Dil ve Konuşma Terapisi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI230
Ders İsmi: Özel Gereksinimli Çocuklar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SEVİL İMERT
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Sevil İMERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Öğrencilerin, özel eğitim ve ilgili kavramların tanımlarını bilmesi, özel eğitim ile ilgili farkındalıklarının artması, erken tanının önemini kavramaları, özel eğitim hizmet ve uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi olmaları, yetersizlik gruplarının neler olduğunu bilmesi, yetersizliği olan bireyler ve bu bireylere sahip ailelere yaklaşım ve yönlendirmeleri öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Özel eğitimin tanımı, ilgili terimler, temel kavramlar, tanımlar, ilkelerin ve amaçların tanınması, ülkemizde ve dünyada sunulan özel eğitim hizmetleri ve tarihçesi, yasal düzenlemeler, yetersizliğe neden olan faktörler, yaygınlık oranları, önleme, erken tanı ve önemi, ailelerin yaşadıkları psikolojik süreçler, yetersizlik grupları, yetersizlik grubuna yönelik sunulan eğitimler, kaynaştırma eğitimi, özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimi konuları işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri sıralar.
2) Dünyada ve ülkemizde sunulan özel eğitimi yorumlar.
3) Yetersizliğe neden olan faktörler ve yaygınlık oranlarını yorumlar.
4) Özel eğitimde yasal düzenlemeleri bilir.
5) Özel eğitimde önleme ve erken tanıyı açıklar ve yorum yapar.
6) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin yaşadığı psikolojik süreçleri yorumlar.
7) Yetersizlik gruplarını açıklar.
8) Yetersizliği olan bireylerin eğitimlerini açıklar.
9) Özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler Ders Notları
2) Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim, Özel Gereksinime Neden Olan Etmenler, Sınıflandırılması, Yaygınlık Oranları, Sunulan Özel Eğitim Hizmetleri ve Yasal Düzenlemeler Ders Notları
3) Özel Eğitimde Erken Teşhis ve Müdahale Ders Notları
4) Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Psikolojik Süreçler Ders Notları
5) Yetersizlik Grupları- Görme Yetersizliği Olan Bireyler Ders Notları
6) Yetersizlik Grupları- İşitme Yetersizliği Olan Bireyler Ders Notları
7) Yetersizlik Grupları- Bedensel Yetersizliği Olan Bireyler Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Yetersizlik Grupları- Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler Ders Notları
10) Yetersizlik Grupları- Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Bireyler Ders Notları
11) Yetersizlik Grupları- Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireyler Ders Notları
12) Yetersizlik Grupları- Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler Ders Notları
13) Yetersizlik Grupları- Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler Ders Notları
14) Yetersizlik Grupları- Üstün ve Özel Yetenekli Bireyler Ders Notları
15) Final Sınavı -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yüksel, Begümhan (ed.). Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma. Ankara: Hedef Yayıncılık, 2021.
Diğer Kaynaklar: DERS NOTLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100