Psikoloji (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PIY5044
Ders İsmi: İleri Düzey İstatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Halil Duzcu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, istatistiğin temel işlevlerini ve bu işlevler doğrultusunda bu alanda yer alan kavramları, çeşitli örnekler dahilinde kavramasını sağlamaktır. Çeşitli araştırma desenlerinde hangi istatistik tekniklerinin kullanılacağı ile ilgili temelleri verir. Ayrıca ders, söz konusu istatiksel testleri SPSS üzerinde uygulama becerisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: İstatistiğe ilişkin temel kavramlar, değişken türleri, veri setinin hazırlanması, frekans dağılımları, merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, normal dağılım, puan dönüşümleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel araştırma ve deneysel düzenin temel ilke ve prensiplerini bilir.
2) İstatistiğe ve istatistiksel test analizlerine ilişkin temel kavramları bilir.
3) SPSS üzerinde betimleyici, korelasyonel ve grup-içi ve gruplar-arası istatistiksel karşılaştırmalara dayanan istatistiksel analizleri yürütür.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı – Psikolojide İstatistik Giriş
2) Bilimsel Araştırma ve Deneysel Düzenin Temel Prensipleri
3) SPSS için Veri Setinin Hazırlanması, SPSS'te Veri Girişi Uygulamalar
4) SPSS'te Betimleyici İstatistiksel Analizler (ortalamaları karşılaştırmak, frekans dağılım tablosu ve grafikleri çıkartmak), Nominal Datanın Test Edilmesi (Ki Kare Testi) ve SPSS'te Uygulamalar
5) İki Grubun Karşılaştırılmasına Dayanan Parametrik ve Non-Parametrik İstatistiksel Testler: Bağımsız Örneklemlerde t Testi, Tekrarlı Örneklemlerde t Testi, Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon Test ve SPSS'te Uygulamalar
6) Varyans Analizleri 1: Giriş (ANOVA), Tek Yönlü Gruplar Arası ANOVA, İki Yönlü Gruplar Arası ANOVA, Planlı ve Planlı Olmayan Karşılaştırmalar SPSS'te Uygulamalar
7) Varyans Analizleri 2: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü ve Çift Yönlü Varyans Analizleri ve Karışık Desenlerde Varyans Analizi SPSS'te Uygulamalar
8) ara sınav
9) ANOVA'nın Non-Parametrik İstatistiksel Test Karşılıkları: Kruskal Wallis ve Friedman ve SPSS Üzerinde Uygulamalar
10) Kovaryans Analizleri (ANCOVA) ve Çoklu Varyans (MANOVA) Analizleri: Giriş ve SPSS'te Uygulamalar
11) Çoklu Regresyon ve Lojistik Regresyon Analizi: Giriş, Temel Kavramlar ve Kullanımları ile SPSS'te Yürütülmesi
12) Bayes Analizi
13) Linear-Mixed-Effect Modelleri-1
14) Linear-Mixed-Effect Models-2
15) final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Howell, D. C. (2012). Psikoloji için İstatistiksel metotlar. 8.Baskı, Cengage Learning.
Diğer Kaynaklar: Howell, D. C. (2012). Psikoloji için İstatistiksel metotlar. 8.Baskı, Cengage Learning.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. 2 3
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. 2
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler.
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. 2
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. 2
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır.
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir.
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir.
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler.
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır. 2
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir 3
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 3
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 3 3
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar.
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir.
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler.
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar.
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir.
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır.
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir.
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir.
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler.
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır.
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 36
Final 1 50
Toplam İş Yükü 151