Dersin Amacı: |
Sinema ve televizyonun temel öğelerinden biri olan senaryo yazımının kuramsal ve uygulama boyutlarını öğretmeyi içeren ders, öğrencilere film senaryosunun öğelerini, senaryo yazımında kullanılan teknikleri öğreterek klasik dramatik yapıda bir senaryo yazmalarını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Anlatı ve senaryo anlatısı, dramatik yapının tarihsel gelişimi, senaryo metninin tarihsel ve kuramsal gelişimi, 3 Perdeli senaryo yapısı, kahramanın yolculuğu, Amerikan ve Fransız senaryo yazma biçimi, logline, sinopsis, tretman, ayrımlama senaryosu, çekim senaryosu, senaryo yapısında öykü anlatımı çeşitleri, çekim, sahne, sekans yapısı, durum öyküsü, olay öyküsü, uyarlama, belgesel senaryosu. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse giriş, kaynakların ve dönem ders planının tanıtılması.Anlatı, Anlatının özellikleri, Senaryo anlatısını diğer anlatılardan ayıran özellikler |
Seymour Chatman, Öykü ve Söylem: Deki Yay., Umberto Eco, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti: Can Yay. |
2) |
Film senaryosunun tanımı, Genel özellikleri. Gösterim: The Crowd: King Vidor |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
3) |
Senaryo metninin tarihsel gelişimi, Avrupa ve Amerika. Gösterim: Borton Fink: Ethan &Joel Coen |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
4) |
Aritoteles'in Poetika'sında dramatik yapının unsurları: Mimesis, Katharsis, Trajedi, komedi. |
Aristoteles, Poetika: Can yay. |
5) |
Aritoteles'in Poetika'sında dramatik yapının unsurları: Mimesis, Katharsis, Trajedi, komedi. Durum ve Olay öyküleri. |
Aristoteles, Poetika: Can yay.
Feridun Akyürek: Senaryo Yazımı Kitabı, Ö.Nilay Erbalaban Gürbüz çalışma notları Uygulama |
6) |
Senaryo Kuramı Açısından Kahramanın Yolculuğu, Öykü kurma tekniği. Gösterim: Oz Büyücüsü:Victor Fleming |
Christopher Vogler, Yazarın Yolculuğu: Okuyan Us Yay. |
7) |
Senaryo Kuramı Açısından Üç Perdeli Yapı, Düğümler, Doruk Noktalar.Gösterim: All About Eve:Joseph Mankiewicz |
Syd Field, Senaryo Yazımının Temelleri: Alfa Yay. |
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Logline, Storyline, Sinopsis, Sahne Dökümü, Geliştirim Senaryosu, Ayrımlama ve Çekim Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
10) |
Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Logline, Storyline, Sinopsis, Sahne Dökümü, Geliştirim Senaryosu, Ayrımlama ve Çekim Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
11) |
Senaryo metninin biçimsel özellikleri: Sahne başlığı, Anlatı dili, Didaskalya ve Ses Öğelerinin Amerikan Senaryo
Biçiminde Kullanımı |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
12) |
Senaryo metninin biçimsel özellikleri:Karakter, Diyalog, Dış ses, |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım |
13) |
Uyarlama, Belgesel Film Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay |
14) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. |
|
2) |
İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. |
|
3) |
İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. |
|
4) |
İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. |
|
5) |
Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. |
|
6) |
İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. |
|
7) |
Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. |
|
8) |
İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. |
|
9) |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. |
|
10) |
Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. |
|
11) |
Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. |
|
12) |
Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. |
|
13) |
Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. |
|
14) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
|