Psikoloji (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PIY5046
Ders İsmi: Zaman Algısı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Emre Ünver
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı zaman algısı alanında yapılan çalışmalar hakkında spesifik bilgi vermektir
Dersin İçeriği: Zaman algısı modelleri, beyin-zaman ilişkisi, mental hastalıklarda zaman konusu ve zaman algısının felsefesi hakkında çeşitli konular görülecektir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) zaman algısı hakkında genel bilgi kazanmak
2) Modeller aracılığı ile zaman algısının mekanizmasına giriş yapmak
3) Felsefe ve mental hastalıklar gibi alanlar ile zaman konusunu birleştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş-1 Ders içeriği ve gereklilikleri Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
2) Introduction – II Dynamical Cognitive Science Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
3) Zamanın psikofiziği Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
4) Beyinde zaman - zaman algısının nöronal temeli Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
5) Models of timing: Scalar Timing Models, Attentional Gate Model Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
6) Time perception: Prospective and retrospective paradigm Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
7) Time and Mental Illnesses Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
8) Ara sınav sınav
9) Temporal Illusions Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
10) Time Perception modulated by emotionality Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
11) Space, Number, and Time – a Kantian perspective Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
12) Time and causality Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
13) Philosophy of time: Fractal time Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
14) Philosophy of time consciousness Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21 *Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.
15) final sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ward, Lawrence M. (2002): Dynamical Cognitive Science. Cambridge, MA: MIT Press.

*Dehaene, Stanislas (2003): The neural basis of the Weber-Fechner law: a logarithmic mental number line. Trends in Cognitive Sciences 7, 4, 145-147.
*Cevik, M. O. (2003a). Effects of methamphetamine on duration discrimination. Behavioral Neuroscience, 117, 774-784.

*Cevik, M. O. (2003b). Neurogenetics of interval timing. In W.H. Meck (Ed.). Functional and Neural Mechanisms of Interval Timing, CRC Press: Boca Raton.

*Arnold, Derek H. and Wilcock, Paul (2007): Cortical processing and perceived timing. Proceedings of the Royal Society B, 274, 2331-2336.
*Casini, Laurence and Macar, Francoise (1999): Multiple approaches to investigate the existence of an internal clock using attentional resources. Behavioural Processes 45, 73-85.
*Coull, JT and Nobre, AC (2008): Dissociating explicit timing from temporal expectation with fMRI. Current Opinion in Neurobiology 18, 137-144.
*Fierro, B., Palermo, A., Puma, A., Francolini, M., Panetta, M.L., O. Daniele, and Brighina, F. (2007): Role of the cerebellum in time perception: A TMS study in normal subjects. Journal of the Neurological Sciences, 263, 107-112.
*Rubia, K. & Smith, A. (2004). The neural correlates of cognitive time management: A review. Acta Neurobiol Exp 64: 329-340
*Ward, Lawrence M. (2003): Synchronous neural oscillations and cognitive processes. Trends in Cognitive Sciences 7, 12, 553-559.

Block, R.A. & Zakay, D. (2006). Prospective Remembering Involves Time Estimation and Memory Process. In Glicksohn, J. & Myslobodsky, M.S. (Eds.), Timing the future: The case for a time based prospective memory (pp. 25-49). World Scientific Publishing Company.
Church, R.M. (2003). A concise introduction to scalar timing theory. In Meck, W.H. (Eds.), Functional and Neural Mechanisms of Interval Timing (pp. 3–22). Boca Raton, FL: CRC Press
*Ivry, Richard B. and Schlerf, John E. (2008): Dedicated and intrinsic models of time perception. Trends in Cognitive Sciences 12, 7, 273-280.
*Block, Richard A. (2003): Psychological timing without a timer: The roles of attention and memory. In Hede Helfrich (Ed.), Time and mind II: Information processing perspectives, 41-59. Göttingen: Hogrefe and Huber.
Lejeune, H. (1998). Switching or gating? The attentional challenge in cognitive models of psychological time. Behavioural Processes, 44 127–145
Wearden, J.H. (1999). ‘‘Beyond the fields we know...’’: exploring and developing scalar timing theory. Behavioural Processes, 45 3–21
*Block, R. A., & Zakay, D. (2008). Timing and remembering the past, the present, and the future. In S. Grondin (Ed.), Psychology of time (pp. 367-394). Bingley, England: Emerald.

*Block, R. A., & Zakay, D. (2006). Prospective remembering involves time estimation and memory processes. In J. Glicksohn & M. S. Myslobodsky (Eds.), Timing the future: The case for a time-based prospective memory (pp. 25-49). London: World Scientific.
*Buhusi, C.V. and Meck, W.H. (2005). What makes us tick? Functional and neural mechanisms of interval timing. Nature Reviews, Neuroscience, 6: 755-765
Brown, S.W. (2006). Timing and executive function: Bidirectional interference between concurrent temporal production and randimization tasks. Memory & Cognition, 34 (7), 1464-1471
*Zakay, Dan and Block, Richard A. (2004): Prospective and retrospective duration judgments: an executive-control perspective. Acta Neurobiol Exp 64, 319-328.
Block, R., Hancock, P.A & Zakay, D. (2010). How cognitive load affects duration judgments: A meta analytic review. Acta Psychologica. Doi:10.1016/j.actpsy.2010.03.006
Kladopolulos, C.N., Hemmes, N.S. & Brown, B.L. (2004). Prospective Timing under dual task paradigms: attentional and contextual change mechanisms. Behavioural Processes 67 221–233
[Gibbon, J. (1991). Origins of interval timing. Learning and Motivation 22, 3-38. (not available online)]
*Matell, Matthew S. and Meck, Warren H. (2000): Neuropsychological mechanisms of interval timing behavior. BioEssays 22, 94-103.
Diğer Kaynaklar: Matell, Matthew S. and Meck, Warren H. (2000): Neuropsychological mechanisms of interval timing behavior. BioEssays 22, 94-103.
Zakay, Dan and Block, Richard A. (2004): Prospective and retrospective duration judgments: an executive-control perspective. Acta Neurobiol Exp 64, 319-328.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. 3
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. 2
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. 1
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. 3
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. 2
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. 2
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. 3 2
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir. 2
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. 2
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır.
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 3
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 2
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar.
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir.
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler.
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar.
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir.
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır.
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir.
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir.
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler.
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır.
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 80
Toplam İş Yükü 195