İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM043 | ||||
Ders İsmi: | Kurgusal Mekan Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MUSTAFA MORTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Mustafa Mortaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, çizim ve temsil ortamının edimselleşmeden virtüelliğe kayan tekinsiz alanında, mekansallığı ve atmosferi kuran mimari tektonikleri farklı disiplinlerin kurgusal ortamları aracılığıyla deşifre ederek açığa çıkarmak, ortaya çıkan mekansal tektonikler ile oluş dinamiğine dahil olarak mekansal atmosferik oluşun yaratım sürecine açılabilmektir. Dersin ikincil amacı, eleştiri ve yaratıcılık ilişkiselliğini mekansal atmosfer yaratımında yönetimsellik, bilinçdışı/bilinçaltı düşlemler, insan sonrası hibritleşme süreçleri ve orta alandan başlamak gibi kuramsal yaklaşımlar bağlamında sorunsallaştırabilmektir. |
Dersin İçeriği: | "Kurmak ediminden türeyen ‘kurgu’ kelimesinin sözlük anlamına bakıldığında, “uygulamaya geçmeyen, sadece bilmek ve açıklamak amacını güden düşünce, kuramsal araştırma; spekülasyon” ile “gerçek olmayan olay ve kahramanlardan oluşan eser” ifadeleriyle de karşılaşılır. Mekân kurma pratikleri ise mimarlık ve iç mimarlık çalışmalarında belki de en eleştirel ve yaratıcı oluş olanaklarını tetikleyen virtüel alanları çağırarak olayları açığa çıkarabilirler. Ders kapsamında tarihin çizgiselliğine yerleşmeyen film, metin ve beste kurguları mekânsal arkitektoniklerini anlamak ve açığa çıkarmak bağlamında analiz edilerek söküme uğratılırlar. Açığa çıkarılan tektonikler, öznenin nesne, nesneninse özne oluş potansiyelleri anlamlandırılarak mekânsal spekülatif bir kurguda yeniden oluş sürecine tabi tutulurlar. Gelinen orta alanda tasarımcının kendi atmosferik oluş mekânsallığını temsil etmesi beklenir. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekansallığın spekülatif oluş alanında hayal kurabimeyi öğrenme 2) Atmosfer kavramının görünen ve görünmeyen iç mimari, mimari ve kentsel tektoniklerini tanıyarak farklı ölçeklerdeki mekan algısını bileşenlerine ayırabilme yetisi kazanma 3) Eleştiri ve yaratıcılık alanlarında karşılıklı ve aynı zamanda gerçekleşen mekansal diyalogları oluş sürecine dahil edebilme 4) Mekansallığı kurarken ‘insan sonrası, hibritleşme, organısız beden oluş, yersizyurtsuzlaşma, kapma-oluş, arzulama makineleri, virtüel alan ve edimselleşme gibi’ felsefi kavramların atmosferik karşılıklarını anlamlandırabilme 5) İnşa edilmeyen, yönetilemeyen, öngörülemeyen ve/veya bilinemeyen mimari temsilin mekansallığı içindeki olanaklar alanını tasarlayabilme 6) Düş kurmanın kaygan zemininde mekansal atmosferik oluş transkripsiyonları ve tercümelerini strüktüre edebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Tanıtım | |
2) | Şiir Kurgusu – şiirselmekan - mekansalşiir | Cahit Zarifoğlu, Cihat Duman | |
3) | Şiirsel Atmosferik Mekansallık – tektoniklerin metinden mekansallığa soyutlayıcı temsil tercümeleri | |
4) | Şiirsel Atmosferik Mekansallık – tektonik ifşası, yeniden birleşme (asamblaj) anlatıları | |
5) | Çıkarım Teslimi 1: MekansalŞiir | Gündüz Düşleri Atölyesi – yönetmemek – bilinçdışı/bilinçaltı - karşılaşmalar - metin kurgusu | |
6) | Bilinçaltı Metninin Haritalaması - tektonik ifşası | |
7) | "Gündüz Düşleri | ara sınav metni ilanı ve atölye deneyleri " | |
8) | Ara Sınav Teslimi | |
9) | Sesmekansal Atmosferik Oluş - notasyon mekansallığı | |
10) | Sesmekansal Atmosferik Oluş - malzeme, dolu-boş tercümesi | |
11) | Çıkarım Teslimi 2: Sesatmosfer | film iç mekanları, film izleme, tektonik toplama | |
12) | Kendi Sinematografik Atmosferini Yeniden Strüktüre Etme - organsız beden oluş | |
13) | Film İç Mekanları, ikinci film izleme, tektonik toplama | |
13) | Film İç Mekanları, ikinci film izleme, tektonik toplama | |
14) | Kendi Sinematografik Atmosferini Yeniden Strüktüre Etme - arzulama makineleri | |
15) | Final Portfolyosu Teslimi: tüm çıkarımlar, ara sınav ve 2 sinematografik atmosferik oluş temsilleri |
Ders Notları / Kitaplar: | "Artun, A. (2015). Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş, İletişim Yayınları. Avanoğlu, B. (2021). Şiir/Mimarlık: Binanın İhlali, İletişim Yayınları. Carroll, L. (2001). Aynanın İçinden, Can Yayınları. Deleuze, G., Guattari, F. (1993). Felsefe Nedir?, YKY Yayınları. Duman, C. (2014). Ya Da Pişman Değilim, Agora Kitaplığı. Gürbilek, N. (2023). Örme Biçimleri, Metis Yayınları. Zarifoğlu, C. (2015). İşaret Çocukları, Beyan Yayınları. " |
Diğer Kaynaklar: | "Artun, A. (2015). Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş, İletişim Yayınları. Avanoğlu, B. (2021). Şiir/Mimarlık: Binanın İhlali, İletişim Yayınları. Carroll, L. (2001). Aynanın İçinden, Can Yayınları. Deleuze, G., Guattari, F. (1993). Felsefe Nedir?, YKY Yayınları. Duman, C. (2014). Ya Da Pişman Değilim, Agora Kitaplığı. Gürbilek, N. (2023). Örme Biçimleri, Metis Yayınları. Zarifoğlu, C. (2015). İşaret Çocukları, Beyan Yayınları. " |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 2 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 2 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 1 |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | 1 |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 1 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | 1 |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | 1 |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 32 |