Dersin Amacı: |
Her öğrenci için bu dersin amacı;
Öğrencilerin, özel eğitim ve ilgili kavramların tanımlarını bilmesi, özel eğitim ile ilgili farkındalıklarının artması, erken tanının önemini kavramaları, özel eğitim hizmet ve uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi olmaları, yetersizlik gruplarının neler olduğunu bilmesi, yetersizliği olan bireyler ve bu bireylere sahip ailelere yaklaşım ve yönlendirmeleri öğrenmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği: |
Özel eğitimin tanımı, ilgili terimler, temel kavramlar, tanımlar, ilkelerin ve amaçların tanınması, ülkemizde ve dünyada sunulan özel eğitim hizmetleri ve tarihçesi, yasal düzenlemeler, yetersizliğe neden olan faktörler, yaygınlık oranları, önleme, erken tanı ve önemi, ailelerin yaşadıkları psikolojik süreçler, yetersizlik grupları, yetersizlik grubuna yönelik sunulan eğitimler, kaynaştırma eğitimi, özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimi konuları işlenecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Özel Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler
|
Ders Notları
|
2) |
Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim, Özel Gereksinime Neden Olan Etmenler, Sınıflandırılması, Yaygınlık Oranları, Sunulan Özel Eğitim Hizmetleri ve Yasal Düzenlemeler
|
Ders Notları
|
3) |
Özel Eğitimde Erken Teşhis ve Müdahale |
Ders Notları
|
4) |
Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Psikolojik Süreçler
|
Ders Notları
|
5) |
Yetersizlik Grupları- Görme Yetersizliği Olan Bireyler |
Ders Notları
|
6) |
Yetersizlik Grupları- İşitme Yetersizliği Olan Bireyler |
Ders Notları
|
7) |
Yetersizlik Grupları- Bedensel Yetersizliği Olan Bireyler
|
Ders Notları
|
8) |
Ara Sınav
|
- |
9) |
Yetersizlik Grupları- Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler
|
Ders Notları
|
10) |
Yetersizlik Grupları- Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Bireyler |
Ders Notları |
11) |
Yetersizlik Grupları- Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireyler
|
Ders Notları
|
12) |
Yetersizlik Grupları- Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler |
Ders Notları
|
13) |
Yetersizlik Grupları- Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler
|
Ders Notları
|
14) |
Yetersizlik Grupları- Üstün ve Özel Yetenekli Bireyler
|
Ders Notları
|
15) |
Final Sınavı |
-
|
16) |
Final Sınavı
|
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
|
2) |
-Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. |
|
3) |
Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. |
|
6) |
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
7) |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
8) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. |
|
9) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
|
12) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. |
|
13) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
|
14) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|
15) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir |
|
18) |
Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. |
|
19) |
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
1 |
20) |
Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
|
21) |
Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. |
1 |
22) |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
|
23) |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
1 |
24) |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. |
|
25) |
Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. |
|
26) |
Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. |
1 |
27) |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
|
28) |
Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. |
1 |