Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GCA005 | ||||
Ders İsmi: | Osmanlı Türkçesine Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ÇAĞLA ÖZER | ||||
Dersi Veren(ler): | Feyzi ÇİMEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencileri Osmanlı Türkçesi metinlerini orijinal harfleriyle okuyup yazabilecekleri seviyeye getirmek. |
Dersin İçeriği: | Osmanlıca harfler ve harflerin birleştirilmesi, matbu yazı ve el yazısı özellikleri, yazı çeşitleri ve bunların kullanıldıkları yerler, hızlı okuma ve yazma melekelerini geliştirme, Arapça ve Farsça kökenli kelimelerin yapısı, gramer ve çekim özelliklerini tanıtma. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Arap harfli Türkçe metinleri okur ve anlar. 2) Metinleri transkribe edebilir. 3) Metinleri günümüz Türkçesine çevirebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Osmanlı Türkçesine genel bakış. Ders kaynakları ve Alfabenin tanıtımı. | |
2) | Bitişen ve bitişmeyen harfler ve bunların kelimelerde uygulanması | |
3) | Benzer yapıdaki harfler ve bunların ses özellikleri. Okuma uygulaması | |
4) | Ünlü ve ünsüzlerin yazılma ve okunması uygulaması | |
5) | Arapça ve Farsçaya has harfler ve bunların Türkçedeki kullanımı. Okuma uygulaması | |
6) | Yardımcı işaretler ve bunların kelimeler üzerinde uygulanması | |
7) | Yazı çeşitleri ve bunları oluşturan harflerin şekilleri | |
8) | Türkçe eklerin yazılış ve okunuşu. Metin okuma | |
9) | Arapça kelimelerin yapısı ve kalıpları. İsim ve masdarlar | |
10) | Kelime kalıpları ve Arapça kelime köklerinin bulunması | |
11) | Arapça ve Farsçada çokluk kalıpları ve metin okuma | |
12) | Osmanlıca metin okuma | |
13) | Osmanlıca metin okuma ve tahlil | |
14) | Osmanlıca el yazılı metinlerin okunması |
Ders Notları / Kitaplar: | Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, 3F Yayınevi, İstanbul, 2006. |
Diğer Kaynaklar: | Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Eski Anadolu Türkçesi Gazi Kitabevi, Ankara, 2004. Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri; Eski Yazı ve İmlâ, Arapça, Farsça, Eski Anadolu Türkçesi, Alfa Yayınları, İstanbul, 2015. Şinasi Tekin, Osmanlıca El Kitabı: Osmanlıca Metinlerin Çeviriyazısı ve Tıpkıbasımlar, Harvard University The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Cambridge, 2002. Mahmud Ak, Fehameddin Başar, Osmanlı Türkçesi: Gramer, Tarihî Metinler, Belgeler, Dünya Kitap, İstanbul, 2004. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |||||
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |||||
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
3) | - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 | ||||
Final | 1 | 60 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |