi: Translasyonel Sinirbilim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders nörolojik rahatsızlıklarda kullanılan çağdaş ve yenilikçi terapötik yaklaşımların incelenmesini amaçlamaktadır
Dersin İçeriği: Dünya Sağlık Örgütü kısa bir süre önce Nörolojik rahatsızlıkları küresel bir acil durum olarak listelemiş olup, bu tür rahatsızlıklardan etkilenen insan sayısının önümüzdeki 25 yıl içinde küresel olarak yaşam beklentisi arttıkça belirgin bir şekilde artacağı tahmin edilmektedir. Nörolojik bozuklukların büyük çoğunluğu için etkili bir tedavi bulunmamaktadır. Benzersiz bir şekilde, bu program öğrencilere nörolojik durumları tedavi etmek için yeni terapötik yaklaşımların geliştirilmesi için translasyonel araştırmalarda kullanılan çeşitli metodolojiler konusunda teorik eğitim sağlayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapı ve işlevin temel patofizyoloji ve hastalıkla nasıl ilişkili olduğunu eleştirel olarak analiz eder
2) Kullanılan metodolojileri eleştirel olarak değerlendirmek ve hastalıkta hücresel fizyolojik işlev ve işlev bozukluğunu araştırmak için nörobiyoloji araştırmalarında nasıl uygulanabileceklerini anlar
3) Hangi fizyolojik ve farmakolojik faktörlerin yeni tedavilerin tasarımını etkilediğini eleştirel olarak değerlendirmek ve klinik çalışmalarda etkinliklerinin nasıl test edildiğini anlar
4) MS, İnme ve MSS travmasının hücresel mekanizmalarını araştırmak için kullanılan in vitro ve in vivo modelleri ve bunların yeni terapötik yaklaşımların geliştirilmesinde kullanımını eleştirel olarak değerlendirir
5) Sinir sistemi rejenerasyonunu geliştirmeye yardımcı olabilecek biyomühendislik ve biyomalzemeleri eleştirel olarak değerlendirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Merkezi ve çevresel sinir sisteminin işlevsel anatomisi
2) Beyin ve omurilikteki temel hücre tiplerini ve işlevleri
3) Beyin ve omurilikteki temel nöronal yolların fizyolojik işlevi
4) Başlıca MSS Nörodejeneratif Bozukluklarının temel klinik özelliklerini ve tedavisi
5) Başlıca MSS Nörodejeneratif Bozukluklarının temel klinik özelliklerini ve tedavisi
6) Nörodejenerasyon mekanizmalarını araştırmak için kullanılan in vitro ve in vivo modelleri ve bunların yeni terapötik yaklaşımları
7) MS, İnme ve MSS travmasının patolojik özelliklerini tetikleyen hücresel mekanizmaları ve bunun genetik vb. fizyolojik faktörlerden ve çevreden nasıl etkilendikleri
8) Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI), Pozitron Emisyon Tomografisi (PET) ve Tek Foton Emisyon Bilgisayarlı Tomografi (SPECT) görüntülemenin temel fizik/mekaniği
9) Bilişsel sinirbilim araştırmalarında kullanılan çeşitli hesaplama teknikleri
10) Çeşitli bilişsel sinirbilim ve nörogörüntüleme kaynaklarından elde edilen veri setlerinin pratikte analizi
11) Nörorejenerasyon ile ilgili temel nörolojik durumların klinik özellikleri
12) Sinir sistemi rejenerasyonunu geliştirmeye yardımcı olabilecek biyomühendislik ve biyomalzemeleri
13) Deneysel tıp yaklaşımları
14) Nörolojik durumlarda hücresel/kök hücre tedavilerinin kullanımını ve bunun nöroanatomik ve davranışsal sonuçları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: İlgili güncel yayınlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3 3 3 3 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3 3 3 3 3
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 2 2 2 2 2
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme.
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1 1 1 1 1
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 2
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme.
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ödevler 13 39
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 191