UNI213 Türk Demokrasi Tarihiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI213
Ders İsmi: Türk Demokrasi Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. AHMET GEDİK
Dersi Veren(ler): Ahmet Gedik
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Türk demokrasi tarihindeki önemli süreçleri derinlemesine incelemektir. Özellikle, modern politik sistemin temellerinin atıldığı dönemden itibaren kabul edilen anayasalar ile bu süreçte kurulan siyasi partilerin rolü kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, devlet yapısında ve toplumda meydana gelen demokratik ve antidemokratik değişimler, sadece politik açıdan değil, aynı zamanda sosyal, ekonomik ve kültürel boyutlarıyla da değerlendirilmektedir. Bu analizler, Türkiye'nin siyasal tarihindeki kırılma noktalarını ve bu süreçlerin toplum üzerindeki etkilerini geniş bir perspektiften incelemeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu derste, Türk demokrasisinin tarihsel gelişim aşamaları detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemindeki gelişmelerden başlanarak, sırasıyla Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemleri kapsamlı bir şekilde incelenir. Ardından, Mütareke ve Milli Mücadele dönemleri ile Cumhuriyetin ilanı ve Tek Parti dönemi analiz edilir. Dersin devamında, Türkiye'nin çok partili yaşama geçiş süreci, gerçekleşen askeri darbeler, yeni anayasaların kabulü ve bu dönemlerde yapılan seçimler ile kurulan siyasi partiler de detaylı olarak değerlendirilir. Bu süreçlerin ışığında, Türk demokrasisinin tarihsel kökenleri ve günümüzde karşı karşıya kaldığı sorunlar, hem teorik hem de pratik boyutlarıyla tartışılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk anayasa tarihi hakkında bilgi sahibi olur ve anayasaların tarihsel gelişim sürecini öğrenir.
2) Kabul edilen anayasaların hangi demokrasi modeline zemin oluşturduğunu kavrar ve bu modelleri analiz eder.
3) Türk demokrasi tarihini objektif ölçütler çerçevesinde değerlendirme ve eleştirel bir bakışla inceleme becerisi kazanır.
4) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti anayasalarını karşılaştırmalı olarak analiz eder ve bu iki dönemin anayasal sistemlerini değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Türk Demokrasi Tarihine Genel Bakış
2) 2. Hafta I. Meşrutiyet ve 1876 Kanuni Esasi
3) II. Meşrutiyet ve 1909 Anayasa değişiklikleri
4) İttihat ve Terakki Cemiyeti/Partisi
5) Mütareke Dönemi ve Milli Mücadele
6) Cumhuriyetin İlanı ve Tek Parti Dönemi
7) 1924 Anayasası ve Demokrasi
8) Vize Sınavı
9) Çok Partili Hayata Geçiş
10) 1960 Darbesi ve Öncesinde Yaşan Süreç
11) 1961 Anayasası: 1961-1965-1969 Seçimleri
12) 1971 Muhtırası: 1973 ve 1977 Seçimleri
13) 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi, Demokratikleşme sürecinin dönüşümü
14) 1982 Sonrası demokratikleşme sürecinde değişim ve dönüşümler
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Karpat, Kemal H. (2021). Türk Demokrasi Tarihi: Sosyal, Ekonomik, Kültürel Temeller. İstanbul: Timaş Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Uzun, H. (2005). Türk demokrasi tarihinde I. meşrutiyet dönemi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 145-162.
Peker, K., Yörükoğlu, F., & Eryiğit, B. H. (2014). Türk demokrasisinin inşasında bürokrasinin rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 165-188.
Gökçen, S. (2020). İki darbe arası Türk demokrasisi (1961- 1980). Atatürk Yolu Dergisi, (67), 241-264

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir.
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar.
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder.
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir.
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar.
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder.
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ara Sınavlar 4 16
Final 4 26
Toplam İş Yükü 117