Uluslararası İlişkiler (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | INR036 | ||||
Ders İsmi: | Savaş Teorileri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. CAN DONDURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Barış çalışmaları ve çatışma çözümü alanlarında güçlü bir teorik temelin çatışmayı çözmek ve barışı inşa etmek, kitlesel örgütlü şiddetin neden meydana geldiğini anlamak için önemini kavramak Çeşitli teorik pozisyonları benimsemenin uygulamadaki etkileri hakkında farkındalık kazanmak. Çatışma, şiddet ve savaş çalışmalarının Uluslararası İlişkiler çerçevesine nasıl uyduğunu daha iyi anlamak. Uluslararası ilişkilerde savaş ve şiddetle ve bunların birbirleriyle ilişkileriyle ilgili güncel sorular hakkındaki bilgimizi derinleştirmek. Şiddet ve savaşı incelemek için çeşitli analiz düzeylerine aşina olmak: küresel sistem, devlet veya rejim, sosyal veya etnik grup ve birey Başta siyaset bilimi, antropoloji, sosyoloji, ekonomi ve psikoloji olmak üzere, çatışma, şiddet ve savaş çalışmalarına yönelik çeşitli disiplin yaklaşımları hakkında farkındalık geliştirmek. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, uluslararası ve yerel arenada çatışma ve şiddet kullanımını şekillendiren bazı temel teorileri incelemektedir. Öğrencileri, dünyadaki çatışma ortamlarında çeşitli şiddet türlerinin (organize veya kendiliğinden; kasıtlı veya kasıtsız) kaynakları, doğası ve kullanımları üzerinde düşünmeye davet eder. Öğrenciler, karşıt şiddet, çatışma ve savaş teorilerinin altında yatan genel varsayımların geçerliliğini araştırmaya; vardıkları sonuçları kanıtlara ve ilgili vakalardan alınan derslere karşı test etmeye; ve etkili çatışma yönetimi amaçları için şiddetin ve sosyal çatışmanın doğasını ve gerçek etkisini daha iyi anlama arayışımıza çeşitli teorilerin genel katkısını değerlendirmeye teşvik edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Savaş Teorilerinin tarihsel evrimini karşılaştırmalı olarak incelemek 2) Savaşın sebeblerine ilişkin daha iyi bir anlayış geliştirir 3) Savaşın değişen doğasını değerlendirir 4) Savaşı farklı analiz düzeylerinde inceler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Şiddetin, Çatışmanın ve Savaşın İncelenmesinde Önemli Unsurlar | |
3) | Savaş Teorileri: Haklı Savaş Geleceği ve İkili Etki | |
4) | Savaş Teorileri: Sosyal Değer ve Etki | |
5) | Kişilik ve Karar Verme Modelleri | |
6) | Toplumsal Cinsiyet, Şiddet ve Çatışma | |
7) | Sosyoekonomik Modeller: Temel İhtiyaçlar | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Rejim Tipi ve Çatışma | |
10) | Terörizm ve Siyasal Şiddet | |
11) | Çevresel Kıtlık ve Çatışma | |
12) | Sınırlar, Ayrılıkçılık ve Toprak Anlaşmazlığı | |
13) | Saldırganlığın Hegemonik Teorileri | |
14) | İttifak Teorisi ve Kolektif Güvenlik | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Betts, Richard. 2007. Conflict after the Cold War: Arguments on Causes of War and Peace. 2007. New York: Longman Hedges, Chris. 2002. War is a Force That Gives Us Meaning. New York: Toronto: Anchor Books |
Diğer Kaynaklar: | Michael W. Doyle, Ways of War and Peace. New York: W.W. Norton, 1997. Manus I. Midlarsky, Handbook of War Studies II. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2000. Thomas C. Schelling, Arms and Influence. New Haven: Yale University Press, 1966. John A. Vasquez, The War Puzzle. New York: Cambridge University Press, 1993. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. | 3 | 2 | 3 | 1 | |||||||
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. | 2 | 1 | 2 | 2 | |||||||
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 1 | 2 | 2 | |||||||
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 1 | 1 | 3 | 3 | |||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 1 | 2 | 2 | 3 | |||||||
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 2 | 2 | 2 | |||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. | |
2) | Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |
3) | Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. | |
5) | Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. | |
6) | Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |
7) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |
9) | Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 78 |
Sunum / Seminer | 4 | 10 |
Ödevler | 6 | 11 |
Ara Sınavlar | 6 | 9 |
Final | 7 | 17 |
Toplam İş Yükü | 125 |